Yaşam sınırı aşılır mı?

Sadece son 1 yılda bilişim sektöründe kârda yüzde 20, hazır giyimde yüzde 50, turizmde yüzde 80’e varan düşüş yaşandı...

23.02.2017 11:37:490
Paylaş Tweet Paylaş
Yaşam sınırı aşılır mı?
“RİSKLERİ PAYLAŞACAK İŞ MODELİ GELİŞTİRMELİ”
EKREM AKYİĞİT / COLLEZİONE YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“MARJLAR GERİLEDİ”

Perakende sektörünün kâr marjları kendi içindeki dağılımlara ve gelişmelere göre değişiklik gösteriyor. Özellikle en fazla ihracat yaptığımız Euro bölgesi önemli. Şu an aramızdaki gelişmelerden sektör olumsuz etkileniyor. 5 yıl öncenin gerisinde kalan kâr marjları var.
GÜVEN ENDEKSİ NEGATİF
Yurt içinde yılın ilk çeyreğinde perakende sektörü başarılı performans sergilerken son üç çeyrek hiç öngörülemeyen dışsal faktörler ve siyasi politikalar nedeniyle perakendede müşteri güven endeksini negatif yönde aşağı çekti. Bu gelişme satışı düşürürken kârlılıkta bütün hesapları bozdu.
ASGARİ ÜCRET ARTIŞI

2016 yılındaki yüzde 30’luk asgari ücret artışı sektörün giderlerini yukarı doğru artırırken, ülkemizdeki malum gelişmelerden dolayı satış performansı ise aşağı yönlü olup markalarda kârı negatife çevirdi. POZİTİF BAKIŞ
2017 yılında sektörde durum analizini doğru, gelişme alanlarını iyi belirlemiş, dersini iyi çalışan perakende oyuncularının bir önceki yıla göre daha iyi kârlılık yakalayacaklarını tahmin ediyorum: Markamız 2017 yılında kârlılığa pozitif bakıyor. 2017 mutlaka kârlı yılımız olacak, kayıp iki yılın telafisini göreceğiz.

“ALARMI BIRAKIN, SİRENLER ÇALIYOR”
MEHMET SONGÖR / MAKRO MARKET YÖNETİM KURULU BAŞKANI
CİROLARIN DÜŞTÜĞÜ DÖNEM

Perakende sektöründe son yıllarda aşırı arz nedeniyle metrekareye düşen ciroların sürekli düştüğü bir dönem yaşıyoruz. Bu süreçte devamlı artan giderleri de düşündüğümüzde cirodaki gider oranı sürekli yükseliyor. Bu oran halihazırda yüzde 25 düzeyine kadar ulaştı. Bu da gıda perakendesinde, brüt kâr marjındaki kâr zarar sınırının yüzde 25 olduğu anlamına gelir. Mevcut yoğun rekabet şartlarında, sektörde gerçekleşen ortalama brüt kâr marjı ortalama yüzde 23’lerde. Yani alarmı bırakın sirenler çalıyor.
5 YIL ÖNCEKİ TABLO
Beş yıl öncesinde sektördeki alarm sınırı yüzde 22’ler düzeyindeydi. Kârlılıktaki mevcut kritik durumun temel sebebi kontrolsüz ve ihtiyaç fazlası büyüme ve giderlerdeki artışlar. Yaşam sınırının üstüne çıkabilmek için bu sebeplerin üzerine gitmek gerekiyor. Yani gereksiz mağaza açmayacağız ve başta kira olmak üzere giderlerimizi düşürmek için uğraşacağız.
“VERİMLİLİĞE ODAKLANMALI”
Perakendeciler kırıcı rekabeti bir yana bırakıp verimliliğe odaklanmak zorunda. Ben 2017’de, tüm perakendecilerin artık bu durumu göreceğine ve rekabeti fiyat kırmak olarak değil, topyekün bir hizmet kalitesi üzerinden anlamaya başlayacaklarına ve yapacaklarına inanıyorum. Bu doğrultuda brüt marjlarda en az 3 puanlık bir artışın şart olduğunu düşünüyorum.
“ZARAR SINIRINI GEÇTİK”
Şu anki sektörel ortalama brüt kâr marjımız yüzde 23’ler düzeyinde. Bu oran 5 yıl önce yüzde 25’in üzerindeydi. Sektörümüz son birkaç yıldır net kârlılığın olmadığı zarar sınırını geçtiğimiz bir dönem yaşıyor. Brüt marjları korusak bile giderlerin düşürülememesi kârlılığı mümkün kılmıyor. 2017 de perakende için zor bir yıl olacak.

“KÂR MARJLARIMIZ YOK OLDU”
HAYRETTİN ÇAYCI / SARKUYSAN YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“SEKTÖRÜN KADERİ”

Sektörün yaşam sınırı ciro üzerinden yüzde 1-2 aşamasında. Son 10 yıldır bu oran değişmedi. Kârda yaşam sınırı bu sektörün kaderi oldu. Üretim kapasitesinin kurulu kapasitenin yüzde 75’inin altına düşmemesi ya da katma değeri yüksek ürün miktarını artırmak gerekiyor.
YÜZDE 40 AZALMA
Özellikle son bir yılda kârda yüzde 40 azalma oldu. Bunda en önemli etken kurlardaki aşırı oynamalar. Önümüzdeki yılın bu yılı da aratacağı izlenimimiz var. Kârdan fedakarlık yapılmaz. Çünkü planladığımız kârın oluşmaması, şirketin iç dinamiklerinden ziyade dış ekonomik ve yönetemediğiniz, inisiyatifiniz dışındaki olaylardan dolayıdır.
“SATIŞLARI ZORA SOKUYOR”
Özetle şirket olarak kârlılıkta çok zorlanıyoruz. Zira kâr marjlarımız yok oldu. Kârlı gördüğünüz müşterilerinizin teminat verememesi, bu şirketlere satışımızı da zora sokuyor. İşletme sermayesi yoğun bir sektör olduğumuz için daha az işletme kredisi kullanmak kârlılığı pozitif etkiler. Ancak bunun için de sermaye artışı yapma zorunluluğu var.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz