Sektörünü katlayanlar

Hızlı büyüyenleri öne çıkaran 5 fark

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sektörünü katlayanlar
Capital 500 listesine giren 10 şirketten biri son 5 yılda rekor büyüme gösterdi. Bu 50 şirket, kendi sektörünün en az 2 katı büyümeyi başardı ve rakiplerini adeta solladı. Ağaoğlu İnşaat, 25,3 katlık büyümeyle ilk sırada yer aldı. Onu Goldaş Kuyumculuk ve Hedef Allianz izledi. 18 sektörden 50 şirketin bu başarısı aslında ortak faktörlere bağlı. Büyüme motoru olan bu faktörlerin başında güçlü insan kaynağı, inovasyon ve kaliteli üretim geliyor. Tüm şirketler, ağız birliği etmişçesine bu başlıkların altını çiziyor. İşte sektörünü katlayanların 5 sırrı...

50 şirketin sektörünü nasıl katladığını görmek için görsele tıklayın.
Ağaoğlu, Goldaş, Hedef Allianz, Aksa Enerji ve Tofaş... Bu 5 şirket, tamamen farklı sektörlerde. Ama onları birleştiren önemli bir ortak payda var. O da sektörlerinin çok çok üzerinde olan büyüme performansları... Hepsi son 5 yılda sektörlerinin en az 5 katı büyümeyi başardılar. Bu alandaki rekoru ise Ağaoğlu İnşaat kırdı. Sektör son 5 yılda yüzde 26,3 büyürken, Ağaoğlu'nun cirosu yüzde 666,3 oranında arttı. Böylelikle şirket, kendi pazarının tam 25,3 kat üzerinde büyümüş oldu. Goldaş, son yıllardaki performansıyla kuyum sektörünü neredeyse 12'ye katladı. İlaçta öne çıkan isim ise Hedef Allianz oldu. Şirket, 5 yıl öncesine kıyasla ancak yüzde 15 büyüyebilen sektörde, cirosunu yüzde 157 artırarak pazarın 10 kat üzerinde performans gösterdi. Sadece bu şirketler de değil. Capital 500 listesine giren sanayi kuruluşlarının 2006-2010 verileri kıyaslandığında, aslında çok sayıda çarpıcı başarı öyküsünün yazıldığı görülüyor. Çünkü, son 5 yıllık dönemde Capital500'e giren şirketlerden tam 50 tanesi sektörlerinin en az 2 katı hızla büyümüş durumda. Peki bu hızlı büyümenin ardındaki nedenler ne? İlginç ama hangi sektörden olursa olsun şirketleri başarıya taşıyan unsurlar tamamen aynı. Görüşlerine başvurduğumuz şirket yöneticilerinin tümü, aynı noktaların altını çiziyor. Böylece "başarıyı garantileyen 5 faktör" ortaya çıkıyor. Bankacılıktan lojistiğe, inşaattan hazır giyime kadar 18 sektörü dahil ettiğimiz araştırma, çarpıcı performanslarıyla dikkat çeken 50 şirketin başarı sırlarını ortaya koyuyor.

1- GÜÇLÜ İNSAN KAYNAĞI
Sektörün önünde ilerleyen, bu sayede hem kendi cirosunu artıran hem pazarı büyüten şirketlerin ortak noktalarından ilki güçlü insan kaynağı. "En büyük değerimiz insan" diyen ve bunu uygulayabilen şirketler, ipi göğüslüyor. Kendi sektörünün 4 kat üzerinde büyüyen Bilim İlaç'ın genel müdürü Erhan Baş, çalışanlarını ilk sırada tuttuklarını söylüyor ve ekliyor: "İK'ya yapılan yatırımın, teknoloji ve sermaye yatırımlarından daha yüksek getirisi olduğuna inanıyorum. Çünkü, artık başarı; yetkin, becerikli, yaratıcı, şirketine bağlı ekiplerle oluşturabileceğimiz takım çalışmasına dayanıyor." Yüzde 425'lik büyümeyle sektörünü 4'e katlayan Ceva Lojistik de insan kaynağına odaklananlar arasında. Ceva Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, "Bizim için yatırımların en büyüğü çalışanımıza yaptığımız yatırımlardır. Kendimize 'Sektörün liderleri Ceva'da yetişir' diye çok iddialı bir hedef koyduk. Yeni büyümeler için yeniden insana ve tüm sistemlerimize yatırım yapıyoruz" diyor. Zurich Sigorta ise sektörün 2 kat üzerinde büyüyen tek sigorta şirketi. Onun sırrı da aynı. "İnsan, insan, insan! İlk sırada çalışma arkadaşlarım var" diyen Zurich Sigorta Genel Müdürü Lutz C. Bauer, şunları söylüyor: "Her koşulda mutlu olmaları ve Zurich ailesinin bir parçası olduklarını hissetmelerini istiyoruz. Sonra partnerlerimizle kurduğumuz güvene dayalı ilişkilerimiz önemli. Operasyonel kabiliyetimiz ve stratejimiz de diğer odak noktalarımız."~

2- MÜŞTERİ ODAKLI STRATEJİ
Pazarın üzerinde büyüyen şirketlerin bir diğer ortak noktası, müşteriyi merkeze alan yaklaşımlar. Sektör bağımsız tüm şirketlerin yöneticileri, ilk sıraya müşteriyi koyduklarını dile getiriyor. İçecek sektöründeki büyümenin 2,6 katı daha yüksek performans gösteren Efes Grubu da onlardan biri. Efes Grubu Kurumsal İlişkiler, Regülasyon ve Yönetsel İşler Grup Direktörü Saltuk Ertop, hızlı büyümenin sırlarını şu sözlerle açıklıyor: "Türkiye'de ürünümüzün adı için tüketicilerin fikrini alan ilk şirket olmamız müşteri odaklı yaklaşımımızın en büyük örneği. Tüketicilerimizin gündemini yakından takip ediyoruz ve aramızda çok kuvvetli bir bağ var. Bu bağ o kadar kuvvetlendi ki markamızı göstermeden reklam yapabilen nadir şirketlerden biriyiz." Garanti Bankası da Efes ile benzer bir anlayışı paylaşıyor. Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, şunları söylüyor: "Garanti Bankası'nın ulusal ve uluslararası platformlarda kabul görmüş başarısının ana unsurlarını değerlendirirken, stratejimizin ana hatlarını şekillendiren ve iş modellerimize baz teşkil eden yaklaşımımızı ayrı bir yere koymak gerekir. Bu yaklaşım, Garanti'nin her koşulda müşteri odaklı stratejisinden vazgeçmemesidir. Müşteri ihtiyaçlarını ve piyasa koşullarını çok yakından takip edip, sürekli değer yaratan bir büyüme anlayışını benimsiyoruz. Garanti'nin müşteri odaklı bu yaklaşımı, uzun vadeli ve sürdürülebilir büyümenin ana unsurunu oluşturuyor."

3- SÜRDÜRÜLEBİLİR EKONOMİ YAKLAŞIMI
Çimento pazarı, 5 yılda yüzde 19 büyürken, cirosunu yüzde 41,5 artırmayı başaran Akçansa, bu sıçramayı sürdürülebilirlik stratejisiyle gerçekleştirdi. Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, sektörün 2,2 kat üzerinde büyümelerini ve ardındaki etmenleri şu sözlerle anlatıyor: "Sürdürülebilirlik odaklı büyüme en önemli önceliklerimizden biri. Bu kapsamda yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik yatırımların yanı sıra çevreye duyarlı yatırımlara devam etmek, geri dönüşüm ve atık yönetimi konularındaki çalışmalarımızı hızlandırmak, iş sağlığı ve güvenliğiyle sosyal sorumluluk konularında ise sürekli gelişim en önemli hedeflerimizi oluşturuyor." Bilim İlaç'ın ana büyüme motorları arasında da sürdürülebilirliğin önemli bir yeri var. Şirketin genel müdürü Erhan Baş, bu konuya verdikleri önemi şöyle özetliyor: "Etik, şeffaf ve hesap verebilir bir kurumsal yönetim anlayışıyla sürdürülebilirliğe hizmet etmek, iş anlayışımızın ve kurum kültürümüzün parçası. Sektörde, 2010 yılında Küresel İlkeler Sözleşmesi'ni imzalayan ilk şirket olduk. Yine ilk kurumsal sorumluluk raporunu geçen yıl yayınladık. Karbon ayak izi raporumuzun bu yıl ikincisini hazırladık." kaliteli üretim ilkesi Otomotiv sektörünün genel büyümesine kıyasla en yüksek performans gösteren şirket ise Tofaş. Sektör yüzde 19,2 büyürken, Tofaş'ın büyümesi yüzde 120'ye yaklaşmış durumda. Şirketin, pazarın 5,7 kat üzerinde büyüdüğü gözleniyor. Tofaş CEO'su Ali Pandır'a göre başarı, yüksek kalite üretimle geliyor. Ali Pandır'ın değerlendirmeleri şöyle: "Tofaş son 5 yılda 250 binden 400 bine çıkardığı üretim kapasitesiyle Fiat Grubu'nun İtalya'daki 7 montaj fabrikasının tamamını üretim olarak geride bıraktı. Bu dönemde Fiat Grubu'nun Linea, Minicargo ve Doblo gibi 3 önemli araç projesinin yatırım finansmanını, geliştirme mühendisliğini ve üretimini tamamen Tofaş devraldı. Bu kalite ve maliyet üstünlüğünü çok markalı üretim modeline çevirdik ve Fiat'ın yanında Peugeot, Citroen ve yakında da Opel ve Vauxhall markalarına da üretim yapacağız." Opet'in başarısının ardındaki 3 sırdan biri de ürün kalitesi. Diğerleri ise müşteri memnuniyeti ve sosyal sorumluluk projeleri. Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca, kaliteli üretime ilişkin görüşlerini paylaşıyor: "Yapılan araştırmalar, akaryakıt müşterisinin sektörün güvenilir markaları arasında seçim yaparken lokasyona, ürün kalitesine ve hizmete önem verdiğini gösteriyor. Ürün kalitesine büyük önem veriyoruz. Tüketicimize en kaliteli yakıtı en ucuz fiyata sunmaya odaklanıyoruz."~

Sektörlerin son 5 yıllık büyüme performansını görmek için görsele tıklayın.

4- AR-GE VE İNOVASYON ÜSTÜNLÜĞÜ
Son 5 yılda beyaz eşya sektörünün 4,7 katı büyüme yakalayan Indesit Company ise AR-GE ve inovasyonu vazgeçilmezler arasına koyan şirketlerden. Indesit Türkiye Genel Müdürü Andrea Ojetti'ye göre bu başarının arkasında, pazara yenilikçi ürünler sunmak bulunuyor. Ojetti, şunları söylüyor: "Her yıl bütçenin üçte birini yeni ürünlerle ilgili AR-GE çalışmalarına ayırıyoruz. Daha yaratıcı olmak için ürün gamını sürekli yeniliyoruz. Dağıtım ağımızın yaygın olması ve satış sonrası hizmet konusundaki çalışmalarımız da müşteri memnuniyetini yüksek tutmamızda büyük rol oynuyor. Geniş bayi ağımızın yanı sıra, pek çok zincir mağazada da yer alıyoruz." Beyaz eşyanın bir başka oyuncusu olan BSH da AR-GE odaklı çalışmalarıyla öne çıkıyor. BSH Türkiye Genel Müdürü Norbert Klein, sözlerini şöyle sürdürüyor: "BSH Türkiye olarak yoğun çalışmalarımız sayesinde BSH Grubu'nun küresel AR-GE ağının en önemli oyuncularından biri konumuna yükseldik. Bu noktada Almanya ve Çin'den sonraki en önemli üçüncü ülke olduk. Ürün geliştirme ve üretim süreçlerinde doğal kaynak tüketimini en düşük seviyeye indirmek amacıyla inovasyon çalışmalarını aralıksız olarak sürdürüyoruz" Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal da AR-GE'nin fark yaratmada önemli bir unsur olduğuna dikkat çekiyor. Gürdal, "AR-GE çalışmalarımızla rekabette bir adım daha önde olduğumuzu düşünüyoruz" diye konuşuyor.

EN HIZLI SEKTÖRLER
GIDA İLK SIRADA
Araştırma sonuçlarına göre belli sektörler diğerlerine kıyasla çok daha fazla "hızlı büyüyen" çıkarmış durumda. İlk sırada gıda yer alıyor. Gıda alanında faaliyet gösteren 11 şirketin, sektörün en az 2 katı büyüdüğü gözleniyor. Ülker Bisküvi sektörün 7,7 katı, Keskinoğlu Tavukçuluk ve Besler Gıda ise 5,5 katı büyümüş durumda.
FİNANSIN LİDERİ
Sektörel sıralamada gıdanın ardından bankacılık geliyor. Çünkü 5 yılda 6 banka sektörü katlamayı başardı. Pazardaki toplam aktif büyüklük 5 yılda yüzde 75,6 oranında büyümüştü. Denizbank'ın aktif büyüklüğü bu süre zarfında 8 milyar TL'den 33,8 milyar TL'ye ulaştı. Banka, sektörün 4,4 katı büyüyerek kendi liginde ilk sırada yer aldı. Onu 3,8 kat büyümeyle Eurobank Tekfen, 3,4 kat büyümeyle de Deutsche Bank izledi.
DEXIA BİLE ŞAŞIRDI
Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş, yaşadıkları rekor büyümeyi hem organizasyon başarısına hem konjonktüre bağlıyor ve ekliyor: "Bu dönemde Türkiye 650 milyar TL'den 1,1 trilyon TL'yi aşan bir ekonomi haline gelirken Denizbank'ın kârlılığı ise yüzde 277 arttı. Gelinen noktada Dexia'nın tepe kadrosu her fırsatta 2006'da Denizbank'a yatırım yaptıkları dönemde çok büyük beklentiler içinde olduklarını, fakat bugün gelinen noktayı hayal bile edemediklerini itiraf ediyorlar."~

