65
bin kişiye iş sağlayan sektörün 2015’te 100 bin kişiye ulaşması
bekleniyor. Turkcell Global Bilgi Genel Müdürü Bahadır Pekkan, nitelikli
eleman gücü konusunda sıkıntılarının devam ettiğinin, ayrıca sektörün
önemli problemlerle karşı karşıya olduğunun altını çiziyor. Pekkan, bu
sorunların çözümü halinde yüksek istihdam sağlayan bu sektörün daha
fazla artı değer yaratmaya devam edeceğini belirtiyor. Çağrı merkezi
sektörünün lideri konumundaki Turkcell Global Bilgi bünyesinde 10 bin
kişi çalışıyor. Toplam 45 firmaya hizmet veren şirket son 5 yılda 5 kat
büyüme gösterdi. Turkcell Global Bilgi Genel Müdürü Bahadır Pekkan,
bölgenin lider oyuncusu olma prensibi ile stratejilerini
oluşturduklarını ve büyümenin özellikle Rusça konuşan coğrafyada artarak
devam edeceğini söylüyor. Pekkan, Anadolu’da da yeni lokasyonlar açmayı
ve istihdama katkıda bulunmayı sürdüreceklerini ifade ediyor.
Çağrı merkezi sektörünün Türkiye'deki gelişimi nasıl?
Çağrı merkezi Türkiye’nin en hızlı büyüyen sektörlerinden biri. Şu an
itibari ile 1,8 milyar TL’lik bir ekonomik hacme ulaştığı tahmin
ediliyor ve binin üzerinde çağrı merkezi bulunuyor. Son 5 yılda bu alana
200 milyon TL yatırım yapılmış durumda. Bu yatırım, ülke ekonomisine
sağladığı yüksek katma değer kadar istihdama katkı anlamında da büyük
önem taşıyor. Şu an 65 bin kişiye iş sağlayan sektörün, 2015 yılında 100
bin kişiyi istihdam edeceğini öngörüyoruz. Son yıllarda sürekli olarak
yüzde 15-20 bandında büyüyor. Genç nüfusun fazla, işsizlik oranının
yüksek olduğu ülkemizde sektör özellikle gençlerin ve kadınların
istihdamı ile
bundan sonraki dönemde de büyümesini sürdürecektir. Önümüzdeki dönemde
devletin sektörün daha fazla büyümesinin önündeki engelleri kaldıracak
düzenlemeleri yapması ile çağrı merkezlerinin Türkiye için stratejik
önemini daha da sağlamlaştıracağını düşünüyoruz.~
Çağrı merkezine en çok hangi sektörler ilgi gösteriyor?
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de büyümenin lokomotifi telekom, finans
ve kamu sektörlerindeki çağrı merkezi yatırımları. Mevcutta sektörde en
büyük payı telekomünikasyon sektörü alıyor. Bunu sırasıyla finans ve
kamu sektörleri takip ediyor. 2012’de kamu sektörünün yüzde 70 büyüme
ile çağrı merkezi sektöründe gerçekten çarpıcı bir gelişim gösterdiğini
söyleyebiliriz.
Çağrı merkezi ile çalışmak bir şirkete nasıl avantajlar sağlıyor?
Türkiye’deki büyüme özellikle dış kaynak çağrı merkezleri alanında
kendini gösteriyor. Firmalar müşterilerine daha iyi hizmet sunmak ve
müşterileri ile olan ilişkilerini geliştirmek üzere çağrı merkezlerine
daha fazla ihtiyaç duyuyorlar. Bu sayede şirketler etkin maliyet
yönetimi, müşteri ilişkileri yönetiminde üstün ve tutarlı/sürdürülebilir
hizmet kalitesi, gelir ve müşteri sadakati anlamında üst düzey değer
yaratan imkanlardan yararlanabiliyorlar. Firmalar, insanlara sunacakları
hizmet ya da ürünlerini, çağrı merkezlerinin gerek sosyal medya gerek
klasik çağrı merkezi uygulamaları üzerinden aldıkları müşteri talep,
şikayet ve önerileriyle şekillendirip, verimliliklerini artırabilirler.
Şirkette kaç kişi çalışıyor ve önümüzdeki dönem yeni işe alımlar olacak mı?
İş ortaklarımız dahil yurtiçinde 9 bin, yurtdışında bin olmak üzere toplam 10 bin kişiye istihdam sağlıyoruz.
2012 senesinde Karabük, Van, Gaziantep, Şanlıurfa şehirlerinde açtığımız
çağrı merkezlerimiz ile bu şehirlerdeki gençlerimize istihdam fırsatı
yarattık. Önümüzdeki dönemde de elbette yeni açacağımız merkezlerimiz ve
şirket ihtiyaçlarımız doğrultusunda yeni işe alımlarımız söz konusu
olacaktır.
Sektörün yaşadığı temel problemler nelerdir?
Çağrı merkezi sektörünün en önemli sıkıntılarının başında, “nitelikli
eleman gücü” var. Kalifiye ve donanımlı insan kaynağının sektörümüze
çekilmesi ve çağrı merkezi işinin “bir meslek olarak kabul edilmesi”
gerekiyor. Bunun yanı sıra çağrı merkezlerinden verilecek hizmetleri
yakından etkileyecek mesafeli satışlar ve elektronik ticareti düzenleyen
yeni yasa tasarılarında, sektörümüzün gerçeklerini göz önüne alan
düzenlemeler mutlaka yapılmalı. Yeni teşvik yasası ve İş-Kur
uygulamalarının yüksek istihdam sağlayan sektörümüzün spesifik
ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde iyileştirilmesi durumunda, çağrı
merkezlerinin daha fazla artı değer yaratmaya devam edeceğini
düşünüyorum.~
Ayrıca, sektör genelinde yaşanılan maliyet baskısı ve bunun devamındaki
karlılıklarının düşmesi, şirketlerin yeni yatırımlar yapmasını, farklı
açılımlarla büyümesini yavaşlatıyor. Burada en önemli konu sektörün
gelişimini engelleme potansiyeline sahip uygulamaların devlet tarafından
yeniden değerlendirilerek büyümeyi teşvik edecek şekilde yeniden
düzenlenmesi olacaktır. Maalesef yapılan yeni düzenlemeler sektöre ek
destek sunmak yerine mevcut desteklerin ciddi oranda ortadan kalkmasına
ve hatta ek maliyetlerin çağrı merkezleri üzerine yüklenmesine neden
oluyor. Teşvik uygulamalarında yer alan düzenlemeler bunun en güncel ve
çarpıcı örneği olarak karşımıza çıkıyor. Yeni düzenleme ile istihdam
sağlandığı takdirde kullanılmakta olan teşviklerin büyük oranda ortadan
kalkacak olması, sadece yeni yatırımların teşvik kapsamında
değerlendirilmesi, mevcut yatırımların sürdürülebilirliğini tehdit
edecektir.
Önümüzdeki dönem hedefleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz?
Yüz yüze kanallar, kalite değerlendirme çözümleri ve finans sektörüne
yönelik tahsilat ve satış konularında müşterilerimize değer
yaratabileceğimiz alanlarda yeni hizmetlerimizi geliştirmeye devam
ediyoruz. Önümüzdeki dönemde temel odağımız müşterilerimize vereceğimiz
uçtan uca hizmetlerle, tüm kanallarda son kullanıcıların deneyimini
artırarak, tecrübe ve bağlılıklarını iyileştirmek olacak.
Müşterilerimizin stratejileri doğrultusunda satış, karlılık artışı,
gider azaltma ve kalite konularında stratejik iş ortağı olarak
konumlanmayı hedefliyoruz. Ayrıca Anadolu’da ilk teknolojik yatırımı
yapan şirket olarak özellikle Anadolu’da yeni lokasyonlar açmayı ve
istihdama katkıda bulunmayı sürdüreceğiz. Yakın gelecekte çağrı merkezi,
iş destek süreçleri ve saha hizmetleri yönetiminde bulunduğumuz
coğrafyada bölgenin lider oyuncusu olma prensibi ile stratejilerimizi
oluşturuyoruz. Sektörümüzde yurtdışında yatırımlar yapan ilk ve tek
uluslararası oyuncuyuz. Ukrayna ve Belarus’ta yer alan 5 lokasyonumuzdan
hem Ukrayna ve Belarus’taki müşterilerimize hem de Rusya’daki
müşterilerimize en kaliteli hizmeti sunuyoruz. Bu büyüme bundan sonraki
yıllarda da özellikle Rusça konuşan coğrafyada artarak devam edecek.
Geçtiğimiz yıl hizmet vermeye başladığımız Rusya pazarında müşteri
sayımız her geçen gün katlanarak artıyor. Yılın ilk çeyreğinde Rusya’da
açacağımız ofisimizle bunun ilk adımını atıyor olcağız. Böylece Turkcell
Global Bilgi’yi bölgedeki lider oyuncu olarak konumlandırma vizyonumuza
bir adım daha yaklaşacağımıza inanıyorum.~
“5 YILDA 5 KAT BÜYÜDÜK
Yurt dışı dahil olmak üzere toplam 45 firmaya katma değerli hizmet
veriyoruz. Bu kapsamda yeni müşterilerle büyümemizin yanı sıra farklı
çözümlerle ve teknolojilerle hizmet yelpazemizi her geçen gün
geliştiriyoruz. Kuruluşumuzdan bu yana yakaladığımız büyüme
performansımız ise sürekli sektör ortalamalarının üzerinde
gerçekleşiyor. Sektörün lider oyuncusu olarak son 5 yılda 5 kat büyüyen
Turkcell Global Bilgi, bu anlamda Türkiye’de çağrı merkezi pazarının
bugün ulaştığı seviyede de önemli katkı sahibi.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?