En zor bütçe

Birçok şirkette 2016 bütçe hazırlıkları ekim ayında başlasa da henüz tamamlanmış değil.

25.01.2016 15:55:090
Paylaş Tweet Paylaş
En zor bütçe
TAKİP EDİLEN GÖSTERGELER
Türkiye’nin en eski markalarından Eyüp Sabri Tuncer’in başkan vekili Engin Tuncer, 2016 bütçe çalışmalarını yaparken sadece sektörün gelişimini değil, Türkiye ve dünya piyasalarının içinde bulunduğu durumu göz önünde bulundurduklarını belirtiyor. Tuncer, “Genel seçimleri, ekonomik büyüme verilerini, enflasyon hareketlerini, kısa ve orta vadedeki döviz hareketleri dikkatle değerlendiriyoruz” diyor. Anadolu Gayrimenkul Genel Müdürü Ali Baki Usta, 2016 bütçesinde döviz kurlarını detaylı çalışmalarla öngörmeye çalıştıklarını belirtiyor. Usta, “Banka faizlerinde yaşanabilecek yükselişleri düşünerek finansman maliyetlerini kontrol altında tutacak senaryolar geliştiriyoruz” diyor. Dumankaya İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Uğur Dumankaya, sektördeki maliyetlerin artması nedeniyle döviz kurundaki hızlı değişimleri ve arz-talep dengelerini göz önünde bulundurarak bütçe planlamasını yaptıklarını söylüyor. Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis ise 2016 bütçesi için ince eleyip sık dokuduklarını belirterek gelecek yıla ilişkin üretim, yatırım, istihdam ve ihracat rakamlarını dikkatle izlediklerini söylüyor. Reis, “2016’da yatırımların geri dönüş analizleriyle tahsilat programlarımızı daha yakından takip edeceğiz” diyor.
YATIRIMLAR BEKLEMEDE
2016 bütçelerinin ortak noktalarından biri de ihtiyatlı olmak ve tasarruf tedbirlerini hayata geçirmek olacak. Pek çok şirket 2016’da birçok maliyet kaleminde tasarrufa gitmeyi planlıyor. Üretim ve yeni yatırımlarda da gündemde tasarruf bulunuyor. Bu nedenle yeni yatırımlar bütçe kalemleri arasından çıkarılıyor. Özellikle kura bağlı finansal borcu olan fakat bunu gelirleriyle veya türev enstrümanlarıyla hedge etmemiş şirketlerde 2016 bütçelerinde yatırımlar azalıyor. Grant Thornton Türkiye Ortağı Hakan Bursalıoğlu, rutin olmayan maliyet kalemlerinin minimize edilmeye çalışıldığını, agresif büyüme politikalarının yerini minimum risk politikalarının aldığını söylüyor. Bursalıoğlu, “2016’da daha ihtiyatlı bütçelerin düzenlendiğini göreceğiz” diyor. 2016 bütçelerini hazırlamaya başlayan şirketlerde de yatırım projelerinin çoğunun beklemeye alındığı görülüyor. Şimdilik yeni yatırımlarını beklemeye almayanlarsa pazarlamadan başlayarak maliyetlerini kısma yoluna gidiyor. Özellikle de döviz gerektiren yatırımlar sadece Türkiye’deki değil, tüm dünyadaki belirsizliklerden etkileniyor. Mazars Bütçe ve Planlama Direktörü Alber Amado, 2016 bütçelerinde çalışan sayısında kısıntıya gidileceğini belirtiyor. Amado, “Şirketlerden ayrılan personelin yerine çok elzem olmadığı sürece yenileri alınmıyor. Bu temkinli davranış politikası 2016 bütçelerine de yansıyacak” diyor. Soyak CEO Emre Çamlıbel de 2016 bütçesinde inovatif pazarlama faaliyetlerine ağırlık verip bütçelerini verimli şekilde düzenleyeceklerini söylüyor. Çamlıbel, “İzmir’de gerçekleştirdiğimiz Mega Proje Soyak Siesta’nın son etabını, hiçbir ek pazarlama gideri olmadan satmak üzere planlayacağız. Bunların dışında da hem merkez giderlerimizi hem de üretim giderlerimizi optimize etmek için çalışmalarımızı sürdüreceğiz” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz