Türkiye'de büyümeyi planlıyoruz

Kârda çift haneli büyüme, markanın geliştirilmesi ve lider olmak için inovasyona yönelmek, 2011 ajandasının en önemli başlıkları.

1.08.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye'de büyümeyi planlıyoruz

STEFANO PESSİNA, 23,3 milyar sterlin cirolu İngiliz ilaç, sağlık ve kozmetik şirketi Boots Alliance'nin CEO'su...
Pessina, ortakları Ethem Sancak'tan ve Türkiye'deki operasyondan çok memnun olduklarını söylüyor. Sancak'la yeni bölgesel yatırımları dağıtım, yani toptan satış sektörü anlamında düşündüklerini açıklıyor. Dağıtımda büyümeyi planladıklarını ekliyor ve "Bölgesel yatırımlarda ise şöyle bir stratejimiz var: Dürüst olmak gerekirse istikrarlı yatırım imkanı bulabileceğimiz her yere yatırım yapmayı düşünüyoruz" diye konuşuyor. İngiliz ilaç, sağlık ve kozmetik şirketi Boots'un 161 yıllık geçmişi var. Ülkenin en köklü aile şirketlerinden biri. Jesse Boots tarafından kurulan bu şirket, yıllar içinde hızla büyüyüp İngiltere'nin ve Avrupa'nın önde gelen kurumlarından biri oldu... Bu dönemde çok sayıda satın alma ve ortaklık gerçekleştirdi. 2006 yılında ise Avrupa'nın önde gelen şirketlerinden Alliance UniChem PLC ile birleşerek Alliance Boots adını aldı. 2010 sonu itibariyle 23,3 milyar sterlin ciroya ulaşan şirket, 2000 yılında Türkiye pazarına Ethem Sancak'a ait Hedef'i alarak girdi. 2002 yılında ise şirketteki hissesini yüzde 50 düzeyine çıkardı. 2010'da Hedef Alliance'da çoğunluk hisselerini de aldı. Boots Alliance'ın CEO'su Stefano Pessina, Türkiye'deki ortağı Ethem Sancak ve yatırımın gidişinden çok memnun... O nedenle hem Türkiye hem de çevre ülkelere yönelik yatırım fırsatlarını, satın almalar dahil kolladıklarını söylüyor. Hedeflerinde özellikle büyük nüfuslu ülkelerin olduğunu ve gelişmekte olan ülkelere odaklandıklarını belirten Stefano Pessina, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Capital: Allianz'ın hedefleri ekonomik krizlerden nasıl etkilendi?
- Fazla etkilenmedik, geçen yıl çift haneli hedeflerimize ulaştık ve krizin zararlarını telafi ettik. Hükümetlerin kriz karşısında aldığı tedbirler, kâr marjlarımızın azalmasına neden olsa bile pazar payımızı artırarak, yeni ürünleri ve hizmetleri sunarak bunu telafi ettik. Bu şekilde çift haneli büyüme rakamlarımızı daha da artırarak büyümeyi devam ettirmeyi başardık. İnsanların krizden ötürü daha az harcama yapma eğiliminde olduğunu gördük. İşsiz kalma korkusundan ve geleceğin belirsizliğinden dolayı insanlar tedirgindi. Harcama konusunda daha isteksizdiler. Diğer taraftan çok sayıda hükümetin de ilaç sektöründeki harcamaları azaltma eğilimi içinde olduğunu gördük. Bunlara rağmen endüstride payımızı artırabilmek için diğer mal ve hizmetlerimizde artış sağladık.

Capital:
Krizi yönetmek için geliştirdiğiniz yeni stratejiler oldu mu? Krizi nasıl aştınız?
- Yeni hizmetler ve yeni ürünler geliştirerek krizi aştık diyebilirim. İç piyasada önemli kayıplara uğrarken 3 yıl önce belirlediğimiz dış hedeflere odaklandık ve başarılı olduk. Potansiyel hedefler belirledik ve bunları elde ettik.

Capital: Sektör dünyada nasıl bir büyüme trendi sergiliyor?
- Sektörün tamamı, eczacılık sektöründen daha kötü... Burada çok büyük büyüme marjlarımız yok. Genelde fiyat enflasyonundan kaynaklanan büyümeler gerçekleşiyor. Avrupa'daki büyüme fazla değil, ancak Asya'ya gittiğimizde hala hatırı sayılır bir büyümenin varlığını hissedebiliyoruz. ABD'de ilaç sektörünün duru-munun bir parça daha iyi olduğunu gözlemliyoruz.

Capital: Yeni dönemde nasıl bir büyüme stratejisi izleyeceksiniz? Yeni satın almalar olacak mı?
- Bizde şirket hisselerini satın almak, büyüme stratejisinin önemli bir parçasıdır. Ne var ki organik büyüme de çok önemli. Pazar payımızı büyütüyoruz. Bunun için daha önce dediğim gibi yeni malların ve hizmetlerin üretimine yoğunlaşıyoruz. Markamızı iyi yönetmeye ve geliştirmeye çalışırken yeni markalar oluşturmaya, bu markalar üzerinden iş yapmaya da çalışıyoruz. Bunun olumlu sonuçlarını kâr rakamlarından izleyebiliyoruz.
Bir başka önemli nokta daha var ki şirketimizin bütün varlıklarından faydalanmamız gerektiğini düşünüyoruz. Bunları harekete geçirip büyümemizi hızlandırmayı planlıyoruz.~

Capital: 2011 ajandanızdaki kritik konular ve öncelikleriniz nelerdir?
- Kârda çift haneli büyümeye devam etmek istiyoruz. Markamızı geliştirmek amacındayız. En önemli hedefimiz ise şirketimizi piyasa lider konumunu getirmek. Bunun için de inovasyona yöneliyoruz.

Capital: Sizin sektörde dünyada ve İngiltere'de rekabet ne düzeyde? Kıran kırana bir rekabet var mı?
- Rekabetin kendisi zaten agresiflik içerir. Pek çok firma markasını ve satışlarını korumaya çalışıyor. Bunu yaparken de zorlanabiliyorlar. Son yıllarda rekabet daha da sertleşti ve önümüzdeki yıllarda da daha da sertleşeceğine inanıyorum. Bazı firmaların bu rekabetten olumlu etkileneceğini, bazılarının sektörden eleneceklerini düşünüyorum.

Capital: Peki bu büyük rekabette hangi enstrümanları kullanıp öne geçmeye çalışıyorsunuz?
Şu anda iki önemli aracımız var: Fiyat ve hizmet. Kaliteli ve herkesin memnun olabileceği bir hizmet sunmak çok zor... Üstelik bunu kâr marjınızı yükselterek, en azından koruyarak yapmak giderek daha zorlaşıyor. İnsanların süper maket raflarından rahatlıkla alabildikleri bir ürünü sizin satabilmeniz için çok büyük uğraş vermeniz gerekiyor. Sattığınız ürünün yanında hediye vermek satış taktiklerinizden biri olabilir. Yeni inovasyonlara ve ortaklıklara sahip olmanız da gerekir. Promosyon, bu sektörde önemli bir araç.

Capital: Türkiye'de Hedef Dağıtım'ın çoğunluk hisselerini almıştınız, sonra bütün hisselerini aldınız. Türkiye'den memnun musunuz?
- Bu satın almadan çok memnunuz. Hiçbir kötü sürprize uğramadık. Zaten tanıdığımız, çok iyi yönetilen ve pazarda gücü iyi olan bir şirketi.

Capital: Türkiye'de perakendeye girecek misiniz?
- Bir ecza tedarik zinciri için bu tür girişim olanaksızdır. Müşterilerimize rakip olmak istemeyiz. Şu anda olduğumuz durumdan çok mutluyuz.

Capital: Türkiye'ye yönelik yeni yatırım ve genişleme planlarınız var mı?
- Türkiye'de gelişmeye devam etmek istiyoruz. Türkiye'de düzenleyici yasalar bizim sektörümüz için çok önemli. Mısır ve Nijerya gibi ülkelerde işimiz çok daha kolayken Türkiye'de bu konuda zorluklarla karşılaşıyoruz. Büyümenin önündeki sıkıntılardan birini de bu oluşturuyor.

Capital: Ethem Sancak'la yeni bölgesel yatırımlar üzerinde görüşüyor musunuz?
- Dağıtım, yani toptan satış sektörü alanında söylüyorsanız evet. Büyümeyi planlıyoruz. Bölgesel yatırımlarda ise şöyle bir stratejimiz var: Dürüst olmak gerekirse istikrarlı yatırım imkanı bulabileceğimiz her yere yatırım yapmayı düşünüyoruz.

Capital: Faaliyette bulunduğunuz endüstrinin dünya çapında büyüklüğü nedir?
- Üretim ve perakende alanında konuştuğumuzda dünya pazarı için 800 milyar dolardan bahsedebiliriz. Her şey dahil.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz