"Yabancının ilk durağı"

Türkiye'ye gelmek isteyen yabancı yatırımcılar en çok hangi şirketleri ,hangi özelliklerinden dolayı tercih ediyorlar ?

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yabancının ilk durağı

Her hafta birkaç yatırımcı geliyor. Ortak olalım, şunu satar mısın, bunu alır mısın diye. Henüz somut bir şey yok. Fonların ilgisi devam ediyor. Yatırım bankaları kanalıyla haber yollanıyor.” Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, bu değerlendirmeyi 2005 yılında yapmıştı. Aradan 5 yıl geçti, ama konu içecek, hele de bira olunca gelen yabancılar hala Anadolu Grubu’nun kapısını aşındırıyor. Mobilyada İstikbal ve Bellona markalarıyla dikkat çeken Boydak Holding’in de tekliflerle gelen ziyaretçileri fazla. Tüketici
perakendeciliğinin lideri Teknosa, pazara girmek isteyen yabancıları sık sık ağırlıyor. Perakende denince çalınan ilk kapı Migros oluyor.  Yukarıdakiler gibi her sektörün gözde şirketleri var. Türkiye’ye gelmek isteyen yabancılar, soluğu ilk kez bu şirketlerde alıyor. Gıdadan beyaz eşyaya, inşaattan finansa 34 sektörü kapsayan araştırmamızda, yabancıların ilk kimin kapısını çaldığını araştırdık. Ortaya sayısı 80’e ulaşan bir liste çıktı. Kim bu şirketler? Ortaklık niyetinde olan yabancılar neden ilk onlara gidiyor? Onları bu kadar tercih edilir kılan özellikleri neler? Yabancılar ne arıyor, yerli oyuncular ne veriyor? İşte bu soruların yanıtı ve yabancıların en fazla ziyaret ettiği yerli şirketler…

KAPISI ÇOK ÇALINANLAR
Ortaklık kültürünün olması sebebiyle Sabancı, Koç gibi gruplar, yabancıların en fazla kapısını çaldığı holdinglerin başında geliyor. Bunun dışında Çalık, Borusan Holding ve Eczacıbaşı Topluluğu da hem odaklandıkları sektörlerde hem farklı alanlarda yabancıların işbirliği anlamında bağlantıya geçtiği gruplar arasında. Öte yandan yeni projelere ilgileri sebebiyle Fiba ve MV Holding de sıklıkla ziyaret edilenler arasında sayılıyor. Yabancılar, sadece satın alma anlamında değil farklı iş yapış biçimleriyle pazara girerken de birçok yerli oyuncunun kapısını çalıyor. Örneğin tekstil, gıda gibi üretim ağırlıklı sektörlerde üretim bazlı birliktelikler, perakende ağırlıklı sektörlerde ise lisansörlük odaklı işbirlikleri öne çıkıyor. Stratejik ortaklıklar da diğer işbirliği örnekleri arasında.
Bankacılıkta ise durum biraz daha farklı. Pazarda yabancı ortağı olmayan yerli banka neredeyse kalmadığı için söz konusu işbirlikleri satın alma ve proje finansmanı konularında yoğunlaşıyor. Bu alanda yabancı oyuncuların en fazla ziyaret ettiği bankalar Garanti ve Yapı Kredi. Anadolu Grubu’na ait olan Alternatif Bank ise ortaklık birleşme anlamında ilk ziyaret edilen bankalar arasında. Onu Tekstilbank takip ediyor. Sektörler bazında gidersek Anadolu Grubu, gerek alkolsüz içecek ve gerek bira pazarına girmek isteyen bir oyuncunun mutlaka görüştüğü bir yerli dev. Aynı durum ev tekstilinde Zorluteks, gıdada Ülker, faktoringde Lider Faktoring, hazır giyimde Boyner, organize perakende de ise Migros ve BİM için geçerli. Mobilyada Boydak Grubu’nun markalarıyla Doğtaş ve Nurus Mobilya öne çıkıyor. Enerjide Zorlu, Akkök, Limak, altyapı ve inşaatta ise Enka, Yapı Merkezi, Akfen, Nurol ve Alarko’nun adı sayılıyor.

Yabancılar ilk olarak hangi şirketlere gidiyor görmek için görsele tıklayın

YABANCILAR NE ARIYOR?
Peki yabancıların bu şirketlere ilgi göstermesinin ardındaki nedenler ne? Şeffaflık, kurumsallık, güçlü sermaye yapısı, yüksek kârlılık, düşük risk ve hazır altyapı gibi unsurlar hemen her sektör için geçerli “ilk kriterler” arasında sayılabilir. Seas Capital Partner CEO’su Şevket Başev, yabancıların ne istediğini şöyle sıralıyor: “Gelecek potansiyeli taşıyan sektörlerde, kâr marjı ve pazar payı yüksek şirket olması çok önemli. Ülkeye doğrudan girecek yabancı rakipler için caydırıcı düzeyde pazara giriş engeli yaratmış olmaları da tercih sebebi oluyor. Ayrıca kurumsal yapının tamamlanmış olması yabancıların aradığı kriterler arasında.” Avm mfi partners Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Aydın Yurdum, konuyu AVM sektörü açısından değerlendiriyor: “Fonksiyonel ve potansiyel müşteri yapısı, kira toplama yüzdeleri ve sürdürülebilir bir başarı grafiği AVM’ye olan yatırımcı ilgisini oluşturuyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz