Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

1.09.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?


Capital: Global olmada önemli zorluklar neler oldu? Siz bu zorluklardan neler öğrenerek çıktınız?
- Tabii çok zorluklar yaşadık. Gerekli yatırımların sağlanması önemli bir zorluk yaratıyor. Ama en önemli mücadele, sanıyorum farklı kültürde farklı bakış açılarına sahip kişilerle, şirketlerle çalışmak. Hiç aklınıza gelmeyen, daha önce düşünmediğiniz bir soru ile karşınıza gelebiliyorlar. Bir ülkede iş yapmak için o toplumla yaşıyor olmak, onları anlamak, orada olmak gerekiyor. Bizim bu anlamda pazarlama ve satış birimlerini tek merkezde toplamayarak doğru yaptığımızı düşünüyorum. Biz pazarlama ve satış birimlerini tek merkezden yönetmiyoruz. Her ülkede ayrı lokal merkezlerle pazarlama ve satış kararlarını alıyoruz. Aynı şekilde müşteri destek hizmetlerinde de böyle bir sistemle çalışıyoruz. Aynı şakalara gülebilmek, aynı gazeteyi okuyup aynı restoranlarda yemek yemek müşteriyi anlamayı, iş yapmayı sağlıyor. Bu, bulunduğumuz ülkelerde müşterilerimiz tarafında güven ve sadakat yaratıyor. Brezilyalılar kolay uyum sağlayabilen, esnek insanlar. Embraer 6 milyar dolar cirolu çok büyük bir şirket. Bu büyüklükte bir şirketin yatırım anlamında çok atak olması gerekiyor. Bizim bu kolay uyum sağlama yeteneğimiz, şirketin başarı kazanmasında da önemli rol oynuyor.

Capital: Bundan sonrası için büyüme stratejiniz nasıl olacak?
- Krizle büyüme hızımız yavaşladı. Bundan 3 yıl önce çok güçlü bir büyümeye sahiptik, ancak krizle birlikte bugün mevcut büyüklüğümüzü koruyoruz. Bu dönemde yeni ürünlere yatırım yapmaya da devam ediyoruz. Bu açıdan bakıldığında göreceli olarak iyi durumdayız diyebilirim. İleride büyümemiz ticari havacılık tarafından gelecek diye düşünüyorum. İş jetleri anlamında da büyüyeceğiz. Yakın gelecekte iş jetleri ve savunma tarafı biraz daha hızlanacak. Bugün işimizin 3’te 2’si ticari taraftan geliyor, özel iş jetleri ve savunmanın payının artması ile daha dengeli bir gelir oluşacak. Savunma biraz ustalık isteyen bir alan. Globalleşmeye doğru gittikçe savunma önem kazanıyor, daha yerel bazlı oluyor. Ama aynı nedenle ticari uçak tarafı giderek hızlanır.

Capital:  Bugün global alanda, sektörünüzde güçlenmek için neler yapıyorsunuz?
- Brezilya iç pazarı ve jeopolitik olarak bağlantılı olduğumuz pazarlarda çözüm üretmede etkin rol almak için savunma ve güvenlik tarafını geliştiriyoruz. Burada liderlik kazanmak, Brezilya savunma ve güvenlik sanayinde ana müteahhit şirket olmak stratejik hedefimiz. Böylece satın alma ve organik büyüme ile yakaladığımız ürün, hizmet ve teknoloji portföyümüzü de genişletmeyi hedefliyoruz.

Capital: Özellikle hangi ülke pazarlarına odaklanmayı planlıyorsunuz?
- Yeni pazarların büyümemiz için temel olduğunu biliyoruz. Global bir kafa yapımız ve varlığımız var ama çalışanlarımız bulundukları ülkelerde rekabetçiliği yakalamak için lokal davranabiliyor. Embraer’in globalleşmesinde iki adım var aslında. İlk faz, ABD, Fransa, Singapur ve Çin’deki bölge ofislerimizde satış ve müşteri ilişkileri temsilcilerimizle daha yakın bağlantıya geçtik. Ardından bir-iki yıl önce de şirketin rekabetçiliğini ve dünyada farklı lokasyonlarda en iyi uygulamalardan faydalanmak için bir adım attık. Örneğin ABD’de de özel havacılık ve mühendislik merkezi kurduk. Aynı şekilde Portekiz’de iki fabrika ve Çin de Legacy 650 business jet merkezimiz var.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz