Kârdan fedakarlık planları

Hammadde fiyatlarındaki artış, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de şirketleri zorlayan en kritik konu...

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kârdan fedakarlık planları

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
BU YIL NE OLACAK?

Kârdaki baskıyı daha fazla artırmak istemeyen birçok şirket bu yıl geçtiğimiz yıla göre fiyat konusunda biraz daha rahat davranmak niyetinde. Geçtiğimiz yıl fiyatlarına yüzde 5 zam yapan Arzum, 20l2'de yüzde 10'luk bir fiyat artışı düşünüyor. Hazır giyim sektöründe şirketten şirkete değişmekle birlikte yüzde 10 ila yüzde 30 arasında fiyat artışları bekleniyor. Örneğin İpekyol'un patronu Yalçın Ayaydın, bu artışı kendileri için yüzde 20 olarak ifade ederken, Benetton Genel Müdürü Zeynep Selgur ise yüzde 10'luk bir artış yapacaklarını söylüyor. Aydınlı Grup Genel Müdürü Osman Şentürk ise "Verimlilikte başaracağımız işler ve doların seyrine göre yapılacak artış oranı değişecek. Bir tek şunu tahmin edebiliyoruz o da artış maliyetlerimizden daha düşük oranda olacak" diyor. Bu yıl maliyetin yüzde 10-15 seviyesinde yükseleceğini tahmin eden Bien Seramik, bunun yüzde 5'ini kendi bünyesinde karşılayacak ve yüzde 10'luk bir fiyat düzeltmesine gidecek. Mobilyada 2012'de yüzde 10'luk bir maliyet artışına karşın yüzde 8'lik fiyat düzenlemeleri planlanıyor. Ukra İnşaat yüzde 20'lik, Özyurtlar İnşaat ise yüzde 10'luk bir fiyat artışı beklentisi içinde. Bebek maması sektöründe maliyetlerin yüzde 10'lar civarında artacağı tahmin ediliyor.  Sektörün en büyük oyuncusu Danone Baby Nutrition'un genel müdürü Gamze Çuhadaroğlu, bunun yüzde 5-6'sını fiyat artışı yaparak, geri kalanını da sabit maliyetlerini kontrol ederek telafi etme yolunu seçtiklerini ifade ediyor. Turizmde de bu yıl fiyatlarda ortalama yüzde 15 civarında bir artış öngörülüyor. Oti Holding maliyetlerinde yüzde 10'luk artış beklerken kendi fiyatlarına ortalama yüzde 5'lik artış yapmayı planlıyor.

YENİ TELAFİ YÖNTEMLERİ
Fiyat baskısı nedeniyle kârlılığı düşenler, bunu farklı telafi yöntemleriyle aşmaya çalışıyor. Bu yöntemler arasında katma değerli ürünlere yönelmek, farklı pazarlar bulmak, kur ve ithalata getirilen vergiler nedeniyle yerli üretime dönmek en çok tercih edilenlerden... Arzum, Bossa, Arnica, Duravit ve Bien Seramik gibi çok sayıda şirket fiyat rekabetinin olduğu ortamlarda fark yaratacak ürünler tasarlayıp kâr marjındaki baskıyı giderme mücadelesi veriyor. Aydınlı Grup, verimliliklerini artırmak için otomasyon ve teknolojiyi etkin kullanmayı düşünüyor. Yüzde 2'lik kârlılık kaybı yaşayan Doğtaş, buradaki zararını sipariş girişinden tüketiciye kadar uzanan sistemini tekrar gözden geçirip görünmeyen maliyetlerini azaltarak gidermeye çalışıyor. Geçtiğimiz yıl kârlılığı yarı yarıya gerileyen Özyurtlar İnşaat, bu yıl kârdan yüzde 10 fedakarlık yapacak. Tamer Özyurt, bu durumda kâr telafisi için daha çok üretip hızlı imalat ve hızlı satış yapmayı planladıklarını söylüyor. Silk&Cashmere, kârlılığından yaptığı fedakarlığı en aza indirgemek için tedarik zincirinde iyileştirmeler yapıyor, ödeme şekli pazarlıkları ile maliyet avantajı sağlamaya çalışıyor. Benetton Türkiye ise ithalatı yerli üretime döndürerek brüt kârını kompanse ediyor. Benetton Türkiye Genel Müdürü Zeynep Selgur, "2012 yılında benzer stratejiyi öngörüp, ithalatı minumuma indirip, yerli üretime dönüyoruz. Böylece tüm ek vergi ve kur dengesizliği maliyetlerinden kurtulmuş oluyoruz" diyor. ETS ise Türkiye pazarındaki bozulan kâr dengesini yurtdışı ile dengeliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz