Yapıcı, hoşnutsuz

Muhtar Kent, "başarıyı nasıl tekrarlayacağını" ayrıntılı bir şekilde bizimle paylaştı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yapıcı, hoşnutsuz


Capital:  4 yılı doldurmak üzeresiniz. 4 yılın bilançosunu yaparsanız, nasıl geçti?
- Ben 4 yılın bilançosunu çıkarmaktan ziyade şöyle bir değerlendirme yapmak istiyorum: Ben 4 yıl önce CEO görevini ilk üstlendiğimde bir vizyon ortaya koydum. Bunun için 2008'de, dünyada iş yaptığımız ortaklarımızla bir araya geldik ve 2020 Vizyonu'nu açıkladım. O zaman Coca-Cola'nın 121'inci yılını kutluyorduk. Şunu söylemekte yarar var. Eskiden de Coca-Cola'nın farklı vizyonları oldu. Ancak, onlar sadece Coca-Cola şirketinin vizyonuydu, sistem vizyonu değildi. Biz ise sistemi kapsayan bir vizyon ortaya koyduk ve 10 yılda sistem ciromuzu 195 milyar dolardan 200 milyar dolara getirmek istediğimizi paylaştık.

"Inovasyonu dışarıdan şirkete taşıyoruz”
Coca-Cola, çok büyük bir şirket... Burada bazı fikirlerin üstünde istenmeden yürünüyor, bir yerde çiğneniyor. Bunun için dünyanın değişik yerlerinde yeni inovasyon modelleri, yeni “inovasyon kuluçka modelleri” oluşturuyoruz. Eskiden bütün inovasyon Amerika ve Avrupa’dan gelirdi. Şimdi artık bizde öyle bir şey yok. İnovasyonun dünyanın her yerinden gelebileceğine inanıyor, bu yönde stratejiler oluşturuyoruz. Sonra bu inovasyonlar belli düzeye gelince şirket içine alıyoruz. Dünyanın her yerinden bize inovasyon geliyor. Örneğin, Facebook sayfamız önemli bir inovasyondur. Bunun arkasında iki kişi var. Mike ve Dusty adlı dışarıdan iki kişi kurdu sayfamızı. Bir süre sonra “Gelin alın” dediler. Sonra aldık ama gördük ki eski heyecanı kalmadı. Sonunda, “Aman yine siz yönetin” dedik. Şimdi dünyanın en fazla üyesi olan, en yaratıcı sayfalarından biri haline geldi.

Kent, yeni vizyonu için neler yaptı?
1- 2010 yılında Vizyon 2020yi açıkladık.. Bu dönemde organizasyonu değiştirdik, üstteki 100 yöneticiden 70'i yenilendi.
2- Bu dönemde şirket tarihinde ilk defa 9 çeyrek üst üstte büyüme başarısını gösterdik.
3- Pazar payı açısından tarihin en yüksek değerine ulaştığımızı söylemek isterim.
4- Ürün portföyümüzü artırdık. Tarihimizde ilk defa milyar dolarlık 15 adet markanın sahibi olduk.
5- Son 2-3 yılda 3 tane 20 milyar dolarlık satış yapan marka yarattık.
6- Ürün, dağıtım modelleri, mikro dağıtım ve pazarlama alanlarında bir sürü yeniliği devreye aldık.
7- Yüzde 100 gerekli olmayan masraflarımızı kıstık. Pazarlamaya daha fazla para harcamaya karar verdik.
8- Coca-Cola'nın karakterini değiştirmek ve topluma yakın olmak için adımlar attık.
9- Benim yeni liderlik anlayışımı “constructively discontent” dediğim, “yapıcı hoşnutsuzluk” ifade edyor.
10- Coca-Colaya dünyanın değişik yerlerinde “inovasyon kuluçka modelleri”

Capital: Peki bu vizyonun ana hatlarını neler oluşturuyordu?
- Belirli kıstasları ve hedefleri olan bir vizyon ortaya koyduk. Hedefinde 2020 olan bu vizyon, bugün itibarıyla iki yılını tamamladı. Coca-Cola, bu vizyon çerçevesinde adım adım ilerliyor ve şimdiye kadar vizyonumuzun 9 çeyreği geride kaldı. Bu dönemde üst üstte büyüme başarısını gösterdik. Yani her şey vizyon çerçevesinde ilerliyor. Bu dönemde birçok organizasyonu ve üst düzeydeki 100 kişinin 70'ini yeniledik. "Engagement scores" (sadakat göstergesi) dediğimiz, şirketimizdeki motivasyonu da ölçen bir göstergemiz var. Bu veri, bugüne kadar olduğunun en yüksek seviyesine ulaştı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz