Bir şirketin kaderi nasıl değişti?

Alp Şenbay, mağazalaşma hikayelerini ve sonrasında lojistikten perakendeye, pazarlamadan insan kaynaklarına kadar iş süreçlerinde yaptıkları değişimi anlattı

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bir şirketin kaderi nasıl değişti?


"Dünyanın ilk 100 kozmetik şirketi arasındayız"
"MAĞAZALAŞMAYI HAYAL ETMEDİM"

Her zaman, "Flormar çok büyük marka olacak" diyordum. Ancak mağazalaşma hayalimde bile yoktu. Bunu hiçbir zaman öngörmedim. Sonuçta mağazalaşmaya beni pazarın zorlaşan koşulları yöneltti. Pazardaki parfümeri sayısı kısa sürede 5 binden 2 bine indiğinde bizim de ürün satabileceğimiz yeni kanallar bulmamız gerekiyordu.
SÜRPRİZ BÜYÜME
Mağazalaşma kararı aldığımızda elbette iyimser hedeflerimiz vardı. Ancak bu kadar hızlı bir büyüme olacağını biz de tahmin etmiyorduk. Hedeflerimizi aştık. Hiçbir zaman İstiklal Caddesi'nde 100 metrekare mağaza açacağımı, kiraya inanılmaz paralar ödeyeceğimi düşünmedim.
PAZAR PAYI YÜZDE 30'A ÇIKTI
Şu anda en iyi ciro yapan mağazamız İstiklal Caddesi'ndeki oldu. En yakın takipçisinin 2-3 katı ciroya ulaştı. Günde 2 bin 500 kişi bu mağazamızı ziyaret ediyor. Şu anda Türkiye'de yüzde 30 pazar payı ve 120 milyon dolar ciroyla 2 milyar TL'lik kozmetik pazarının lideriyiz.
DÜNYADA İLK 100 OYUNCU ARASINDA
Dünyada da en büyük ilk 100 kozmetik şirketi arasına girdik. Bundan sonra ana stratejimiz mağazalaşmak. İkincisi yeni kozmetik ürünlerine girmek, üçüncüsü ise yaptığımız işi daha iyi yapmak. Hedefimiz kozmetikte Estee Lauder gibi dünyanın en büyük aile şirketi olmak.

YÖNETİM SİSTEMİ DEĞİŞTİ

Mağazalaşma sürecinde yönetimde de ciddi değişiklikler yaptık. Perakende kanalını yönetmek için ayrı bir muhasebe bölümü kurduk. Bunun yanında şirket içinde perakendeden gelen her türlü verinin ve bilginin takip edilmesi için bütçe departmanları oluşturduk. Sürekli yeni mağaza ve kiosk açtığımız için iş geliştirme müdürlüğünü devreye soktuk. Ayrıca eğitim müdürlüğümüz yoktu, çalışanlarımızı eğitmek için bu bölümü kurduk. Lojistiğimizi güçlendirdik. Eskiden Türkiye'nin her yerine 3 günde sevkiyat yaparken bugün
sipariş edildiğinde yarın elinizde olacak şekilde dağıtım ve sevkiyat sistemlerimizi yeniledik. Tüm bunların sonucunda yıllık yüzde 20 ila 30 arasında olan büyümemiz yüzde 50'yi geçti. Bugün toplam ciromuzun yüzde 20'si perakendeden geliyor. Bu oran her yıl çok hızlı artıyor. Özellikle bazı dönemlerde perakendede yüzde 80'e varan artışlar yaşıyoruz. Sonuçta mağazacılığa geçerken geleneksel satış kanalındaki toptan müşterilerimizden çok eleştiriler aldıysak da bu strateji değişikliği bizi rakiplerimizin çok önüne geçirdi. Ayrıca mağazalaşmayla birlikte önemli katma değer artışı sağladık. 2008'e kadar Türkiye'deki her kadın Flormar'ı biliyordu. Ancak Flormar denilince ilk akla gelen ojeydi. Şimdi Flormar dediğiniz zaman artık kozmetik ve parfüm markası akla geliyor. Bu da mağazanın katma değerini çok artırdı. Bugün bir oje 1,75 TL'ye satılıyor, ancak mağazalarımızdaki sepet ağırlığı 25 TL seviyesinde. Sonuçta mağazalarımıza gelen her tüketici yanında 3-4 tane renkli kozmetik veya parfüm alarak mağazadan çıkıyor. Bu da bizim için inanılmaz bir katma değer yaratıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz