Logonun ömrü olur mu? Uzmanlara göre 20 yıl içinde logolar yenilenmeli.
Bu doğrultuda bazı şirketler, logolarını tamamen yenilerken bazıları
günün koşullarına uygun olarak revize ediyor. Türkiye’deki şirketler de
bu trende uyuyor. Son 5 yılda 21 şirket, logosunu yeniledi. Bunda ise
değişen strateji ve vizyon etkili oldu. Daha genç ve enerjik imaj
yaratma isteği de bir başka etkendi. Yenilenen 21 logoyu baz alarak
gerçekleştirdiğimiz anketimize ise 108 şirketin pazarlamadan sorumlu iş
lideri katıldı. Bu liderler, yenilenen logolar içinde en çok TTNet
logosunu beğendi. Onu Turkcell ve Vakıfbank takip etti.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın. "Guerrilla
Marketing" (Gerilla Pazarlama) kitabının yazan, ünlü pazarlama gurusu
Jay Conrad Levinson, şirketlerin marka stratejilerini oluştururken,
logolarını en az 20 yıl içinde değiştirmek üzerine oluşturmaları
gerektiğine inanıyor. Ona göre değişen iş ortamı, teknoloji, müşteri
alışkanlıkları ve iş yapma biçimleri, logoların yıllar içinde
yenilenmesini zorunlu kılıyor. Pazarlama gurusu Levinson, “En az 20 yıl”
diye öneriyor ama şirketlerin logo değiştirme eğilimi ve logoların
“yaşam süresi”, sektör ya da şirketlerin kültürlerine göre farklılık
gösteriyor. Örneğin Amerikan TV kanalı CBS, içinde “göz” unsuru
bulunduran logosunu 60 yıldır değiştirmiyor. ’ American Airlines,
logosunu 45 yıl sonra ilk kez 2013 yılında değiştirdi. Nivea ise
1925’ten bu yana koruduğu logosunda, ilk değişikliği çok yeni
gerçekleştirdi. Rekabetin yoğun ve yeniliğin hızlı olduğu teknoloji gibi
bazı sektörlerde ise logo değişikliği süresi 10 yıla kadar inebiliyor.
Bunun örneğini ise Türkiye’deki GSM şirketlerinden Avea ile Turkcell
sergiledi.
Bazı şirketler ise kültürlerinin bir parçası olması ve müşterilerinden
gelen talepler nedeniyle ufak yenilikler yaparak logolarını korumayı
tercih ediyor. Ancak bunların sayısının da bir elin parmakları kadar
olduğunu söylemekte yarar var. Bu kapsamda yer alan şirketler, radikal
bir değişiklik yapmasa bile logolarını günün koşullarına uygun
karakterlerle yenileme yoluna gidiyor. Ancak uzmanlar, GAP ve benzeri
şirketlerde olduğu gibi müşterilerin tepkisini çekecek pazarlama
kazalarına yol açmadan logo değişikliğini gerçekleştirmek gerektiğini
söylüyor.