Alp Şenbay, mağazalaşma hikayelerini ve sonrasında lojistikten perakendeye, pazarlamadan insan kaynaklarına kadar iş süreçlerinde yaptıkları değişimi anlattı
Flormar, 4 yıl öncesine kadar sadece kozmetik üreticisiydi. 2008'de
azalan satış kanallarına çözüm bulmak için strateji değiştirip
perakendeci oldu. Büyük AVM'lerde, ünlü caddelerde kendi mağazalarını
açtı. Tüm iş süreçlerini, yönetimini buna göre değiştirdi. Sonuç ise
mükemmel... Cirosu 120 milyon dolara, pazar payı ise yüzde 30'a çıktı.
Büyüme hızı yüzde 15'ten yüzde 50'ye yükseldi. Mağazalaşma sayesinde
dünyanın en büyük ilk 100 kozmetik şirketi arasına girdiklerini söyleyen
şirketin yönetim kurulu üyesi ALP ŞENBAY, "Açıkçası 4 yıl içinde bu
kadar büyüyeceğimizi biz de tahmin etmiyorduk. Hedefimiz kozmetikte
Estee Lauder gibi dünyanın en büyük aile şirketi olmak" diyor. Flormar'ı
tanımayan yoktur. 40 yıldır kozmetik sektörün içinde olan şirket, son 4
yılda oje markasından Türkiye'nin en büyük kozmetik perakendecisine
dönüştü. Bunu da güçlü olduğu üretimin yanına hiç bilmediği mağazacılığı
ekleyerek yaptı. 2008'de perakendeciliğe geçişi sağlayan stratejik
karar beraberinde baş döndürücü büyümeyi getirdi. Bundan 4 yıl önce,
yani 2008'de 40 milyon dolar olan ciro 2011'de 120 milyon dolara
yükseldi. Büyüme hızı yüzde 20'den yüzde 50'ye çıktı. Flormar'ın
okullarda case study olarak okutulacak başarı hikayesinin arkasında ise
yenilikçilik ile ikinci kuşağın babalarını geçme hırsı var. Flormar'ın
35 yaşındaki yönetim kurulu üyesi Alp Şenbay, "Hep içimde babamı geçme
arzusu vardı" diyor ve ekliyor: "Bana göre başarımızın esas nedeni
yenilikçi olmamız. Ayrıca mağazalaşmak ve ihracat kısa sürede büyümemizi
sağladı." Şenbay, 4 yıl önce başlattıkları mağazalaşmanın büyüme ve
markaya katma değer yaratma konusunda ciddi katkı yaptığını söylüyor.
"Perakendeye girdikten sonra hedeflerimizi aştık. Bu kadar hızlı
büyümeyi biz bile tahmin etmiyorduk" diyen Şenbay'a göre mağazacılığın
en önemli katkısı katma değer yaratma konusunda oldu.Şenbay'ın verdiği
örnek çarpıcı: "Bugün bir ojemiz 1 lira 75 kuruşa satılırken
mağazalarımızdaki sepet ağırlığı 25 TL. Mağazalarımıza gelen her
tüketici yanında 3-4 tane renkli kozmetik veya parfüm alarak çıkıyor. Bu
da bizim için inanılmaz bir katma değer yaratıyor." Flormar'ın 35
yaşındaki Yönetim Kurulu Üyesi Alp Şenbay, mağazalaşma hikayelerini ve
sonrasında lojistikten perakendeye, pazarlamadan insan kaynaklarına
kadar iş süreçlerinde yaptıkları değişimi anlattı: