Bankalar artık "gerçek bankacılık" yaparak kazanıyor. Banka
bilançolarında gerileyen hazine bonolarının ve tahvillerin yerini
yüzlerce çeşit ürün aldı. Bu ürünlerin bazıları çok, bazıları az
kazandırıyor. Örneğin kredi kartı ya da sigorta ürünlerinde yüzde 15'e
varan marjla çalışan bankalar, mortgage ya da banka kartı gibi ürünlerde
neredeyse hiç kâr etmiyor. Yeni dönemde marjların genelinde daralma
devam edecek. Bankalarsa bunu, daha çok ürünle daha çok müşteriye
ulaşarak sübvanse edecek. Çok değil, bundan 10 yıl önce bankaya sadece
para yatırmak, yatırdığımız paraya repo yapmak, düğünde takılan
altınları kasaya koymak için giderdik. Derken bankalar o mucizevi 0
ürünü piyasaya sürdü. İşte hikaye de tam burada başladı; Kredi kartı,
son 10 yılda oluşan dev ürün havuzuna yağan ilk damlaydı. Ardından
yüzlercesi geldi. Türkiye'de orta sınıfın yükselişi, teknolojik
gelişmeler derken bankacılık müthiş gelişti. Bankalar bugün
müşterilerine sayısız ürün ve hizmet sunuyor. Mevduattan krediye, ödeme
sistemlerinden şubesiz bankacılık ürünlerine, rafta yüzlerce çeşit var.
Üstelik sayı her geçen gün artıyor. Bu gelişimin hiç şüphesiz en önemli
dinamiği, düşen faiz ve enflasyonla ortaya çıkan yeni konjonktür. Bu
konjonktür geçmişte olduğu gibi hazine bonosu ya da devlet tahviliyle
kazanamayan bankaları, "gerçek bankacılık" yapmaya giderek daha fazla
sürüklüyor. Diğer yandan daralan marjlar ve her alanda sert ve başa başa
süren rekabet, sürekli yeni ürün ve hizmet sunarak müşteriyle dinamik
bir ilişkiyi mecbur kılıyor.
CENK TABAKOĞLU / ING BANK GMY "KANALDAKİ GELİŞİM ETKİLİ OLDU" İnovasyon çağı
Son 10 yılda bireysel kredi tarafında en önemli gelişme mortgage yasası
oldu. Eskiden beri var olan konut kredilerine yeni bir boyut geldi.
Kredi kartlarında 1990'larda başlayan taksit ve chip, bonus gibi
cashback uygulamaları zaten devam ediyordu. Bu son 10 yıl aslında
üründen çok internet, mobil bankacılık gibi kanal gelişti. ATM ağları
çok büyüdü, çağrı merkezleri daha aktif ve etkin oldu. Kanal ve
süreçlerde çok yenilikçi oldu ve bu alanlarda birçok inovasyon
gerçekleşti. Öne çıkacak ürünler
Önümüzdeki dönemde de ürünlerin yanında kanal ve süreç inovasyonu
üzerinde gelişim izlenmeli. Tüketici için kolay ulaşım, konfor ve
hatasız kolay süreçler çok daha önemli bir hal alıyor. Bankaları
rekabette farklılaştıran unsur da aslında bu. ING Bank olarak bu yıl
bireysel bankacılıkta bir ilke imza atarak serbest tasarruf hesabı olan
Turuncu Hesap'ın lansmanını yaptık. Bu kategoride yeni bir ürün grubu
yaratılmış oldu. Önümüzdeki dönemde de bireysel mevduat tabanında diğer
bankaların bu tarz yeni ürünler çıkararak bu kategoriyi
geliştirebileceğini düşünüyoruz. Keza vadeli işlemler ve opsiyon
borsasındaki gelişmeler yakından takip edilmeli. Yapılandırılmış ürünler
ve IMKB'de sunulan ürünler ise zaten sürekli gelişen ve kendini
yenileyen bir yapıya sahip.~
RAFTA NELER VAR?
Garanti Bankası Ürün Geliştirme ve İnovasyon Yönetimi Birim Müdürü Tutku
Coşkun, 400'den fazla üründen oluşan bir portföye sahip olduklarını
söylüyor. Bu portföyde geniş bir yelpazede müşteri ihtiyaçlarını
karşılamaya çalıştıklarına dikkat çekiyor. Ürün sayısı bireysel tarafta
daha fazla... Son 10 yılda mevduat ve kredi gibi klasik ürünlerin yanı
sıra çok sayıda alternatif ürün gelişti. Örneğin, sermaye piyasası
araçlarının gerek hacimsel gerek performans açısından gösterdiği büyük
gelişme, yatırım ürünlerini çeşitlendirdi. Bankalar özel sektör
tahvilleri çıkarmaya başladı. Bireysel emeklilik sistemi, çeşitli hayat
sigortası ürünleri hayatımıza girdi. Vadeli işlemler ve opsiyon
borsasıyla, alternatif getiri imkanı sunan yapılandırılmış ürünlerle
tanıştık. ING Bank Genel Müdür Yardımcısı Cenk Tabakoğlu, bireysel
taraftaki ana ürün gruplarını 4-5 kategoride ele aldıklarını söylüyor.
"Ancak, artan ürün çeşitliliği nedeniyle her ana ürün kategorisinin
içinde yer alan ürünler pek çok çeşidiyle mudilere sunulabiliyor. Her
bankanın sunduğu ürünler farklı yapılar içeriyor ve sürekli dinamik bir
yapı arz ediyor" diye konuşuyor. Ticari ve kurumsal bankacılık tarafında
da hızlı bir gelişim var. Burada da yeni segmentler keşfeden bankalar,
çeşitli müşteri gruplarına ulaşmak için çok çeşitli ürün ve hizmetler
sunmaya başladı. Örneğin bugün, son birkaç yılda banka müşterileri
arasında önemli yer edinen KOBİ'ler için sayısız ürün ve hizmet var. 20 üründe son kâr tablosunu görmek için görsele tıklayın.
EN KÂRLI ÜRÜNLER
Bankalar yüzlerce çeşit ürün ve hizmet sunuyor ama bu ürün ve
hizmetlerin hepsi aynı oranda kârlı değil. Bazı ürünlerde başa baş
kazanan bankalar, bazı ürünlerde sıfır marjla çalışıyor. Ticari
bankacılıkta ürün yapısı, geçmişte eşit taksitli ticari kredilerve nakdi
krediler üzerinde yoğunlaşırken artık kredi yapısında uzun vade,
teminat farklılığı ve esnek geri ödeme alternatifleri var. ING Bank
Genel Müdür Yardımcısı Yaprak Soykan Baltacı, marj oranlarının kredinin
risk primiyle bağlantılı şekillendiğini söylüyor. "Örneğin uzun vadeli
kredilerde risk priminin yüksek olması nedeniyle marjlar da nispeten
yükseliyor. Orta vadeli kredilerde ise daha düşük seviyede kalıyor"
diyor. Bireysel bankacılıkta en kârlı ürünün kredi kartı olduğu
düşünülür. Ancak, Cenk Tabakoğlu, sanıldığının aksine en yüksek marjın
kredili mevduat hesabında olduğunu söylüyor. Sigorta ürünleri de
bankaların yüksek marjla çalıştığı ürünler arasında. Her bankada farklı
olmakla birlikte sigorta ürünlerinde ortalama yüzde 15 ila 20 gibi
yüksek bir marj aralığıyla çalışılıyor. Bireysel emeklilik fon yönetim
komisyonları da yıllık yaklaşık yüzde 2 ila 4 arasında bir marja sahip.
Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Cem Muratoğlu, yatırım ürünlerinin de
görece olarak yüksek marjlı ürünler olduğunu söylüyor.
FAİK AÇIKAUN / YAPI KREDİ CEO'SU "MARJA DEĞİL, İLİŞKİYE KAKIYORUZ" Kâr tanımı değişti
Bugüne kadar biz kâra hep uygulanan marj olarak baktık. Bu işin artık
bir ilişki olarak görülmesi ve kâra da bu ilişkinin kârı olarak
bakılması gerekiyor. Ben sizin 1 aylık kredinize belirli bir miktarın
üzerinde marj uygularsam, siz o krediyi benden bir defa alırsınız. Oysa
sizden çok daha uygun bir marj alıp çok daha uzun süre bu ilişkiyi
sürdürmem, her ikimiz açısından da çok daha avantajlı. Bu açıdan
baktığınızda bugün en kârlı segmentler ilişkinin sürekliliği olan
segmentlerdir. Perakende daha kârlı
Örneğin küçük işletmelerden vadesiz mevduat almak kurumlardan vadesiz
mevduat almaktan çok daha kolay. Buradaki vadesiz mevduat da müşteri ile
benim aramdaki ilişkiye ciddi kârlılık katkısı sağlayan bir ürün.
Elektrik ödemesini almam da aynı şekilde. Demek ki ilişkinin paket
olarak kârlılığına baktığınızda bu tip ilişki bankacılığı yaptığınız
müşteriler, işlem bazında çalıştığınız müşterilerden daha kârlı. Yine
ürün olarak değil ilişki olarak bakarsanız perakende tarafın kesinlikle
daha kârlı olduğunu söyleyebilirim. Büyüme nereden gelecek?
Müşteri segmenti olarak düşündüğünüzde bireyler muhakkak kurumlardan
daha hızlı gelişecek. Küçük işletmeler büyük kurumlardan daha hızlı
büyüyecek. Buralarda Türkiye'nin büyüme hızının üzerinde büyüme
göreceğiz. Onlara sunulan ürünler de öne çıkacak. Geçmişte kredi kartı
çok önemliydi çünkü başka ürün yoktu. Şimdi yavaş yavaş diğer ürünler de
kredi kartının yanına geliyor. Diğer yandan MB'nin koyduğu faizler
nedeniyle bankalar için kredi kartının cazibesi düşüyor. Önümüzdeki
dönemde ayrıca Türkiye'nin ileriye dönük büyümesini destekleyecek proje
finansmanı kredileri ön plana çıkacak.~
EN DÜŞÜK MARJ NEREDE?
Bazı ürün ve hizmetler ise bankalar için uzun vadeli ilişki anlamına
geliyor. Bu ürünlerde düşük bazen de sıfır marjla çalışılıyor. Örneğin
mortgage yani konut kredileri en düşük marjlı ürünler arasında. Konut
kredilerinde ortalama vade uzun olduğu için bankalar bu ürünü sattıkları
müşterileriyle uzun soluklu ilişki geliştirebiliyor. Bu da devam eden
süreçte çapraz satış olanaklarının artmasına yani konut kredisi alan
müşteriye başka ürün ve hizmetler sunabilmeye imkan sağlıyor. Ticari
tarafta ise dövize endeksli krediler ve Eximbank kredileri en düşük
marjlı ürünler arasında yer alıyor. Banka kartları şu anda bankaların
sıfır marjla çalıştıkları ürünlerden. Cenk Tabakoğlu, "Tüketicinin banka
kartıyla alışveriş yapma alışkanlığı olmadığı için bu ürün marj
yaratmıyor" diye konuşuyor. İnternet, cep telefonu, mobil bankacılık
gibi kanallardan sunulan ürün ve hizmetlerde de bankalar nispeten düşük
marjla çalışıyor. Burada amaç daha çok müşteriye ulaşmak, giderek
karmaşıklaşan bankacılık ürün ve hizmetlerini banka müşterilerine daha
kolay ve hızlı biçimde sunabilmek. Garanti Bankası Ürün Geliştirme ve
İnovasyon Yönetimi Birim Müdürü Tutku Coşkun, "Teknolojinin ve bilgi
artışının getirdiği hız ve seçim şansı tüketiciler için korkutucu hale
gelebiliyor" diyor. Bu doğrultuda müşterinin ihtiyaçlarını anlayarak
sorunlara çözüm bulan, daha hızlı işlem yapmalarını sağlayarak hayatı
kolaylaştıran ürünler sunduklarını söylüyor.
YENİ ÜRÜNLER YOLDA
Ürün sayısının ve çeşitliliğinin yeni dönemde de artacağı söyleniyor.
Cem Muratoğlu, müşteri ihtiyaçları çeşitli olduğu için bankaların
müşteri odaklı çalışmak zorunda olduğuna dikkat çekiyor. "Orta vadede
düşük marjlı olduğu için ortadan kalkacak ürün olduğunu düşünmüyorum.
Bugün sunduğumuz ürün ve hizmetleri gelecekte de raflarda bulundurmaya
devam edeceğiz" diye konuşuyor. Halihazırda dünyada sunulan bankacılık
ürün ve hizmetlerinin tamamını, gelişmiş bankacılık sistemimizde de var.
Tutku Coşkun, bankasız nüfusun potansiyeline işaret ederek, bizdeki
çeşitlenmenin yeni dönemde çok daha hızlı ve zengin olabileceğine işaret
ediyor. Garanti Bankası, geleceğe dönük birikimli ürünler, bütçe
araçları tarafında yeni ürün geliştiriyor. Coşkun, tasarrufla birlikte
kredi ve tüketimi de desteklemeye devam edeceklerini söylüyor ve
ekliyor: "Altına geleneksel olarak ilgilinin daha da artması altına
endeksli ürün sayısında da artış sağlayabilir." Yeni dönemde en çok
yatırım ürünleri tarafında yeni ürün bekleniyor. Son yıllarda özellikle
yatırım fonu ve tahvil tarafında önemli gelişmeler var. Bankalar
yapılandırılmış fonlar, varlığa dayalı fonlar, emtia fonları gibi çok
çeşitli ürünler çıkardı. Bu trendin yeni dönemde de devam etmesi
bekleniyor. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Cem Muratoğlu, vadesi
giderek uzayan mevduat tarafında da yenilikler göreceğimizi söylüyor.
"Ayrıca, enerji verimliliği yatırımları gibi öne çıkan alanlarda
alternatif finansman ürünlerinin ortaya çıkması, yaygınlaşması ve
ekonomideki değişen konjonktüre bağlı olarak gelişen sektörlerde yatırım
finansmanı konusunun çeşitlenmesi beklenebilir" diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?