Örneğin 10 bin kişinin çalıştığı Ford Otosan’da tüm
çalışanlar maliyet yönetiminden sorumlu. Sadece Ford Otosan değil,
hammadde, personel, enerji, pazarlama gibi onlarca maliyet kaleminden
tasarruf etmek isteyen ve sürdürülebilir kârlılık hedefleyen pek çok
şirket bu amaçla önemli projeler yürütüyor. Capital, Petkim’den Axa
Sigorta’ya, Kale Kilit’ten Eti’ye Doğtaş’tan JTI’a şirketlerin en büyük
maliyet kalemlerini araştırdı. Şirketlerin aslan payını alan maliyet
unsuruyla nasıl mücadele ettiklerini ortaya koydu.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Maliyet, her
dönem şirketlerin gündeminde ilk sıralarda yer aldı. Geçmişle bugün
arasındaki fark ise maliyete yaklaşımda ortaya çıkıyor. Artık şirketler,
maliyet kalemlerinde kısıntıya gitmek yerine, daha inovatif çözümler
buluyor ve hayata geçiriyorlar. Burada önemli olan nokta ise maliyette
aslan payını alan kaleme odaklanmak. Örneğin 10 bin kişinin çalıştığı
Ford Otosan’da tüm çalışanlar maliyet yönetiminden sorumlu. Her geçen
gün artan hammadde ve enerji maliyetlerini azaltmak için genel müdür
başkanlığında haftalık takip toplantıları yapılıyor. Her bir Ford
çalışanı maliyetlerin yakından takibi anlayışıyla çalışıyor.
Ford
Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, şirket maliyetinin büyük bir
kısmını oluşturan malzeme maliyetinin azaltılması için ürün geliştirme
ve satın alma departmanlarının geliştirdiği projelerin çok önemli
sonuçlar verdiğini söylüyor, Ford Otosan’da sadece 2013 yılında maliyet
azaltma çalışmaları sonucunda 200 milyon TL kazanç elde edileceği tahmin
ediliyor, Yenigün, bunu nasıl başardıklarını şöyle anlatıyor: “Hammadde
maliyetlerimizi düşürmek için alternatif malzemelerin kullanılması
üzerine epey mesai harcıyoruz. Akıllı tasarımlar geliştirmeye ve ortak
parçaların kullanımına odaklandık, İmalatçılarımızla gerçekleştirdiğimiz
uzun vadeli işbirlikleri de maliyet yönetiminde stratejik
yaklaşımlarımızdan biri olarak öne çıkıyor.”
ASLAN PAYI HAMMADDENİN
Sanayi
şirketlerinin pek çoğu için maliyetlerin büyük kısmını hammadde
maliyeti oluşturuyor, Demir, çelik ve kimya sanayindeki şirketler için
hammadde maliyetlerini düşürmek oldukça güç, Çünkü bu emtiaların
fiyatları global borsalar tarafından belirleniyor, Şirketler yine de
yaratıcı yöntemlerle bu alanlardan dahi tasarruf etmenin formülünü
buluyor, Bu şirketlerden biri de Kale Kilit, Kale Endüstri Holding
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kenan Kızıltan, bugün malzeme ve
hammadde giderlerinin toplam maliyetleri içindeki oranının yüzde 60
olduğunu söylüyor, Kızıltan, yaptıkları iyileştirmeler sonucu 10 yıl
öncesine göre maliyetlerinin 4 puan geriye geldiğini ifade ediyor, Bunu
nasıl başardıklarını ise şöyle anlatıyor:~
“Malzeme maliyetini
düşürmek için kalitemizden ödün vermeden yurt içi ve yurtdışında
alternatif tedarikçi araştırmalarına yöneliyoruz, Hammadde fiyatlarımız
Londra Metal Borsası’na bağımlı olduğu için fiyatları uygun bulduğumuz
anda fiyatları sabitlemek için 6 aylık veya yıllık bağlantılar
yapıyoruz, Böylelikle bütçemizde hedef kârlılığımıza daha rahat
ulaşıyoruz. “ Mondi Endüstriyel Torba’nın da en büyük maliyet kalemi
hammadde, Şirketin CEO’su Kaan Özkan, “100 TL’lik maliyetimizin 71
TL’sini hammadde, 16 TL’sini personel, 7 TL’sini enerji ve lojistik, 2
TL’sini bilgi işlem, 1 TL’sini reklam ve 3 TL’sini de diğer giderler
oluşturuyor, 10 yıl önce maliyetlerde enerji, bilgi işlem ve hammadde
daha fazla yer tutuyordu” diyor.
Özkan, kaliteli personelin
yetişmesiyle inovatif yaklaşımlar sonucu tüm maliyet kalemlerini
düşürmeyi başardıklarını belirtiyor, Nasıl başardıklarını şöyle
açıklıyor: “Hammaddeyi daha az kayıplı ve verimli kullanıyoruz, Enerji
sarfiyatını azalttık, Bilgi işlem desteği ihtiyacımız da azaldı.
Kaliteli personel elbette maliyet kalemlerindeki oranı arttırdı, ancak
bu masraf satıştaki ve verimlilikteki artışla kendini kat be kat
çıkarıyor.”
SATIN ALMA FORMÜLLERİ
Pek çok şirket
maliyetleri kontrol altında tutmanın en akılcı yolunun satın almadan
başladığını düşünüyor. Ve uygulamalarını da bu yönde derinleştiriyor.
Toplam maliyetlerinin yüzde 50’si hammadde ve ambalaj olan Eti, bu
şirketlerden biri. Eti Şirketler Grubu CEO’su Hakan Polatoğlu, 2007
yılında bu oranın yüzde 52 olduğunu söylüyor. Yaratıcı satın alma
yöntemleriyle hem kaliteyi hem fiyatı iyileştirdiklerini belirten
Polatoğlu şöyle devam ediyor: “Tedarikçilerimizin de kendi satın alma
süreçleri, stoklama ve dağıtım süreçleri var. Bu süreçleri
tedarikçilerimizle birlikte tasarlıyoruz. Böylece hem kaliteyi hem
fiyatı iyileştirecek şekilde satın alma sürecini tasarlamış oluyoruz. Bu
yolla nakliyede, üretim sürecinde ölçek ekonomisi yaratılabilir.
2012’de bu şekilde yüzde 2 tasarruf ettik.”
Cömertoğlu Grubu,
Türkiye’nin en büyük turizm gruplarından biri. Tamamı 5 yıldızlı
tesislerinde en büyük maliyet kaleminin yiyecek-içecek olduğunu dile
getiren şirketin yönetim kurulu başkanı Ufuk Cömertoğlu, “Ultra her şey
dahil konseptte 100 TL maliyetin 37 TL’si yiyecek ve içecek maliyeti. Bu
10 yıl önce de böyleydi. Bu maliyetleri aşağı çekebilmek için meyve ve
sebzeyi direkt üreticiden satın almayı sağlıyoruz. Kırmızı et ve
şarküteri ürünlerinde Antalya Organize Sanayi Bölgesi’nde kendi
tesislerimizde et işleme ve paketleme yapmaktayız” diye konuşuyor. Arzum
Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ise verimliliği artırmak için
“Üreticilerimizle yıllık anlaşmalar yaparak hem fiyat düşüşü sağlıyor
hem kur, emtia fiyatlarındaki artışlardan kaynaklanabilecek maliyet
artışlarından etkilenmemeye çalışıyoruz” diyor.
PERSONEL GİDERİ SORUN
Özellikle
hizmet sektöründeki şirketlerde maliyetlerde aslan payını personel
giderleri alıyor, Axa Sigorta bu şirketlerden biri, Axa Sigorta Mali
İşler Başkanı ve İcra Kurulu Üyesi Ayşegül Denli, genel giderler içinde
2012’de en yüksek oranın yüzde 61’le personel giderleri olduğunu
söylüyor.~
Bu durumun aslında son 10 yıldır böyle olduğunu dile getiren
Denli, “Nitelikli ve az sayıda personelle verimli işler çıkarıyoruz ama
haklarını da piyasanın en üst seviyesinden veriyoruz. Personel
maliyetlerini düşürme kavramı bizim için tamamen ters işleyen bir
mekanizma. Hedefimiz bugün olduğu gibi gelecekte de çalışanlara sağlanan
faydayı daha da yükseltmek” diyor. Axa Sigorta’nın son 10 yılda genel
gider oranlarında 10 puanlık bir iyileşme gözlediklerini de ifade eden
Denli, bu iyileşmenin şirketin sonuçlarına etkisinin 200 milyon TL’nin
üstünde gerçekleştiğini söylüyor.
Makromarket’in de en büyük
gider kalemi personel. Şirketin toplam maliyetlerinin yüzde 45’ini
personel giderleri oluşturuyor. Makromarket Genel Müdürü Mehmet Songör,
10 yıl önce giderler içinde personelin
payının 35 birim düzeyinde
olduğunu son 10 yılda arttığını söylüyor. Personel maliyetlerini
düşürmenin çok mümkün olmadığını ifade eden Songör, “Aksine artıyor
çünkü maaşlar sürekli artıyor ancak cirolar o düzeyde artmıyor” diyor.
Yine de personel maliyetlerini düşürme çalışmalarını sürdürdüklerini
söyleyen Songör, “Tek çare personel optimizasyonunu çalıştırmak ve
minimum sayıda kadrolar oluşturmak. Biz de en çok bu yönde çalışmalar
yapıyoruz. Yaptığımız çalışmalar neticesinde maliyeti oluşturan tüm
kalemlerde belli miktarlarda tasarruflar sağladık. Ancak hizmet
kalitesini bozmadan tasarruf yapma zorunluluğu çarpıcı sonuçlar almamızı
önlüyor” diye konuşuyor.
ENERJİDEN TASARRUF
Pek çok
şirket için enerji maliyetleri önemli bir yük. Kütahya Porselen Yönetim
Kurulu Başkanı Nafi Güral, son 10 yılda azaltmak bir tarafa enerji
maliyetlerinin toplam maliyetlerinden aldığı payın arttığını söylüyor.
Güral, bugün maliyetlerinin yüzde 32’sini elektrik ve doğalgaz
maliyetlerinin oluşturduğunu belirtirken bu oranın 10 yıl önce yüzde 26
olduğunu ifade ediyor. Güral, Kütahya Porselen için işçilik
maliyetlerinin de çok önemli bir gider kalemi olduğunu ve 10 yıl önce de
bugün de toplam maliyetlerdeki payının yüzde 28 olduğunu dile
getiriyor. Maliyetlerini iyileştirmek adına yaptıklarını ise şöyle
aktarıyor: “Enerji tasarrufu, verimlilik ve otomasyonla maliyetleri
düşürmeye çalışıyoruz. Enerji anlamında, ısı geri kazanım sistemlerimizi
günün şartlarına adapte ettik. Mevcutların, değiştirilebilecek
olanlarını, daha az enerji tüketen sistemler satın alarak değiştirdik.
İşçilik anlamında, 10 yıl öncesine göre artan işçilik maliyetlerimizi
verimlilik ve otomasyona yatırım yaparak sabitledik.” Petkim,
Türkiye’nin petrokimya sektöründeki dev şirketi. Şirketin toplam
maliyetlerinin yüzde 75’ini hammadde oluşturuyor. Şirketin temel
hammaddesi olan naf-tanın fiyatı global piyasalarda belirlenince Petkim
de enerji maliyetlerini azaltmaya odaklanıyor.~
Petkim’in maliyetleri
içinde enerji maliyetlerinin oranı yüzde 8. Bu 10 yıl önce de aynı
seviyedeydi. Petkim Genel Müdürü Sadettin Korkut, enerji ve hammadde
maliyetlerini nasıl düşürmeyi planladıklarını şöyle aktarıyor:
“Ana
hammaddenin yanı sıra alternatif hammadde kaynakları arayışımız var.
Hem çevre hem enerji maliyetlerimizi düşürmek amacıyla enerji
santralimiz yaklaşık 100 milyon dolar yatırımla 2008 yılında doğalgaza
dönüştürüldü. 2 enerji üretim tesisimizde üretim optimizasyonuna
gidilerek elektrik üretim maliyetlerimizde önemli iyileştirmeler
sağladık.”
PERAKENDENİN FARKI NEREDE?
Teknoloji
perakendeciliğinin önemli oyuncularından Bimeks’in en büyük maliyet
kalemi yüzde 84,2 oranıyla ticari mal maliyeti. Bu oranın 2004 yılında
yüzde 86,6 olduğunu ifade eden Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar, son 4
yıldır cirolarını ortalama yüzde 30 oranında artırarak satın alma
güçlerini ve koşullarını geliştirdiklerini söylüyor. Ayrıca artan ürün
çeşitliliğinin de mal maliyeti oranını düşürdüğünü, dolayısıyla da kâr
marjını artırdığını ifade ediyor.
Bayraktar, sürdürülebilir
büyüme için maliyet yönetiminde izledikleri stratejileri şöyle
aktarıyor: “Ölçek ekonomisi uygulaması çerçevesinde sabit giderlerin
toplam gelirlere oranını düşürmek amacıyla satış gelir-
lerimizi her
yıl düzenli olarak yüzde 30 seviyesinde artırıyoruz. Çoklu kanal
stratejileri çerçevesinde e-ticaret ve franchise iş modellerini
uyguluyoruz. Bu uygulama sayesinde düşük düzeyde duran varlık yatırımına
karşılık satış gelirlerinde hızlı artış ve operasyonel giderler
oranında gerileme sağlıyoruz. 2012 yılında toplam operasyonel giderlerin
net satış hasılatına oranı 2011 yılına kıyasla yüzde 0,5 iyileşme
kaydetti. Böylece yüzde 13,3 oranından yüzde 12,8 oranına geriledi.”
Türkiye’nin önde gelen perakendecilerinden Doğ-taş’ın en büyük maliyet
kalemi ise reklam ve diğer pazarlama faaliyetleri. Doğtaş Yönetim Kurulu
Başkanı Davut Doğan, 10 yıl önce toplam maliyetler içindeki payı yüzde
20 olan pazarlama maliyetlerinin bugün yüzde 15’e düştüğünü söylüyor.
Doğtaş, şöyle devam ediyor: “Cirolarımız arttıkça her gider payında
olduğu gibi reklam harcaması da oransal olarak azalıyor. Son bir yılda
özellikle, enerji tasarrufu, lojistik giderlerinde verimlilik gibi
konular üzerinde çalışmalar yaparak, kazanımlar elde ediyoruz.”
BİLGEHAN ANLAŞ / JTI TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
MİLYONLARCA DOLARI GERİ DÖNDÜRÜYORUZ"
MALİYETLERİ AZALTIYORUZ
En
büyük maliyet kalemimiz hammadde ve oranı yüzde 59. 10 yıl önceye göre
8 puan azaldı. Yine aynı dönemde genel üretim ve amortisman giderleri
yüzde 8 oranında sabit kalırken, personel giderlerimiz yüzde 13'ten
yüzde 9'a geriledi. Yönetim maliyetleri yüzde 5'te sabit kalırken
pazarlama giderlerimiz toplam maliyetler içinde yüzde 11 'den yüzde 19'a
çıktı. 1 MİLYON DOLAR TASARRUF
Hammadde giderlerimizi
iyileştirmek için tedarik zinciri süreçlerinde çalışmalar yapıyoruz.
Gerek ülke pazarında gerekse diğer pazarlardaki ihtiyaçlarımızı
konsolide ediyoruz. Böylece daha hacimli satın almalar yapıyoruz.~
Bu
yolla sadece geçen yıl 1 milyon dolar tasarruf ettik. Satış ve ihtiyaç
tahminlerimizi 18 aylık planlıyoruz, Tedarikçilerimiz karşısında uzun
vadeli satın alma taahhütlerimiz yoluyla pazarlık gücümüz de artıyor. YERLİLEŞTİRME AVANTAJI
Satın
almanın yerelleştirilmesi çalışmaları gözden kaçırılmamalı. 10 yıl önce
satın almaların neredeyse tamamı ithalken bugün bu alımların yüzde
50'si ülke içinden yapılarak önemli avantajlar sağlandı. Bu alandaki
gider azaltma çalışmalarımız bize yıllık 1,5 milyon dolar olarak geri
döndü. İNOVASYONLA TASARRUF
İnovasyon ve teknoloji
yatırımlarımızla malzemenin hacimsel anlamda kullanımını düşürdük.
Böylece daha düşük malzeme maliyetleri ile çalışabiliyoruz. Bu yönde
yapılan çalışmaların son 3 yılda getirisi ise toplam 9 milyon dolar
olarak gerçekleşti. Son 1 yılda üretimde malzeme kayıplarının
azaltılmasına yönelik çalışmalar ve buna yönelik yatırımların sonucu
yıllık 3 milyon dolar tasarruf sağladık. ENERJİ YATIRIMI
Sürdürülebilir
büyüme stratejimizin önemli bir parçasını tükettiğimiz enerji için
yaptığımız yatırımlar oluşturuyor. JTI, 2011 yılında tamamladığı trigen
yatırımıyla artık kendi enerjisini üretiyor. Bu yatırımla sadece enerji
maliyetlerini yıllık 1 milyon dolar düşürmedik aynı zamanda tedarik
riskini en aza indirirken karbondioksit salımını da önemli ölçüde
azaltabildik.
ABDÜLLATİF ÖZKAYNAK/ TÜRKİYE FİNANS FİNANSTAN SORUMLU GMY.
“YÜZDE 10 TASARRUF ETTİK"
PERSONEL VE DANIŞMANLIK
2003 yılında 100 TL'lik maliyetimizin 54 TL'si personel, 14 TL'si kira, 13 TL'si reklam, 1 TL'si danışmanlık, 2 TL'si haberleşme, 16 TL'si diğer giderlerden oluşmaktaydı. 2013 yılında ise 100 TL'lik maliyetimizin 69 TL'si personel, 10 TL'si kira, 4 TL'si reklam, 3 TL'si danışmanlık, 2,5 TL'si ABDÜLLATİF’V haberleşme, 11 -5 TL'si diğer giderlerden TÜRKİYE FİNANS 1 ŞUBE MALİYETİ AZALDI
Son 10 yılda bankanın büyümesine paralel, personel ve danışmanlık giderlerinin payı arttı, 50RUMLU GMY Ayrıca merkezileştirmenin etkisiyle şube ve diğer giderlerin payında önemli bir azalma meydana geldi, PERSONEL BAŞINA GELİR
Genel olarak insan kaynağı planlamamızı, verimlilik esasına dayandırıyoruz. Personel başına gelir veya mevduat, kredi gibi baktığımız bazı göstergeler var. Bu alanlarda rekabetteki konumumuzu göz önünde tutarak, titiz bir personel alım politikası izliyoruz. DIŞ KAYNAK KULLANIYORUZ
Öte yandan ana faaliyet konumuzla ilgili olmayan bazı operasyonel destek hizmetlerinde dış kaynak kullanımına yöneldik. Bu alanda da önemli tasarruflar sağladık. Özellikle güvenlik, temizlik ve yemek hizmetleri başlıca dış kaynak kullandığımız kalemler.~ METREKARE OPTİMİZASYONU
Şubelerimizin lokasyonları ve metrekarelerinin optimizasyonu üzerinde çalışıyoruz. Bu sayede başta kira giderleri olmak üzere diğer işletme giderlerinden de önemli tasarruflar sağladık. Bu noktayı bundan sonra da tasarruf imkanı yaratabileceğimiz bir alan olarak görüyoruz. TASARRUF SAHİPLENİLDİ
Bankamızın tüm personeli kültürel olarak tasarruf ilkelerini sahiplenmiş durumda. Bunu geliştirmek için de uygulamaya soktuğumuz öğrenen organizasyon metodolojisini iki yıldır gider yönetimi üzerinde uyguluyoruz. ilk aşamada yüzde 10'a varan bir tasarruf imkanı oldu.
ALP DAYI/ VESTEL ŞİRKETLER GRUBU MALİ İŞLERDEN SORUMLU GM.
"REKABETÇİ YAPIMIZI KORUYORUZ"
MALZEME MALİYETİ DÜŞMEDİ
Vestel olarak maliyet dağılımımızda en büyük payı malzeme maliyeti alıyor. Bugünkü maliyet dağılımımız ile 10 yıl önceki maliyet dağılımımızı kıyasladığımızda ciddi bir değişikliğin gerçekleşmediğini söyleyebiliriz. İYİLEŞTİRME PROJELERİ
Verimlilik artırma çalışmalarımız ve yeni ürün projelerimizle malzeme maliyetinde iyileştirme sağlıyor, rekabetçi yapımızı koruyoruz. Maliyet iyileştirme çalışmalarımızı, genel üretim giderlerinde sistematik iyileştirmeler yaparak ve TPM çalışmalarıyla da destekliyoruz. TPM, güçlü üretim yeteneğine sahip olmak, kayıpların azaltılması ve verimliliğin artırılması için kullanılan bir metodolojidir. AR-GE DESTEĞİ A
R-GE çalışmalarımızla bizi rekabetçi maliyet seviyelerine taşıyacak projeler hayata geçiriyoruz. Bu projelerimiz aracılığıyla sağladığımız maliyet avantajlarımız ile de yeni müşteriler kazanacağımıza inanıyoruz. Sürdürülebilir büyüme maliyeti yönetimimizde yalın üretim, TPM ve hedef maliyetleme metotlarına önem veriyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?