HIZLILAR GELECEKTE NASIL BÜYÜYECEK?
AKÇANSA'DAN YENİ YATIRIMLAR
Şirketlerin önümüzdeki 5 yıla ilişkin hedefleri de geçmiş 5 yılı aratmayacak nitelikte. Aynı oranda büyümeye devam etmek, hepsinin ortak hedefi. Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, kendi planlarını şöyle açıklıyor: "Önümüzdeki 5 yıl içinde bölgesel güç olma yolunda daha güçlü adımlar atacağız. Sürdürülebilir büyüme kapsamında katma değer yaratacak yatırımlar gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Özellikle enerji yönetimi ve çevre alanındaki yatırımlarımıza odaklanacağız."
CEVA, İNORGANİK BÜYÜYECEK
"Türkiye olarak, Ceva ailesinin en hızlı büyüyen üyesiyiz" diyen Ceva Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, hedeflerini şöyle anlatıyor: "Her yıl ortalama yüzde 40 büyüyoruz. Önümüzdeki dönemde ise her yıl yüzde 15-20 arası bir organik büyüme planlıyoruz. 2015 yılı hedefimiz 1 milyar TL ciro. Mısır ve Orta Asya'da organik ve inorganik yatırım ve büyüme hedeflerimizin içinde."
EFES, BÖLGEYİ GENİŞLETECEK
Efes Grubu, büyümesini Türkiye dışında da sürdürmeyi planlıyor. Efes Grubu Kurumsal İlişkiler, Regülasyon ve Yönetsel İşler Grup Direktörü Saltuk Ertop, şunları söylüyor: "Satın alma veya yatırımlarla yeni coğrafyalara giriş yapacağız. Büyüyen pazarlara odaklanıyoruz. Operasyonel büyüme hedeflediğimiz kuzey ve doğu dışında kalan ülkelere de ihracatımızı artıracağız. Hedefimiz, 10 yılda 3 kat büyümek."
BİLİM İLAÇ'IN STRATEJİSİ
"2014 yılı sonuna kadar Türk ilaç pazarında ilk 2 firma arasında yer almak, ayrıca en fazla ihracat yapan yerli ilaç üreticisi olmak amacındayız" diyen Bilim İlaç Genel Müdürü Erhan Baş, ekliyor: "Bu hedefle yeni ürünleri hızla pazara vermeye ve yeni dış pazarlara açılmaya devam edeceğiz. Önümüzdeki 5 yılda da pazarın en fazla büyüyen şirketi olacağız."
GARANTİ'NİN BÜYÜME PLANI
Garanti Bankası'nın büyüme planını ise genel müdür Ergun Özer anlatıyor: "Önümüzdeki 5 yılda yine sektörün üzerinde büyüyüp, kârlı büyüme alanlarında pazar paylarımızı artıracağımızı düşünüyorum. Temel kaygımız pazar payı artışı değil kârlılık. Fiyatlama alanında kârlılığı azaltıcı irrasyonel bir rekabet ortaya çıkarsa, bu rekabete katılmayıp marjlara odaklanacağımızı, rekabeti hizmet kalitesi noktasında edeceğimizi net bir şekilde vurgulamak isterim."

SEDAT YALINKAYA / GOLDAŞ  CEO'SU
YENİLİKÇİ OLDU, SEKTÖRÜ 12'YE KATLADI
PAZAR ODAKLI BÜYÜYORUZ
"2000'li yılların başında pazar odaklı büyüme kararı aldık. Böylece şirketlerimiz arasında sektörel bir sinerji ve güç birliği yarattık. Bunun, Goldaş ve grubumuz için doğru bir strateji olduğuna inanıyoruz. Büyüme trendimiz de bunun bir göstergesi. Ayrıca 1999 yılındaki halka arzımızın büyümemizi tetikleyen önemli bir faktör olduğunu da belirtmemiz gerekir.
FARKIMIZ NEREDE?
Lisanslı ürün anlaşmalarımız, uluslararası önemli örgütlere üyeliklerimiz, yurtiçi ve yurtdışında halka açık oluşumuz, tasarımlarımız, mağazalarımız, inovatif markalarımız ve sayamayacağımız pek çok alanda sektörümüze yenilikler getirdik. Tasarım ise elbette rekabetin olmazsa olmazı. Müşterilerimizin beklentilerini, trendleri yakından izliyoruz. İnovasyondaki gücümüzü ise AR-GE yatırımlarımıza borçluyuz. Sektörümüzün ilk ve tek AR-GE Merkezi Belgesi'ne sahibiz. Bu bizim için bir gurur kaynağı."



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz