Küresel oyuncu bariyeri

“Küresel oyuncu” olmak her şirketin gönlünde yatan aslan... Ama hiç de kolay değil.

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Küresel oyuncu bariyeri

Bu hedeflerine nasıl ulaşacaklarını OYAK Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar anlatıyor: “Dünya çimento şirketleri arasında, Çin’de faaliyet gösterenler dışarıda bırakıldığında, ilk 20 içindeyiz. Bugün dünya çapında ve özellikle Avrupa’da sıkıntı içinde bulunan irili ufaklı pek çok çimento şirketi var. Bunları sürekli olarak inceliyoruz.”

BAZILARINDA ZİRVE ZOR
Küresel lige çıkmanın şimdilik çok uzak olduğu sektörler de var. Enerji, teknoloji, lojistik, madencilik gibi. Örneğin 1 milyar dolarlık cirosuyla teknoloji perakendeciliği sektörünün açık ara lideri olan Teknosa, küresel bir oyuncu olmak için şu andaki cirosunu en az 8’e katlamalı. Çünkü bu ligdeki en düşük ciro 7,8 milyar dolar. Benzer şekilde lojistik sektöründeki oyuncular da ölçek sıkıntısı yaşıyor. Lojistik sektörü danışmanı Atilla Yıldıztekin, şöyle konuşuyor: “Dünyanın en büyüğü DHL’in cirosu 30 milyar dolar. İlk 20’deki eşik ise 5 milyar dolar civarında. Yani bir Türk şirketinin uluslararası şirketlerle aynı kulvarda olması için en az 5 milyar dolarlık ciroya ihtiyacı var.” Bu hesaba göre Türkiye pazarındaki en büyük yerli olan 400 milyon dolarlık Netlog’un en az 12,5 kat büyümesi gerekiyor. Diğer oyunculardan Omsan 16 kat, Borusan ise 18 kat büyürse küresel lige girebilir. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe, Türkiye’nin özellikle teknoloji üretilen alanlarda şansının olmadığını düşünüyor ve ekliyor: “Türkiye teknoloji üretmekte zayıf ve doğal kaynakları limitli bir ülke. Dolayısıyla dünyanın en büyük madencilik, petrol veya gaz şirketlerinden birinin Türkiye’den çıkması olası değil. Ayrıca, Türkiye’den Apple, Google, IBM gibi ileri teknoloji yatırımları yapan veya Amgen, Pfizer gibi yüksek miktarda bilim yatırımı yapan şirketlerin çıkması da beklenmemeli.” Peppers & Rogers Türkiye Direktörü Simge Alpargun da onunla aynı fikirde: “Özellikle teknoloji üretimine dayalı sektörlerde Türkiye’nin rekabet gücü düşük. Bunun sebebi bu sektörlerin sektörel evrimde en son nokta olması ve çok yoğun AR-GE’ye ihtiyaç duymasıdır.”

SAYI NEDEN YETERSİZ?
Uzmanlara göre dünya ligindeki Türk şirket sayısı olması gereken sayıdan çok uzakta. Bunun birçok nedeni var. İlki hem sektörlerin hem şirketlerin ölçek sorunu. Vedat Aydın, “Büyük oyuncu olmak için pazar olarak en azından iki misli rakamlara ulaşmak lazım” diyor. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe de aynı konuya dikkat çekiyor. Türk şirketlerin doğru satın almalarla ölçek büyütmesi gerektiğini vurguluyor. Cironun önemli ölçütlerden biri olduğunu Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç da doğruluyor ve ekliyor: “Hemen her sektörde olduğu gibi markalaşma sürecini tamamlayan ve kalitesini ispatlayan tüm kurumlar için global pazarlarda, elbette yaygınlık ve büyüklük öne çıkıyor. Geniş bir coğrafyada hizmet vermek ve faaliyet gösterdiğiniz ülkelerde belirli bir pazar payına ulaşmak çok önemli. Bu da sizi belirli bir ciro büyüklüğüne ulaştırıyor.” Perakende uzmanı Servet Topaloğlu’na göre sayının yetersiz olmasının birçok nedeni var. Topaloğlu,şöyle özetliyor: “Ciro önemli, fakat yeterli bir kriter değil. Hedeflenen müşteri kitlelerinde, en yakın rakipler kadar uluslararası camianın dikkatini çekmek gerekir. Ayrıca, operasyonel kârlılığı ve işletme sermayesini de çok iyi yönetmek şarttır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz