Yapıcı, hoşnutsuz

Muhtar Kent, "başarıyı nasıl tekrarlayacağını" ayrıntılı bir şekilde bizimle paylaştı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yapıcı, hoşnutsuz

Biz bir yerde "global yerel" bir modeliz. "Global yerel" model, aynı yerde çok iyi çalışıyor. Çünkü, yerel bölgelerde ortaklarımız çok büyük. Kimse bizim rakamlarımız hangi şirkete aittir demiyor, hepsi Coca-Cola'nın bir parçası. Dünyanın en gelişmiş pazarlama ve dağıtım sistemi bize ait. 20 milyon müşteriye haftada bir kez, dağıtım araçlarıyla hizmet veren muazzam bir sistem. Bu sistemi işletmek ve iş ortaklarıyla ilişkileri yönetmek, benim ajandamda önemli bir yer tutar.

Capital: Coca-Cola'da CEO olduğunuz dönem boyunca şirkete damgasını vurabildiğiniz kararlar alabildiniz mi?
- Ben burada bir örnek vereyim. Haiti'de deprem olduktan 1 ay sonra ben bir yerde zamanın başkanı Bill Clinton ile birlikteydim. Haiti için ne yapılabilir, onu konuşuyorduk. Ben onlara şunu söyledim: "Biz dünyanın en büyük meyve suyu üreticisiyiz. Haiti'de ise çok sayıda mango ağacınız var. Biz bunların suyunu çıkarıp, gelirini Haiti'ye bağışlayalım. Haiti Hope diye bir marka çıkaralım dedik." Bu fikri hızlı bir şekilde geliştirip aynı hızda uyguladık. Sadece 1 ay içinde lanse ettik. Hayatımızda hiç bu kadar hızlı bir ürün lanse etmemiştik. Şimdi 25 bin mango üreticisiyle işbirliği içindeyiz. 25 bin çiftçiye iş sağlıyoruz. Tasarruf, katma değer yaratan ürünler, çalışanların memnuniyet ve motivasyonunu artırmak için stratejiler geliştirdim. Herkesin aynı vizyon için çalışması ve şirket içinde bürokrasinin ve politikanın azalması göründüğünden daha zordur. Takımı tek bir vizyona yöneltmek, onları bu hedef için sürekli motive etmek için uğraştım. Bunlar büyük bir başarıdır ama benim başarım değildir. Şirkette yükseldikçe, birtakım şeyleri kendinizin yapması da zorlaşır. Ancak takımla yapmak mümkün hale gelir. Bizim işimiz strateji, vizyon oluşturmak, motivasyon sağlamaktır. 700 bin kişilik şirketi başka türlü yönetemezsiniz.

Capital: Liderlik anlayışınızı nasıl özetlersiniz?
- Benim liderlik anlayışımı "constructively discontent" dediğim, "yapıcı hoşnutsuzluk" ifade ediyor. Bulunduğun iyi konumdan, elde ettiğin başarılardan ve yakaladığın pazar payından memnun olmama halini ifade ediyor bu... Buradaki amacım, bendeki ve şirket içindeki rehaveti önlemektir. Son yıllarda iş dünyasında bir "kibir" riski yükseliyor. Belki de beni geceleri uykusuz bırakan en önemli neden kibirdir. Daha doğrusu kibrin geri gelmesi, bizi ve beni etkisi altına almasıdır. Çünkü, Coca-Cola'nın önemli bir özelliği var. Dünyanın neresine giderseniz gidin, "Ne iş yapıyorsunuz" diye sorulduğunda işinizi anlatmakta zorlanmazsınız. "Coca-Cola'dayım" demek yeterli olur. Kimse ikinci bir soru sormaz. Dünyanın en tanınan markasının koruyucusuysanız, bir yerde sorumluluğunuz da büyüktür. Bu, bazen her kapıyı açar ama bazen de sizi çok hızlı bir şekilde geriye götürür. O nedenle alçak gönüllü olmak, piyasadan uzak olmamak, 1 liranın ya da 1 doların neye denk geldiğini bilmek gerekiyor.

Capital: Peki şirketi nasıl motive ediyorsunuz?
- Daha çok dışarı çıkarak, dolaşarak ve alçakgönüllü olarak motive etmeye çalışıyorum. Kendi çantanızı taşımayı ve arabanın ön koltuğunda oturmayı da bilmeniz gerekiyor.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz