Yeni ortakla 3 kat hızlanırız

ABank Genel Müdürü Hamit Aydoğan ortaklık görüşmelerinde gelinen noktayı ve uzun vadeli büyüme stratejilerini anlattı

1.02.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni ortakla 3 kat hızlanırız
Anadolu Grubu’nun bankası ABank, Commercial Bank of Qatar ile anlaşma masasında. Ortaklık gerçekleşirse banka yepyeni bir rotaya girecek. ABank Genel Müdürü HAMİT AYDOĞAN, “Ortaklığın getirdiği sermaye ile 2-3 kat büyürüz” diyor. Gerçekleşmezse yüzde 50 oranında büyüyeceklerini hesaplayan yönetici, gelecek planlarının hazır olduğunu söylüyor ve ekliyor: “5 yıllık planlarımıza göre 150 şubeli, orta ölçekli bir banka olma yolunda gidiyoruz.” Anadolu Grubu iştiraklerinden Altematifbank (ABank) için yeni bir sayfa açılıyor. 2011’de yeniden yapılanan banka, 2012’de güçlü finansal büyümelere imza attı. 2012’nin üçüncü çeyreğinde net kârını yüzde 402'lik artışla 57,4 milyon TL’ye çıkardı. Aktif büyüklükte de sektörün 3 katı büyüdü. Bu başarılı rakamlar, bankaya bir ortaklık teklifi getirdi. Katar’ın en büyük özel sektör bankası Commercial Bank of Qatar ile çoğunluk hisselerinin satılması konusunda bir ön anlaşma imzalandı. Bankanın değerleme çalışmalarının mart ayında tamamlanacağını aktaran ABank Genel Müdürü Hamit Aydoğan, bu ortaklığın ABank’ın büyüme hızını katlayacağına inanıyor. “Sermaye yeterlilik rasyosu açısından yüzde 13-14’ler düzeyinde gittiğimiz için hızlı büyüme imkanımız olmuyordu. Ama ortaklıkla gelecek olan ilave sermayeyle büyüme hızımızı daha da artıracağız” diye konuşuyor. Tabii Aydoğan’a göre, ABank Ortadoğu’daki güçlü ortakla bu ülkelerdeki büyük proje finansmanlannda da rakiplerine göre büyük avantaj yakalayacak. ABank Genel Müdürü Hamit Aydoğan ortaklık görüşmelerinde gelinen noktayı ve uzun vadeli büyüme stratejilerini Capital’e anlattı:

Capital:
Commercial Bank of Qatar ile ortaklık görüşmelerine başladınız. Şu an ne aşamadasınız?
- Commercial Bank of Qatar ile bankamızın çoğunluk hisselerinin satılması konusunda bir ön anlaşma yaptık. Her iki bankanın, yatırım bankaları ve danışman büroları detaylı değerleme çalışmalarını sürdürüyor. Bu çalışmalar, mart sonuna kadar devam edecek. Her şey pozitif sonuçlanırsa arkasından bilgi ve belgeleri tamamlayarak her iki ülkenin yasal otoritelerine başvuruda bulunacağız. Bu süreç de sektörde önceki deneyimlere bakarak 6 ayı buluyor. İnşallah ortaklık olur diyoruz ama yüzde 100 garantisi yok. Tarafların o günkü pazarlıklarına bağlı bir süreç bu... Her şey istenilen şekilde giderse eylül- ekim ayı gibi hisse devri resmen gerçekleşmiş olur.


Capital:
Sizce Commercial Bank of Qatar yatırım için neden ABank’ı seçti?
- Commercial Bank of Qatar, likiditesi yüksek, öz kaynakları güçlü bir banka. Katar’da özel sektör bankaları arasında en büyüğü konumunda. Mevcut likiditelerini daha iyi ve sağlam ülkelerde değerlendirmek istiyorlar.~
Bu nedenle de dışa açılma ihtiyacı hissetmişler, Umman’da ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde banka satın almışlar. Mısır’da da şubeleri var. Türkiye’yi de büyüyen bir pazar olarak gördükleri için yatırım kararı vermişler. Neden ABank’ı seçtiler diye baktığınızda da bilançomuzdaki olumlu gelişme, bankamızın sahibi Anadolu Grubu’nun varlığı, hissedarlık yapısının itibarlı oluşu etkili oldu diye düşünüyorum. ABank’ın ileriye dönük büyük potansiyeli olması da tercih nedeni. Henüz net stratejileri belli değil ama Türkiye’den de bizim civarımızdaki ülkelere de girme istekleri olacaktır.

Capital: 
Bu ortaklıkla ABank büyüme anlamında nasıl bir ivme kazanacak?
- Türkiye’de bankacılık sektörünün en önemli sorunlarından biri sermaye yeterliliği... Biz sermaye yeterlilik rasyosu açısından yüzde 13-14’ler düzeyinde gittiğimiz için hızlı büyüme imkanımız olmuyordu, Ama ortaklıkla gelecek olan ilave sermayeyle büyüme hızımızı daha da artıracağız. Diğer taraftan sinerji yaratacağız. Avrupa pazarının yavaşlaması nedeniyle Türk yatırımcılar, özellikle taahhüt ve tüm üretim sektörlerinde Ortadoğu’ya yöneldi. Bizim de Ortadoğu’da bulunan bir bankayla işbirliği yapmamız çok avantajlı olacak, ticari hacmimiz katlanarak artacak. Rakiplere göre büyük avantaj yaratacağız. Büyük proje finansman işlerinde, ister Türkiye’de ister Türk müteahhitlerin bu ülkelerdeki işlerinde, daha rahat işbirliği yapacağız.

Capital: 
Önümüzdeki dönemde ortaklıkla ölçeğinizi büyütme planınız var mı?
- 5 yıllık planlarımıza göre 150 şubeli, orta ölçekli bir banka olma yolunda gidiyoruz. ABank ticari ve KOBİ bankacılığı önde olan, bireysel bankacılığa girmiş orta ölçekli bir banka olacak. Ortaklık durumundaysa bir sermaye artışımız olacaktır. Ancak bu artı sermaye ne kadar olur o konu hisse devrinden sonra belirlenecek. O zaman ortağımızla birlikte yeniden stratejimizi çizeriz. Ama bizim, sektörde aktif büyüklük anlamında ilk 5 ya da 7 banka arasında yer almak gibi bir stratejimiz yok. Biz daha çok kârlılık, verimlilik üzerine çalışıyoruz. Hacim ve pazar payı konusunda çok agresif değiliz. Biz istikrarlı büyümek istiyoruz. Banka kullanan insanlar, 10 yıl sonra banka şubelerine uğramayacak. Ben de bankacıyım ama 15 yıldır banka şubesine gitmedim. Teknolojinin sayesinde böyle bir dünyaya doğru giderken, çok yaygın bankacılık yapmanın bir manası yok gibi görünüyor. Binlerce şube açmanın bir mantığı yok. Alternatif bankacılık kanallarını geliştirip yeni gelişen jenerasyona hazırlığı bugünden yapmak daha doğru olacak.

Capital:
Ortaklığın olmaması durumunda yeni taliplerle görüşmeler devam edecek mi?
- Bizim bankayı ‘İlla ki satacağız’ gibi bir düşüncemiz yok. Commercial Bank of Qatar ABank’a talip oldu. Belli koşulları kabul etti ve görüşmeler devam ediyor. Bu ortaklık çalışması olumsuz sonuçlanırsa “Bankamızı mutlaka satacağız” diye bir isteğimiz, bir acelemiz yok. Yolumuza devam ederiz. Zaten bizim iş planımız yapıldı, yol haritamız çerçevesinde gideriz. Ama ortaklığın getirdiği sermaye ile 2-3 katı büyümek yerine biraz daha yavaş yıllık yüzde 50’lerde büyümelerimiz olur.~

Capital: Son dönemde bankanın performansı nasıl?
- 2011 yılında yeniden yapılanmaya gittik. Organizasyon ve yönetim değişikliği yaşadık. İş akışlarımız değişti, yetki dağılımlarını daha aşağı mercilere yaydık. Teknolojimizi 2012 yılı başında 15 milyar dolara yakın bir yatırım yaparak değiştirdik. Ticari alanda mevduat ve kredi müşteri sayımızı artırdık. Tabana yaygınlaştırdık. 2012’de aktifimizi yüzde 24 büyüttük. Burada sektör büyümesi, yaklaşık yüzde 10’larda kalacak. Toplam mevduat tarafında da sektördeki büyüme yüzde 10  gibi olurken biz yüzde 15 büyüdük. Nakit kredilerde biz yüzde 21 büyüdük, sektörün büyümesi ise yüzde 15-16’larda olacak. Müşteri sayımızı da bu dönemde yüzde 30 artırdık. Bireysel bankacılıkta, 2012 yılında çok hızlı adımlar attık.

Capital: Peki 2013 yılı için hedefleriniz neler?
- Mevcut durumda, bankamızın kredi portföyünde en büyük pay ticari ve KOBİ bankacılığı segmentinde... İki yıl önce adım attığımız perakende bankacılıkta çalışmalarımızı güçlendirmeyi planlıyoruz. 2011 yılında 75 milyon TL bireysel kredi verirken 2012’de bu kredi tutarını 155 milyon TL’ye çıkardık. Bu yıl yüzde 190 büyüme ile 450 milyon TL bireysel kredi vereceğiz. İşletme bankacılığında verdiğimiz kredi, 2011’de 208 milyon TL iken 2012’de 368 milyon TL oldu. Bu yıl 750 milyon TL ile iki katına çıkarmayı planlıyoruz. Aktif büyüklükte yüzde 24 ve nakit kredilerde yüzde 26 büyüme hedefimiz var. Mevduat tarafında da yüzde 28 büyümemiz olacak. 2013’te sektör içinse nakit kredilerde yüzde 18-20, mevduatta yüzde 15’i büyüme öngörüyorum. Aktif büyüklükte de sektörün büyümesi yüzde 15’lerde olur. Biz her alanda sektörden daha hızlı büyüyor olacağız. Ayrıca her yıl müşteri sayımızı yüzde 30-40 oranında artıracağız.

Capital: Artış nereden gelecek?
- Bizim bireysel de dahil toplamda 40 bin müşterimiz var. Büyüme iki taraftan hem bireysel hem de ticari taraftan gelecek. Bugün bireysel bankacılığın portföyümüzde payı yüzde 9. KOBİ ve ticari bankacılığın payı ise yüzde 70’lerde. Hedefimiz, 5 yıllık planda bireysel ve işletme banka-cdığının oranını yüzde 35’e çıkarmak. Böylece portföyümüzü daha istikrarlı ve dengeli büyüteceğiz.

Capital: 2012 ’nin ilk 9 ay sonuçlarına göre rekor düzeyde 57,4 milyon TL net kâr açıkladınız. Kârlılığınızı nasıl artırdınız?
- Aslında kârlılık yeniden yapılanma sonucu elde edildi. Kredi ve mevduatta yaygın müşteriyle çalışmaya başladık. Hazinemiz çok başarılı bir yıl geçirdi. Hazine’nin işlem hacmine baktığınızda tüm sektörde pek çok büyük bankayı geçerek ikinci sırada yer aldık. Geçen yıl kârlılığımız yüzde 100’ün üzerinde oldu. Bu yıl, kârlılığı aynı oranda götürmek kolay değil tabii... Ama sektör 2012’de yüzde 19-20 kâr edecek. 2013’te kârlılıkta bu oranı bile yakalamak zor. Biz yine sektörün üzerinde bir kârlılık yakalarız.~

Capital: Şubeleşmeye devam edecek misiniz?
- Evet, devam ediyoruz. Bu yıl 14 yeni şube açacağız. Bizim şu anda 66 şubemiz var. Bu şubelerle Türkiye’nin ticari kapsamı olarak baktığımızda yüzde 85’ini kapsıyoruz. Yeni şubelerle daha da güçleneceğiz. Hedefimiz, 150 şubeye kadar büyümek, sonrasında şube açmanın bir anlamını görmüyorum. 10 yıl sonra yapılan şube yatırımları, bankalara mali yük olarak geri dönecek. Alternatif kanallarla büyümek istiyoruz.

Capital: Burada büyümek için neler yapıyorsunuz?
- Mobil bankacılığa da yatırım yapıyoruz. Telefon bankacılığımızı genişletiyoruz, daha etkin hale getiriyoruz. İnternet bankacılığı kanalından kredi verme ve mevduat toplama işlemlerini yürütecek bir yapılanma üzerine çalışıyoruz. 2014’te işlemlerimizin yüzde 30’unun alternatif kanallardan geçmesini planlıyoruz. Ardından 2015’te de bu oranı yüzde 40’a yükselteceğiz.

Gelecek stratejisi
1-
Ortaklıkla gelecek olan ilave sermayeyle büyüme hızımızı daha da artıracağız.
2- Gelecek Ortadoğu ülkelerinde... Ortadoğu kökenli bir bankayla işbirliği yapmamız ticari hacmimizi katlanarak artıracak.
3- 5 yıllık planlarımıza göre 150 şubeli, orta ölçekli bir banka olma yolunda gidiyoruz.
4- Ticari ve KOBİ bankacılığı önde olan, kısmen bireysel bankacılığa girmiş orta ölçekli bir banka olacağız.
5- Biz daha çok kârlılık, verimlilik üzerine çalışıyoruz. Hacim ve pazar payı konusunda çok agresif değiliz.
6- Aktif büyüklükte yüzde 24, mevduatta yüzde 28 ve nakit kredilerde yüzde 26 büyüme hedefimiz var.
7- Biz her alanda sektörden daha hızlı büyüyor olacağız. Her yıl müşteri sayımızı yüzde 30-40 oranında artıracağız.
8- Hedefimiz, 5 yıllık planda bireysel ve işletme bankacılığının oranını yüzde 35’e çıkarmak.
9- Sektör 2012’de yüzde 19-20 kâr edecek. 2013’te bu oranı yakalaması zor. Biz yine sektörün üzerinde bir kârlılık yakalarız.
10- Bu yıl 14 yeni şube açacağız. Yeni şubelerle daha da güçleneceğiz.
11- 2014’te işlemlerimizin yüzde 30’unun alternatif kanallardan geçmesini planlıyoruz.~

“İŞLETMELERE POS NOKTASI VERMEKTE GEÇ KALDIK"
BAŞTAN KAYBETMEK ANLAMSIZ

Eylül ayında Bonus’la kredi kartı piyasasına girdik. Geçen yıl 10 bin kart sahibine ulaştık. Bu yıl da 40 bin kredi kartına erişiriz. Biz kredi kartı pazarına, mevcut müşterilerimize finansal ürün paketinin tümünü vermemizin bankamızın verimliliğini artıracağı düşüncesiyle girdik. Şu an var olan müşterilerimize kredi kartı veriyoruz. Biz kitle bankacılığı yapmadığımız için sokaktaki kişiye kart satmayız. Daha seçici davranırız. Zaten perakende bankacılık pazarı, 34 büyük bankanın elinde. O savaşa girip de baştan kaybetmenin anlamı yok. Bizim esas hedefimiz, işletme bankacılığındaki müşterilerimizin POS ödeme noktası ihtiyaçlarını karşılamak. Bu şekilde onların nakit akımlarını da bankamıza yönlendireceğiz.
KOBİ’LER BÜYÜMEMİZİ SAĞLAYACAK
Kredi kartı işine 5 yıl önce de girsek, büyük bankalar arasında adımız olmayacaktı. Bence asıl geç kalınan alan, POS noktaları oldu. Bizim işletme bankacılığında 6 binin üzerinde, kurumsal ve ticari bankacılık tarafında 10 bin civarında müşterimiz var. Bu pazara girmek, KOBİ tarafında daha hızlı yürümemizi sağlayacak. Müşterilerimizin çoğunluğunun kredi kartı ve POS ihtiyacını karşıladığımızda bankaya direkt olumlu katkısı olacak. Ayrıca dışarıya dönük pazarlama yapacağız, yeni müşterilere ulaşacağız. Her yıl müşteri sayısını yüzde 30-40 artıracağız.

BU YIL KAR DAHA DA DARALACAK"
MALİYET KONTROLÜ ÖNEMLİ

2013'te sektörün daralan kâr marjları ve artan rekabet nedeniyle 2012 yılı kârlarını yakalaması zor. Türkiye'nin kredi büyümesi, geçmişte yüzde 30 iken 2012'de yüzde 15'e düştü. Bu yüzde 15'lik büyüme, bugünkü bankalarımızın giderlerini karşılayamıyor. Merkez Bankası'nın finansal istikrar hedefiyle kredi artış eğilimini daha düşük seviyelerde tutma tercihi, rekabetin kârlılık üzerinde olumsuz yansımasına neden olmaya başladı. Ticari kredi faiz farkları, Aralık 2012'de yüzde 4'lere doğru geriledi. Bu oran 2013'te de ancak yüzde 3 seviyelerinde kalacak. Bankaların önümüzdeki dönem risklerini iyi yönetmeleri ve gider kontrolünü sağlamaları gerekiyor.
SERMAYE YETERLİLİĞİ DÜŞECEK
2013 yılı yine küresel gelişmelere bağlı geçecek. Sektör genelinde 2013 yılında yüzde 20'lere varan bir kredi büyümesi bekliyoruz. Sektörde 2012 yılında fonlama tarafında yurtiçi ve yurtdışı tahvil borçlanmaları artan bir öneme sahip oldu. 2012 yılında TL bazında ihraç edilen menkul kıymetler portföyü 9 milyar TL kadar büyürken 2013 yılında bu artışın 15-18    milyar TL'yi bulması mümkün olabilecek. Mevduat artışıysa yüzde 10-15 bandında kalır. Sermaye verimliliği 2012'de yüzde 15'e geriledi. Bu yıl bir puan daha düşeceği şimdiden belli...~
KÜÇÜKLER DAHA AVANTAJLI
Daralan kâr marjlarıyla büyük bankalar giderlerini nasıl düşürecek bu bir soru işareti. Küçük-orta ölçekli bankaların artan rekabette manevra kabiliyetlerinin yüksek olması ve verimlilik artırıcı çalışmaları hızlı şekilde hayata geçirebilmeleri nedeniyle büyük bir avantaja sahip olduğunu düşünüyorum. Orta ve küçük ölçekli bankalar, günün değişen politikalarına ve ekonomik konjoktürüne göre kendilerini daha kolay ayarlayabilir. Giderlerini rahat kontrol edilebilirler.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz