Oyun yeniden kuruluyor

Servet Topaloğlu ile Nord Holding’de neler yapacağını sorduk.

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Oyun yeniden kuruluyor

ON BİNLERCE KOBİ SIRADA
EBlTDA’sı eksi olan şirketlere pek bakmıyoruz. Nord Holding’de halihazırda tüm dünyada kullanılmak üzere 1 milyar Euro’luk bir fon var. Bu yıl içinde bunun büyük kısmını Çin alacak gibi görünüyor. Benim hedefim önümüzdeki yıllarda bunun önemli bir kısmını Türkiye’ye kaydırmak. Biz Türk profesyonelleri bugüne kadar hep büyük şirketlere alıştık. Bu şirketler artık Türkiye’ye geldi ama şimdi dünyanın değişik yerlerinden on binlerce KOBİ sırada.

Capital: Benzer bir format gıda dışında da olabilir mi?
- Gıda dışında da bu fırsatı görüyorum. Türkiye’nin hala gıda dışında kendini başarıyla ayrıştırmış bir perakende holdingi yok. Birleşmiş Markalar Derneği’nin çatısı altında Koton’dan Mavi Jeans’e, Yargıcı’dan Adil Işık’a çok sayıda marka var. Çatı bir şirket oluşturulup patronlar ve profesyoneller sıkı bir işbirliği yapabilir. Bu şekilde ihtiyaç duyulan iki haneli milyar dolarlık ölçekler yakalanabilir. Tüketici elektroniği de niye bu holdingin içinde olmasın? Ben rekabet halinde olmayan markalar arasında ciddi bir sinerji potansiyeli görüyorum. Bu oluşum belki biraz AVM sahiplerinin canını sıkabilir. Toplu pazarlık anlamına gelir. Zira bu durumda bir AVM’ye gittiğiniz zaman 30 markayla gideceksiniz. Ama orada da AVM’lerdeki arkadaşlarımızın realist olması lazım, bugün zaten Inditex masaya öyle oturuyor. “Ben 7-8 tane güçlü marka getireceğim” diyor. Bizimkiler yapınca niye olmasın? Ama bugün bizim arkadaşlarımız tek markayla gidip Inditex’in koşullarını isterse onu da haklı bulmuyorum.

Capital: Gıda perakendeciliğinde liderlik ipini kim göğüsleyecek?
- Sektöre girdiğim 1997 yılından beri hep şöyle söylüyorum: Türkiye’de perakendede lider şirket yok. Sektörün büyükleri var. Hiçbir zaman Migros’u gıda perakendesinin lideri olarak görmedim. Şimdi de aynı şey BİM için geçerli. Gıda perakendeciliğinin lideri BİM değil ama ciro olarak en büyüğü BİM. Bunu söylememin sebebi pazarın çok büyük, ciroların çok küçük olması... 200 milyar dolarlık bir pazarda 3 milyar dolarlık cirolarla lider olunmaz, ama pazarın yüzde 20’sini alırsınız o zaman “Ben burada liderim” dersiniz. Gıdada ipi kim göğüsleyecek konusuna gelince... BİM, Migros’la arayı giderek açıyor. Carrefour, Tesco ve Real gibi zincirler süpriz bir şekilde geri kaldı. Yerel zincirlerin ise birleşerek büyüme potansiyelleri çok yüksek.

Capital: Peki onlar neyi yapmadılar da oyunda geri kaldılar?
- Hepsine baktığınız zaman uluslararası perakendeciler büyük alan perakendecileri. Türk tüketicisi büyük alandan çabuk sıkıldı. Ayrıca uluslararası meslektaşlarımızın da konseptlerini sıkıcılıktan kurtaramamaları, inovasyon yapamamaları, hep aynı ürünleri aynı şekilde sunmaları onları monotonlaştırdı. Farklılaştırmanın olmadığı yerde sağlıklı rekabet yapmak zordur. Yereller çok başarılı. Daha önce bahsettiğim 260 yerel perakendeci örgütsel inovasyon yapabilirse Türkiye’de taşlar muazzam şekilde yerinden oynar. Toplamda 15 milyar dolarlık bir ciroya ulaşır ve hatta dünya liginde bir oyuncu olurlar.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz