Aslında Best Buy’ın Türkiye’ye gelmesi uzun süredir bekleniyordu. 1,5 yıl önce hazırlıklarına başlayan şirket, önümüzdeki dönemde 3 mağaza açacak.
Türkiye, son yıllarda tüketici elektroniği devlerinin
gözbebeği oldu. MediaMarkt, Electroworld, Darty gibi önemli yabancı
perakendeciler Türkiye’ye yatırım yaptı. Bu alanda son atılım da 45 milyar
dolar cirosu, 13 ülkede 4 binin üzerinde mağazası olan ABD’li tüketici
elektroniği devi Best Buy’dan geldi. Yaklaşık bir buçuk yıl önce Türkiye’de
ofis kuran ve üst yönetim ekibini belirleyen Best Buy, Türkiye’deki ilk
mağazasını ekimde İzmir’de açmaya hazırlanıyor.
Best Buy International CEO’su Robert Willett, Türkiye planlarını şöyle
özetliyor: “Biz pazarı büyütmek için girdik. Önemli olan potansiyel ve bu
potansiyel çok büyük. Operasyona başlayacağımız şehirlerde çok kısa sürede
liderliği elde edeceğimize inanıyoruz. Cirodaki liderlik de bunun bir sonucu
olacaktır.” Willett, pazarda fazla sayıda oyuncu olduğuna ve çetin bir
rekabetin sürdüğüne de inanmıyor, “Tüm uluslararası devlerin pazarda olduğunu
belirttiniz. Peki kaç mağazaları var? Çok az... Türkiye gibi bir pazarda bu
sayı hiç gibi bir şey” şeklinde konuşuyor. Best Buy, Türkiye’de eğitimli insan
kaynakları, uygun fiyatlı ürün paketleri ve satış sonrası çağrı merkezi, tamir
servisleri gibi hizmetleri ile rekabette fark yaratmayı planlıyor.
Willett, tüm Türkiye planlarını İzmir, Ankara ve Bursa’da açılacak ilk üç
mağazanın gidişatına göre belirleyeceklerinin de altını çiziyor. Bu
mağazalardaki satış rakamları, Best Buy’un Türkiye’de hangi mağaza formatıyla
nerelerde ve ne hızla yayılacağının ana göstergesi olacak. “Pazar payı ile
oluşan tabloya bakmak çok geleneksel, eskiden kalma” diyen Willett, Best Buy
için önemli olanın müşterilerinin cüzdanlarından alınan pay olduğunu açıklıyor:
“Tek bir satış çoğu zaman daha kârlı olabilir, ama biz daha çok müşterinin
elektronik harcamalarından ne kadarını alabildiğimize bakıyoruz. Bu
rakiplerimizden çok farklı bir yaklaşım” diye konuşuyor.
Türkiye’deki yatırım rakamları, pazar payı hedefleri gibi ‘hassas’ konularda
ser verip sır vermeyen Best Buy International CEO’su Robert Willett ile
Türk pazarına giriş kararlarını, sektördeki rekabeti ve gelecek planlarını
konuştuk:
Capital: Dünyanın en büyük teknoloji marketlerinin bulunduğu ender
pazarlardan biri Türkiye haline geldi. Bu rekabetin, Türkiye pazarına verilen
önemin arkasında ne var? Best Buy olarak sizin için Türkiye’nin önemi ne?
- Öncelikle şöyle bir gerçek var: Ancak bir pazarda büyüme
gördüğünüz zaman girmeye karar verirsiniz. Türkiye pazarı da geçen yıllar
içinde çok büyük bir potansiyele sahip oldu.
Best Buy olarak Amerika’daki 35 yıllık varlığımızdan sonra başka ülkelere
yatırım kararı aldık. Bu hızlı, 5 dakikalık bir karar değil.
Türkiye pazarına girmek, güçlü bir yönetim ekibi oluşturmak, tüm altyapıyı
kurmak uzun süreçli planlar. Türkiye’de pazar, son yıllarda gayet iyi gidiyordu
ve giderek daha da büyüyecek. Genç nüfusunuz teknolojiyi seviyor, teknolojik
ür��nlere ihtiyaçları var. Yaptığımız tüm araştırmalar, Türkiye’de müşterilerin
şu anda sektördeki mevcut oyunculardan memnun olmadığını gösteriyor. Pazarda
iyi hizmet ve çok seçenek olmadığına inanıyorlar. Bu da bizim için büyük bir
fırsat.
Tüm uluslararası devlerin pazarda olduğunu belirttiniz. Peki kaç mağazaları
var? Yani MediaMarkt’ın ya da diğerinin kaç mağazası var ki? Çok az... Türkiye
gibi bir pazarda bu sayı hiç gibi bir şey... Yani evet, tüm büyükler bu pazarda
olabilir. Ama pazara nasıl baktığınız önemli. Potansiyeli var diye bu pazara
giriyorlar. Bu çok da iyi bir gelişme, çünkü Türk tüketicisine daha fazla
seçenek veriyor. Bizim de onlara sunacak önerilerimiz var. ~
Tüm bu markalar içinde tüketicinin en çok güven duyduğu kazanacak. Best Buy
olarak bizim de yapacağımız bu. Kanada’da, Çin’de, Amerika’da, yani faaliyette
olduğumuz her ülkedeki gibi en çok güvenilen marka olacağız.
Evet çok deneyimliyiz ama hala bu işte yeniyiz. Bu yüzden de önce biz müşteriyi
dinlemeye, öğrenmeye önem veriyoruz ardından hızlı büyümeye geçiyoruz.
Türkiye’de şu an 70’ten fazla noktaya bakıyoruz, ama bundan daha fazla
mağazamız da olabilir. Ama şu an sadece 3 mağazamıza odaklanıyoruz ve
fırsatları kolluyoruz. İlk mağazanın nasıl gittiğine göre diğer mağazaların
gelişimini de göreceğiz.
Capita: Türk pazarının bu kadar çok sayıda şirketi
kaldırabileceğini düşünüyor musunuz?
- Evet. Neden olmasın? Neden Türkiye’nin, bu devlerin rekabet
ettiği diğer ülkelerden daha az kredisi olsun ki? Baktığınızda Avrupa, Çin ve
Amerika pazarlarında Türkiye’de olduğundan çok daha fazla rekabet var. Türkiye
kesinlikle kalabalık oyunculu bir pazar değil.…
Kriz nedeniyle önümüzdeki 1-2 yıl içinde lokal şirketler için konsolidasyonlar
söz konusu olabilir. İleride büyük uluslararası zincirlerin lokalleri satın
alması ya da lokal şirketlerin birleşmesi mümkün. Böylece şirket sayısı
azalabilir ama kesinlikle Türkiye’de seçenekler çoğalacak.
Capital: Türkiye’de tüketici elektroniği pazarı 10 milyar dolar ve
Teknosa yüzde 15 pazar payıyla lider. Best Buy da girdiği ülkelerde hep
birinciliğe oynuyor, pazarda ilk hedefiniz ne?
- 10 milyar dolar resmi pazar büyüklüğü. Bu sektördeki kayıtdışıyı
da eklersek pazar 15 milyon doları bulur sanıyorum.
Biz bu pazara büyütmek için girdik. Bugünkü pazarın büyüklüğü çok da önemli
değil. Önemli olan potansiyel ve bu potansiyel çok büyük. Operasyona
başlayacağımız şehirlerde çok kısa sürede bu liderleği elde edeceğimize
inanıyoruz. Cirodaki liderlik de bunun bir sonucu olacaktır.
E-ticaret Türkiye’de çok kısıtlı, bu da çok hızlı büyüyecek. Önemli olan kaç
kişinin bu pazara ulaşma fırsatı var, böyle düşününce bu potansiyel çok çok
büyük...…
Biz pazarda pay almak için dünyada yaptığımız iş modelini burada uyguluyor
olacağız. Pazarda herkes için yer var. Bu 100 metre yarışı değil, bir maraton.
Capital: Türkiye’de ilk 3 yılda hedefiniz nedir?
- Ne ilk üç yıl ne de ilerisi için pazar payıyla ilgili hedef
belirtmeyeceğim. Bunlar çok hassas konular, ben size şu an hedef olarak ne
desem sonuçta yanılıyor olacağız.
Bizim için önemli olan müşterilerle olan ilişkilerimiz. Pazar payı ile tabloya
bakmak çok geleneksel, eskiden kalma. Asıl önemli olan tüketicilerin
cüzdanlarından ne kadar pay aldığımız. Pazar payına göre bizim payımız yüzde 10
olabilir, ama sizin ailenizin teknoloji harcamalarındaki payımız yüzde 3’te
kalmıştır. Bu yüzden biz tüketicilerimizin cüzdanlarından aldığımız paya
odaklanıyoruz, pazar payına değil.
Ayrıca bir pazara ilk girdiğinizde pazar payı önemli değildir. Önemli olan
müşterilerinizin mağazalarınızdaki harcama tutarı ve onların cüzdanlarından ne
kadar pay aldığınızdır. Biz şu aşamada kesinlikle hedef olarak pazar payını
almayız.
Capital: Best Buy, büyük metrekarelerde mağazalar açıyor, ancak
Teknosa daha küçük metrakarelerde daha çok noktada olma stratejisi izliyor.
Teknosa ile nasıl rekabet etmeyi planlıyorsunuz?
- Sadece Teknosa için cevap vermek istemem. İngiltere’de üç farklı
formatta mağazalar planlıyoruz. Büyük metrekarelerde mağazalarımız da olacak, 3
bin metrekarelik orta büyüklükte ve 1.000 metrekarelik küçük mağazalarımız da
açılacak. ~
Türkiye’de de aynı mantıkla gideceğiz. Evet, büyük metrekareli mağazalarımız
olacak, ama zamanla 2-3 bin metrekarelik mağazalarla da hizmet vereceğiz. Şu an
için büyük metrekareli mağazalara odaklanıyoruz. Türkiye’de, en çok 20-25 adet
büyük mağazamız olur. Ama önce pazara girip test etmemiz lazım. Diğer
formatlara geçiş, aynı zamanda ekonominin gidişatıyla da ilgili... Siz ekonominin
nasıl gideceğini bilmiyorsunuz, ben de öyle. Planlarımız ekonomi trendlerine ve
deneyimlerimize göre şekillenecek. Eğer deneyimlerimiz iyi olursa hızlı
ilerleriz. Deneyimler o kadar iyi olmazsa yeniden deneriz. Zaman içinde 100
tane açacak kadar potansiyelimiz var ama şu anda sadece 3 mağazaya
odaklanıyoruz.
Capital: İstanbul’da ne zaman mağaza açmayı planlıyorsunuz?
- İzmir, Bursa ve Ankara’dan sonra İstanbul’da da operasyonlarımız
başlayacak. 2010 yılının ikinci yarısından itibaren İstanbul’daki mağazalarımızı
açmaya başlayacağız. İstanbul’un her iki yakası da ilgi alanımızda. İstanbul
yaklaşık 15 mağaza açabileceğimiz potansiyalde. Mağaza lokasyonları ile ilgili
karşımıza çıkan tüm fırsatlarla ilgileniyoruz, eğer inşaat süreleri tahmin
ettigimiz gibi gelişirse 2010’un 2’inci yarısında İstanbul’da birden fazla
mağaza açabiliriz.
Capital: Best Buy rakiplerinden nasıl farklılaşacak?
- Sırrımız insan kaynakları gücümüzde. Bunu Türkiye’deki
ekibimizle görüyorsunuz. İkinci önemli gücümüz ise bu işteki tecrübemiz.
Tüketiciler en iyi, en son teknolojiyi bizim mağazalarımızda deneyimleyecek.
Satış sonrası hizmetlerde de deneyimimiz var. Biz satışa, sadece bir tek işlem
olarak bakmıyoruz; uzun vadede müşterilerimizle hayat boyunca ilişki kurmaya
çalışıyoruz. Diyelim ki ben size bir televizyon satıyorum, ama yanında 2 yıllık
ürün sigortası ve yeni çıkacak tüm hizmetleri yükleme imkanı da veriyorum.
Böylece sizinle 2 yıllık bir anlaşma yapıyorum. Bir kerelik bir müşteriden ömür
boyu müşteri haline geçiyorsunuz. Bu müşterilerin Best Buy’dan alımlarını
artırarak daha çok kişi ile daha yakın ilişki içine giriyoruz.
Bazı tek kerelik satışlar, çok daha kârlı olabilir ama biz daha çok müşterinin
elektronik harcamalarından ne kadarını alabildiğimize bakıyoruz. Bu rakiplerimizden
farklı bir yaklaşım.
Capital: Best Buy, dünyada uygun fiyat seçenekleriyle tanınıyor.
Fiyat açısından mevcut markalara göre büyük bir fark yaratabilecek misiniz?
- Biz adımız gereği hep en iyi fiyatları sunuyoruz zaten... Siz
ürün başına fiyatlardan bahsediyorsanız, ben ise bir araya getirilmiş ürün
çözümlerinden bahsediyorum. Bizim ürünlerimiz içinde sadece ürünün kendisi
değil, aksesuarları, sigortası, aplikasyonları da var.
Capital: Türkiye pazarına giren yabancı markalar, ilk 2-3 yıl için
kâr etme amacı olmadan promosyonla ve ucuz fiyatla müşteri çekme stratejisi
güdüyor. Sizin benzer bir yaklaşımınız olacak mı?
- Sadece Türkiye’de değil, girilen her yeni pazarda kârlılık ilk
hedef değildir. Ama hayır, müşterinin ihtiyacı olan sadece fiyat indirimleri ve
promosyonlar değil. Türk müşterisi, gayet meraklı ve neyin ne olduğunu bilen
bir kitle. Başta 100 liraya sattığınız bir ürünü zaman geçince 110 liraya
satmaya başlarsanız müşteriler size güvenmez. Pazara girerken farklı, pazarda
yerini aldıktan sonra farklı bir strateji uygulayamazsınız.
Capital: Satış sonrası hizmetlerinizde dünya ile tamamen aynı
stratejiler mi izlenecek? Örneğin 1 ay içinde koşulsuz ürün iadesi Türkiye için
de geçerli olacak mı?
- Amerika ve Kanada’daki satış sonrası hizmetlerimizi, yasal
olarak izin verdiği sürece Türkiye’ye getirmeye çalışacağız. Ayrıca Türkiye’de
de mevcut ihtiyaçlara göre yeni hizmetler yaratabiliriz.
Koşulsuz iade ile ilgili olarak yasal hüküm neyse ona uyuyor olacağız. Çağrı
merkezlerimiz, özel tamir hizmetlerimiz ile Best Buy’dan ürün alanların sorunla
karşılaştıklarında karşılarındaki merci olacağız. ~
Capital: Türkiye’de yatırımlarınızda ne zaman başabaş noktasına
gelirsiniz?
- Bunu maalesef söyleyemiyorum. Biz borsaya açık bir şirketiz bu
yüzden de hedefler konusunda açıklama yapamıyoruz. Ama para kazanmamız ve
hissedarlarımıza kazandırmamız lazım. Best Buy, Amerika’da yatırımın geri
dönüşü açısından perakende sektöründe yıllardır en iyiyi elde eden şirkettir.
Yatırımın geri dönüşü bizim için çok önemli bir kriterdir ve biz buna göre
planlarımızı yaparız.
Capital: Türkiye’de bugüne kadar ne kadarlık bir yatırım yaptınız?
2009 sonuna kadar bu yatırım tutarı ne olacak?
- Türkiye ofisimizi yaklaşık 1,5 yıl önce açtık. 80 kişilik bir merkez
kadromuz var; bunu yakında 150’ye çıkarmayı planlıyoruz. Mağazalarımızda 100
civarı çalışanımız olacak. Önümüzdeki dönemde insana, istihdama, sistem
altyapımıza ve mağazalara yatırımlarımız elbette devam edecek. Ancak rakamları
söylemeyiz.
Önümüzdeki yatırım planı ile ilgili de ne desem ileride yanlış olabilir. İlk
mağazanın nasıl gittiğini görmeden hiçbir şey söyleyemeyiz.
Capital: Türkiye’de bir satın alma merkezi kuracağınızı açıklamıştınız.
Bu planınız sürüyor mu? Hangi Türk markalarını dünyadaki mağazalarınıza koymayı
planlıyorsunuz?
- Evet, ileride böyle bir projemiz var. Zaman veremiyorum, yakın
gelecekte diyelim. Türkiye, Avrupa’daki TV’lerin yüzde 40’ını üretiyor ve
bundan yararlanmak istiyoruz.
Tüm Türk markalarını beğeniyorum, Türk şirketlerle belli anlaşmalar yaparak
dünya mağazalarımıza koymak istiyoruz. Anlaşma yapacağımız şirketleri
açıklayamıyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?