Müthiş atılım

2017 hem dünya hem Türkiye’de büyümede rekor yıl oldu...

31 EKİM, 20180
Paylaş Tweet Paylaş
Müthiş atılım

MAKASTA SON DURUM

 Bu yıl zirvedeki en büyük iki oyuncu arasındaki makas ciddi anlamda açıldı. 2016 yılında zirvenin birincisi Tüpraş ve ikincisi Petrol Ofisi arasındaki ciro farkı 4 milyar TL iken, geçtiğimiz yılın birincisi Tüpraş ve ikincisi Türk Hava Yolları arasındaki ciro farkı 14,1 milyar TL oldu. Bu durum hiç kuşkusuz zirvenin istikrarlı lideri Tüpraş’ın cirosunda yüzde 55 oranında büyüme kaydetmesinden kaynaklandı. Bu rekor büyüme zirvenin en alttakiyle arasındaki makası da açtı. 2016 verilerine göre zirvedeki şirketle 500’üncü şirket arasındaki ciro farkı 75,5 kat iken 2017 yılında 1’inci şirket ile 500’üncü şirket arasındaki ciro farkı 91,1 kat oldu. Ancak değerlendirmeyi son 10 yılı baz alarak yaptığımızda makasın hala ciddi şekilde kapanmakta olduğunu görüyoruz. 2016 yılında listenin birinci ve son sırasında yer alan şirketin ciro farkı 213 kat iken, bu 2007 yılında 176 kata düşmüştü. Bugün 91,1 kat olan fark da tavan ve taban arasındaki makasın ciddi bir daralma yaşadığını ortaya koyuyor. 

DEMOKRATİKLEŞMEDE YOL ALINDI 

Capital500 büyüyor. Büyümenin demokratikleşme karnesinin nasıl olduğuna gelince… Ciroya göre aritmetik ortalamayı yakalayan ve aşan şirket sayısına bakarak bu soruya yanıt bulmaya çalıştığımızda, bu konuda önemli bir gelişme olduğunu söylemek mümkün. 2014 yılında toplam ciroyu 500’e böldüğümüzde ortalama ciro 1 milyar 734 milyon TL idi. Bu ortalamayı yakalayan şirket sayısı da 103’tü. 2015 yılında 1 milyar 858 milyon TL olan aritmetik ortalamayı 100 şirket yakalarken, 2016 yılında 2 milyar 50 milyon TL olan aritmetik ortalamayı tutturabilen şirket sayısı 99’da kaldı. 2017 yılında ise şirketlerin gösterdikleri büyüme iştahı aritmetik ortalamayı yakalama anlamında da onları 2014 performansının bile üstüne taşıdı. 2017 yılında 2 milyar 685 milyon TL olan aritmetik ortalamayı yakalayan şirket sayısı 104’e ulaştı. Ancak duruma ilk 100 şirket ile en alttaki 100 şirket açısından baktığımızda demokratikleşmenin çok da istenen seviyelerde olduğunu söylemek mümkün değil. Burada ciro makası hala çok açık. Zirvedeki ilk 100 şirketin Capital500’ün toplam cirosu içindeki payı yüzde 64,7. En alttaki 100 şirketin toplam cirodaki payı ise sadece yüzde 5.

SEKTÖRLERİN PERFORMANSI

Capital500’de şirket sayısı olarak en çok varlık gösteren sektörlere baktığımızda bu sektörlerin başında 60 şirketle gıda-içecek, 58 şirketle enerji-petrol ve 48 şirketle otomotiv geliyor. Onları demir-çelik, tekstil-konfeksiyon, inşaat ve perakende takip ediyor. Gelirler açısından yapılan katkıya baktığımızda ise tablo değişiyor. Capital500 cirosuna en büyük katkıyı yapan sektör yüzde 19,4’lük payıyla açık ara enerji-petrol. İkinci sırada yüzde 13,1’lik payla otomotiv geliyor. Bu sektörleri de sırasıyla gıdaiçecek, demir-çelik, perakende, inşaat, elektrik-elektronik, ulaştırma, telekom ve tekstilkonfeksiyon takip ediyor. 2016’dan 2017’ye sektörlerin Capital500’e yaptığı katkı sıralamasında kayda değer bir değişiklik olmadı. Son 10 yılı baz alıp bir değerlendirme yaptığımızda da yine ilk 3 sektörün gelirdeki payını değiştirecek çok büyük bir fark dikkat çekmiyor. Ancak bazı sektörlerin payındaki ciddi değişimler Türkiye ekonomisinin son 10 yıllık ekonomik politikalarını ve büyümenin yeni yönünü ortaya koyuyor. Örneğin 2007 yılında Capital500 cirosundaki payı yüzde 3,5 olan inşaat sektörünün payı 2017’de yüzde 6,1’e, perakendenin yüzde 4,9 olan payı yüzde 7,1’e, ulaştırmanın yüzde 2,3 olan payı yüzde 4,5’e çıkarken, elektik-elektronik sektörünün yüzde 6 olan payı yüzde 4,6’ya, telekomun yüzde 6,8 olan payı yüzde 3,8’e, tekstilkonfeksiyonun yüzde 4,2 olan payı da yüzde 2’ye geriledi. 

MİLYAR TL KULÜBÜ ATAĞA KALKTI

Türkiye ve şirketler büyürken en radikal değişimlerden biri hiç kuşkusuz milyar TL’lik şirketler kulübünde yaşandı. 2017’de Capital500’ün milyar TL’lik şirketler kulübüne tam olarak 68 yeni şirket katıldı. 2016 yılında kulübe katılan yeni üye sayısı 23’dü… Capital500’ün milyarlık şirketler liginin son 17 yılına baktığımızda aslında bu artışın en büyük artış olduğunu görüyoruz. Türkiye’de 2000 yılında 1 milyar TL’yi aşan şirket sayısı sıfırken, ekonominin toparlanmaya geçtiği 2003 yılında milyar TL’yi aşan şirket sayısı 20 oldu. Bir sonraki yıl sayı 38’e çıkarken devam eden her yılda önemli bir artış gösterdi. 2010 yılında milyar TL’lik kulübün üye sayısı 94 oldu. Son birkaç yıldır da kulüp genişlemeye devam ediyor. 2015’te 211 olan üye sayısı 2016’da 234’e ve son olarak 2017 yılında da 302’ye ulaştı. Bu durum da Türkiye’de özelikle büyük şirketlerin büyüme konusunda hala çok dinamik olduğunu ve ekonomik büyümeden en çok onların yararlandıklarını ortaya koyuyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.