Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

1.09.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?


Capital:
Şirketiniz Türkiye’de pek tanınmıyor. Embraer başta küçük bir şirket olarak kuruldu ve dünya devi haline geldi. Bu süreç nasıl başladı?
- Evet, Embraer kamuya ait küçük bir şirketti. Başlangıçta kuruluş amacı, sadece Brezilya hava kuvvetlerini desteklemekti. Ancak şirketin kuruluşunun 10’uncu yılında şirketin iş modeli değiştirildi, sivil havacılık alanına doğru bir geçiş oldu. Bugüne geldiğimizde ise işimizin yüzde 85-90’ı sivil havacılık tarafında. İlk kuruluş amacı savunma tarafının payı ise yüzde 10-15’lerde kaldı. Şirketin önemli kilometre taşı, 1994’te özelleştirilmesi oldu. 1965 ile 1980’lerin sonuna kadar şirket ciddi bir büyüme gösterdi, ancak sonrasında finansal sorunlar yaşamaya başladık. Bunun sonucunda da özelleştirme kararı alındı. 1994’ten sonra yola özel bir şirket olarak devam etti. Embraer, şu an anonim bir şirket ve tek bir grubun kontrolünde değil. Şirketin hisselerinin yüzde 5’i New York Borsası’nda, yüzde 4-5’i ise San Paolo Borsası’nda işlem görüyor. Brezilya Hükümeti’nin de şirketimizde yüzde 1 hissesi mevcut ama bu altın hissenin stratejik kararları veto etme hakkı var. Yönetime karışmıyorlar ancak teknoloji transferiyle, savunmayla ilgili kararlarda veto hakkına sahipler. Brezilya’nın egemenliği için alınan bu önleme, ne iyi ki özelleştirme sonrasında geçen zamanda hiç gerek olmadı. Hiç veto kullanma hakkı kullanmaları gerekmedi. Özelleştirme bu şirket için çok önemli bir dönüm noktası oldu. Tüm altyapı, teknoloji, organizasyon zaten kamuya ait iken de tam olarak vardı. Ama özelleştirme ile daha esneklik ve çeviklik kazandık. Yeni finansman girmesi önemli bir adım oldu. Daha kâr odaklı, hedefler doğrultusunda çalışır bir şirket hale geldik. Embraer, bu anlamda çok örnek bir kombinasyon bence. Zaten kamudan gelen sağlam teknoloji ve organizasyon yapısının üzerine özelleştirmenin artılarını ekledik.

Globalleşmede 10 adım

1- Kuruluşunun 10’uncu yılında şirketin iş modeli değişti. Savunmadan sivil havacılık alanına doğru bir geçiş yaptı.
2- 1980’lerin sonuna kadar hızlı büyüdü, ancak sonrasında finansal sorunlar yaşamaya başladı. Bunun sonucunda 1994’te şirket özelleştirildi.
3- Özelleştirme, esneklik ve çeviklik getirdi. Daha kâr odaklı, hedefler doğrultusunda çalışır bir şirket hale geldik.
4- Önce turbo pervaneli uçaklar, ardından da ERJ jetlerle bölgenin jet pazarına girmesi şirket için önemli bir adım oldu. Bu yeni fırsatlar doğurdu.
5- “E Jet” grubunun ardından global bir perspektif kazandık. Bu adım öncesi Amerika’ya ve Avrupa’ya odaklı bir şirkettik.
6- Singapur ve Çin’de kendi ofislerimizle varız. Brezilya dışında Portekiz, ABD ve Çin’de üretim yapmaya başladık.
7- Globalleşme ile tüm organizasyon ve yönetim de değişim geçiriyor. Ama ilk adım, pazarlamaya önem vermek.
8- Dışarıda satış yapmak, global olmak anlamına gelmez. Global olmak için ilk olarak, pazarlardaki potansiyeli belirlemek gerekiyor.
9- Önce ABD ve Avrupa pazarına girdik. Ardından Latin Amerika’da daha etkin hale geldik. Son yıllarda Ortadoğu, Afrika ve Asya pazarlarına girdik.
10- Şimdi dünyanın en büyük üçüncü ticari uçak üreticisiyiz. 100-120 koltuk kapasiteli uçaklarda lider konumdayız.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz