Eskiden sanayide bir yatırıma başarılı olması için 5 yıl tanınırken
bugün bu süre 1 ila 3 yıl aralığına kadar gerilemiş durumda.
Mağazacılıkta ise 5 yıl önce 1 yıl olan kendini kanıtlama süresi, 5-6
aya kadar indi. Artık en üst seviyedeki CEO'larla bile beklentiler
karşılanmazsa yollar 1 yıl gibi kısa bir sürede ayrılıyor. Uzmanlara
göre başarısızlığa tahammül süresinin kısalmasındaki en önemli etken,
kriz. Artan rekabetle şirketlerin bu tür konularda daha agresif ve katı
olmaya başlaması ise bir diğer neden... HER İNSAN KADAR başarısızlıktan
korkarım. Aldırmaz olduğumu söyleyemem. Bizde 'Ben kaybedersem geçmişi
olan bir kuruluşun büyük yara almasına sebep olurum' korkusu da var. Bu
duygu, iş hayatında mücadele edilmesi gereken bir duygu..." Bu sözler,
Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı'na ait.
Aslında sadece Eczacıbaşı değil, bugün iş dünyasında pek çok kişi
başarısızlıktan korkuyor. Hatta uzmanlara göre işletme, yönetim
dünyasında iş süreçlerinde başarısızlık en büyük stres kaynağı olarak
ortaya çıkıyor. Ancak en mükemmel sistemlerde, en yeni teknolojinin
hakim olduğu işletmelerde, hatta çalışmak için en ideal görünen
kuruluşlarda bile başarısızlık kaçınılmaz. Peki kaçınılmaz olan
başarısızlığa tahammül süresi ne kadar? Örneğin yeni göreve gelen bir
CEO'ya ya da orta düzey yöneticiye başarısız olması durumunda ne kadar
şans tanınıyor? Uzun AR-GE çalışmalarıyla ortaya çıkan bir ürün raflarda
yerini aldıktan sonra istenen performansı gösteremezse daha ne kadar
rafta kalmasına izin veriliyor? Başarısız bir mağaza, reklam kampanyası,
tedarikçi ya da yeni yatırıma ne kadar katlanılıyor?
CEO'YA 1 YIL SÜRE
Bugün Türkiye'de şirketler göreve yeni getirilen CEO'lardan hızlı
olmasını, sürekli kazanmasını ve büyüme bekliyor. Beklenen
gerçekleşmediğinde CEO'lar işlerinden ayrılmak zorunda kalabiliyor. Egon
Zehnder International Yönetici Ortağı Murat Yeşildere, Türkiye'de
patronların, kısa vade olarak görülen 3 yıl için bile başarısız finansal
sonuçlar görmeye tahammülü olmadığını söylüyor. Hatta birçok uzman,
başarısızlık söz konusu olduğunda bu sürenin daha kısa olduğu
görüşünde... Pedersen&Partners Ortağı Sabit Tapan, üst düzey
yöneticilere doku uyuşması için 3 ay, performans için de 1 yıl
verildiğini söylüyor. Data Expert Yönetici Ortağı Yasin Altunkaya da
Tapan'la aynı görüşte. "Özellikle hızlı tüketimde bu süre biraz daha
kısalır" diyor. Odgers Berndtson Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar
ise beklentiler karşılanmadığında ilk 6 ayda CEO'larından vazgeçen çok
sayıda şirket olduğunu söylüyor. Şirketler cephesinden aldığımız
yanıtlar da benzer bir trende işaret ediyor. Orhan Holding Onursal
Başkanı İbrahim Orhan, CEO olacak yöneticilerinin uzun vadeli 5, kısa
vadeli 2-3 yıllık detaylı planlarını yönetim kuruluna sunduğunu
belirtiyor.~
"Bu planlardan sapmalar olduğu takdirde, bu sapma maksimum yüzde 10'a
ulaşırsa CEO'dan ayrılması istenir" diyor. Orta düzey yönetici ve uzman
seviyesinde başarısızlığa tahammül süresi ise daha az. Uzmanlar, bu
pozisyondaki çalışanlara en fazla 6 ay tahammül edildiğini söylüyor.
Şirketler de uzmanları doğruluyor. Roman, çalışanların performansını
görmek için 3 ay bekliyor. Performansı yeterli seviyede olmayan
çalışanlarıyla ikinci 3 ayın sonunda yollarını ayırıyor. Zurich
Sigorta'da çalışanlarına performanslarını ortaya koyması için 3 ila 6 ay
arasında süre veriyor.
ACENTENİN ÖMRÜ 1,5 YIL
Acente ve şubeler kuruluşların büyüme ve kârlılığında kritik öneme
sahip. Bu nedenle başarı hassas şekilde takip ediliyor. Bankacılık ve
sigorta sektörlerinde bir acente ya da şubenin başarılı olması için
tanınan ortalama süre 1-3 yıl arasında değişiyor. Örneğin Aksigorta,
acentelerinin performansını 1 yıllık çalışmasına göre değerlendiriyor.
Aksigorta Acenteler Genel Müdür Yardımcısı Çetin Kolukısa, "Hedefleri
yöneteceğine inancımız olan acenteler için bekleme süremiz makul
ölçülerde olmakla birlikte, hedef yönetimi konusunda işbirliğine açık
olmayan acentelerin durumunu ayrıca değerlendiriyoruz. Diğer yandan bir
ilçe acentesi hacim hedefini tutturamayabilir ama kârlı biçimde hayatını
devam ettiriyorsa o acenteyi hacmini tutturamıyor diye
kapatmayabiliriz" diyor. Zurich Sigorta, bir şube veya temsilcilikte
beklentilerinin karşılanması için 2-3 yıl bekliyor. Bu sürede yatırımın
başarı kriterlerine uygunluğunu takip ediyor. Verilen zamanda başarılı
bir sonuç alınmadığında o şube ve temsilciliği kapatma kararı alıyor.
Şekerbank, yeni açılan şubelerinin gerçek potansiyelini bulması için
1218 ay geçmesini bekliyor. Bu süre sonunda çözüm planları
gerçekleştiriyor. Turizm sektöründe bir acentenin performansı ise 1 yıl
izleniyor. ETS Tur, 1 yıl boyunca çalışmalarını değerlendirdiği acentede
işler yolunda gitmezse önce onu yakm takibe alıyor. İyileştirme
çalışmaları yapıyor. Ancak iyileştirme olmazsa 2'nci sezonun sonunda
kapatıyor.
YATIRIM HAYAL KIRIKLIĞIYSA
Söz konusu yeni bir yatırım veya yeni bir şirket olduğunda başarısızlığa
tahammül süresi ortalama 1 ila 3 yıl arasında değişiyor. Index'in
patronu Erol Bilecik, yeni bir işte yatırımın geri dönüş süresini 4 yıl
beklediklerini söylüyor. "Eşiğin altına düşen bir iş devam edilemeyecek
noktada ise bekleme sürem minimum 1,5 yıl" diye konuşuyor.İnci Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Meral İnci Zaim, yeni bir operasyonun hedef
performansı göstermesi için 1 yıl bekleyenlerden. "Ancak kontrolümüzün
dışında faktörler yüzünden performans yakalayamadığımız hallerde, 2
yılda radikal kararlar almamız mümkün olabilir" diyor. Collezione'nin
patronu Ekrem Akyiğit, perakendede başarısız bir yatırıma en çok 18 ay
sabredebildiklerini söylüyor. Gülle Tekstil'in patronu İsmail Gülle ise
yeni bir yatırım söz konusu olduğunda işin sonuçlarını değerlendirmek
için 2 yıl beklediğini belirtiyor. Yemeksepeti.com'u hayata geçirerek
önemli bir girişime imza atan Nevzat Aydın ise internet projelerinin
başarıya ulaşıp ulaşmadığını görmek için 1 yılın yeterli olduğu
görüşünde. Yeşim Tekstil'in CEO'su Şenol Şankaya ise bir yatırımın
hedeflenen performansı göstermesi için 18 ay bekliyor. Sürenin sonunda
tekrar bir değerlendirme yaparak son kararını veriyor. Markafoni'nin
yönetim kurulu başkanı Sina Afra da yeni yatırıma 2 yıl süre tanıyor. Bu
sürenin sonunda beklentiler karşılanmayınca daha fazla ısrar etmiyor.~
TEDARİKÇİYE HIZLI VEDA
Şirketlerde, tedarikçi ayağında yaşanan herhangi bir aksama tüm
işleyişin dengesini bozabiliyor. Peki başarısız tedarikçiye ne kadar
dayanılıyor? Yünsa, tedarikçileriyle başarılı bir ilişki geliştirmek
için onlara 3 ila 12 ay arasında zaman tanıyor. Ancak bu süre içinde
gelişme kaydedilmezse başarısız tedarikçileriyle yollarını ayırıyor.
Ekol Lojistik de beklentisini karşılamayan tedarikçileriyle anında
vedalaşıyor. Her bir tedarikçiden farklı ölçeklerde hizmet aldıkları
için belli bir zaman diliminden bahsedemediğini söyleyen Ekol Lojistik
Genel Müdürü Umur Özkal, "Ancak cevabımız, müşteri beklentilerini
karşılamamıza engel olan bir tedarikçi hatası varsa ve düzeltilmesi için
yeterli özeni göremiyorsak 'hemen' olarak belirtilebilir" diyor. Alışan
Lojistik de bir tedarikçisinin performansı düştüğünde çok fazla
beklemeyen şirketlerden. Alışan Lojistik yetkilileri, genel hizmet
kalitesinin sürekliliğini bozacak hiçbir konuyu uzun zaman
beklemelerinin mümkün olmadığını söylüyor. Sofra Pazarlama Yöneticisi
Ahu Güvenç, "Başarısızlık durumunda maksimum 1 ay zaman tanıyoruz.
İyileşme görülmediğinde kontrat tek taraflı fes ediliyor" diye
konuşuyor.
İŞ YAPMAYAN MAĞAZA
Perakendenin birçok kolunda mağazalar büyümenin lokomotifi. Erkek
giyimin en köklü markalarından Kiğılı, yeni açtığı bir mağazanın
potansiyelini gözlemlemek için en az 18 ay bekliyor. Mağaza açılışından
sonra beklentilerin dışında bir durumla karşılaşıldığında pazarlama ve
promosyon faaliyetleri gerçekleştirdiklerini belirten Kiğılı CEO'su
Hilal Suerdem, "Buna rağmen beklenen verimi alamazsak mümkünse 2 ay
içinde o mağazayı kapatırız" diyor. Silk&Cashmere'in patronu Ayşen
Zamanpur ise açtıkları mağazanın başarılı olup olmadığını görmek için 1
yıl beklediklerini söylüyor. Eski bir AVM'deki mağazaya ise en fazla 6
ay şans tanıdıklarını ifade ediyor. Roman, yeni açtığı bir mağazanın
başarılı olması için 5-6 ay süre tanıyor. İşler yolunda gitmediğinde
nedenlerini detaylı olarak sorguladıklarını belirten Roman Genel
Koordinatörü Buğra Toplusoy, yapılan düzenlemelerle mağazayı istedikleri
seviyeye getiremediklerinde 2 yılın sonunda mağazayı kapatma kararı
aldıklarını ifade ediyor.
BAŞARISIZ ÜRÜNÜN ÖMRÜ
Portföye eklenen her bir üründen satış ve kârlılığı artırması beklenir.
Peki artıramadığında o ürüne ne kadar yaşam şansı tanınır? Türkiye'nin
en büyük gıdacısı Ülker'de bu süre 1 yıl. Genelde yeni bir ürüne pazarda
tutunması için 1 yıl verdiklerini belirten Yıldız Holding Gıda Grup
Başkanı Mehmet Tütüncü, "Geçen yıl 500 gramlık pudingler yaptık. 1 yıl
sattık, sonra vazgeçtik. Çünkü takdir müşteri ve kanalların" diyor.
Rekabetin oldukça yoğun olduğu su sektöründe yeni bir ürünün performansı
1 yıllık satışlar göz önünde bulundurularak değerlendiriliyor. Hayat
Su, 1 yılın ardından satışlardan memnun olmadığı durumda ürüne 1 yıl
daha süre tanıyor. Emsan da yeni bir ürüne 1 yıl veriyor. 1 yılda
beklentiler karşılanmazsa 3 ila 6 ay arasında o üründen vazgeçiyor.
Seramik sektöründe bir ürünün gerçek anlamda pazara yayılımı 6-9 aylık
bir süreyi kapsıyor. Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Pazarlama Direktörü
Berna Erbilek, "Böyle bir pazarda 2 yılda istenen performansı
yakalayamayan ürünleri, pazara geri kazandırmaya çalışıyoruz, yeterli
olmazsa 5 yıl içinde de satış hattından kaldırıyoruz" diyor. Bien
Seramik, 1 yıl içinde beklenen asgari satış performansını yakalamayan
ürünü 6 ay içinde portföyden çıkarıyor. Zorlu Tekstil ise yeni ürüne 7-8
aylık bir zaman tanıyor. Başarılı olmadığında 8'inci ayın sonunda
ürünle vedalaşıyor. Yataş ev tekstilinde yeni ürünlere 6 ay zaman
tanıyor. Bu sürenin sonunda ürün satmıyorsa kampanyalarla bitirme
yönünde uygulamalar yapılıyor. Yataş'ta kanepe ve oturma grubunda da
yeni ürünler 6 ay yakın takibe alınıyor. Ancak ilk 3 ay ürünün
performansı için çoğu zaman belirleyici oluyor. Yataş Kanepe ve Oturma
Grubu Ürün Yöneticisi Mete Aktomas, bu sürede ürün, hedefin yarısının
altındaysa ürüne devam etmediklerini söylüyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?