Sınır ötesi harekatı!

Yerli sermayeyi sınır ötesine götüren nedenler...

26.10.2015 14:05:410
Paylaş Tweet Paylaş
Sınır ötesi harekatı!
TAV ise ağırlıklı olarak kamu-özel sektör işbirliği (PPP) yapısını tercih ediyor. TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Kaptan, şöyle konuşuyor: “Yurtdışı havalimanı yatırımlarımızı daha çok PPP şeklinde gerçekleştirdik. Bunların içinde sıfırdan yatırım şeklinde farklı içerikler de mevcut. Sektörde uygun fırsatlar doğduğunda satın alma yolu her zaman takip edilecek bir opsiyon olarak masamızda durmaya devam ediyor. Yerel ortak konusuna genellikle sıcak yaklaşıyoruz.” LC Waikiki ise tamamen kendi sermayesiyle ilerleyenlerden. LC Waikiki Mağazacılık Genel Müdürü Yenal Gökyıldırım, “Yurtdışında da tıpkı Türkiye organizasyonumuzda olduğu gibi kendi şirket ve kendi sermayemizle yer alıyoruz. Söz konusu ülkelerde bu doğrultuda lojistik merkezler açıyoruz. Bunun mümkün olmadığı yerlerde ise kendimize yerel ortaklar seçiyoruz” diye konuşuyor.
EN FAVORİ ÜLKELER
Türk yatırımcıların tercih ettiği ülkeler ise sektöre ve rekabet koşullarına göre değişiyor. Ama ilk sırada Avrupa, Ortadoğu ve Rusya var. Aksa Jeneratör CEO’su Alper Peker, “Şu an Asya, Amerika ve Afrika olmak üzere üç kıtada yatırımlarımız bulunuyor. Yurtdışına yatırım kararı almadan önce iyi bir pazar araştırması ve analizler yapıyoruz. Aksa Jeneratör olarak fırsatları yakalayabileceğimiz ve bizi hedeflerimize ulaştırabilecek pazarlarda yatırımlarımızı sürdürüyoruz” diyor. LC Waikiki Mağazacılık Genel Müdürü Yenal Gökyıldırım, “Pazar büyüklükleri, nüfus, coğrafi genişlik faaliyet gösterdiğimiz ülkelerdeki stratejimizi etkiliyor. Son 5 yılda Arnavutluk, Azerbaycan, Belarus, Bosna Hersek, Bulgaristan, Romanya, Suudi Arabistan, Rusya, Suriye, Moldova, Umman ve Ukrayna’da mağazalarımızı açtık” diye konuşuyor. Arbel’in yoğunlaştığı pazarları şirketin yönetim kurulu başkanı Mahmut Arslan anlatıyor: “Coğrafi çeşitliliğe gidip pazarda kalıcı olma hedefiyle yatırımlar yapıyoruz. Yurtdışında yapılan tüm yatırımlar, o ülkenin tarım ihracatının yönetildiği, bulunduğu bölge itibarıyla lojistik ve sevkiyat avantajı olan yerlerinde gerçekleşiyor. Bu prensiple şirketimiz bugün 5 kıtada üretim tesisleri ve satış ofisleriyle büyüyor.” Nurol Holding CEO’su Uğur Doğan’ın görüşleri ise şöyle: “Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Orta Afrika ülkelerini tercih ediyoruz. Kafkaslar ve Gürcistan da doğrudan yatırım yaptığımız ülkeler arasında. Yurtdışı yatırımlarımızı yeni yatırım ve ortaklıklar yoluyla yürütüyoruz.”
YATIRIMLAR ARTACAK MI?
Yerli yatırımcının sınır ötesine bu ilgisi gelecekte de sürecek. Yurtdışında yeni yatırım yapmayı planlayanların oranı yüzde 72,7. Arçelik de onlardan biri. Arçelik Finansman ve Mali İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Polat Şen, “Önümüzdeki dönemde ana pazarlarımız olan Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’daki pazar payımızı yükseltmek ve yapmakta olduğumuz yatırımlarla Asya Pasifik bölgesindeki varlığımızı güçlendirmek, şirketimizin odaklanacağı başlıca konular olacak” diyor. Bölgesel bir üretici olmayı planlayan Sarten Ambalaj’ın hedefi de yurtdışı yatırımlarını hızlandırmak. Sarten Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Sarıbekir, şöyle konuşuyor: “Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da üretim tesisi kurmak planlarımız arasında. Rusya’da ve Balkan ülkelerinde zaten varız. 2-3 yıl içinde Ortadoğu, Balkanlar ve Batı Avrupa’da satış ofisleri ve depo açma planlarımız var. İleriki yıllarda üretim tesisleri de kurmayı planlıyoruz.” Uzmanlar da yurtdışına ilginin süreceğini öngörüyor. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe’nin görüşleri şöyle: “Türk yatırımcıların büyük bir çoğunluğu son yıllarda satın almayı tercih ediyor. Bazı firmalar sıfırdan yatırım yapıp büyümeyi de tercih edebiliyor. Yerli yatırımcılar, gelecek yıllarda yurtdışı atılımlarda çok daha aktif bir rol oynayacaktır.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz