Farkındalık ve güven yaratın

Lon Safko ile şirketlerin sosyal medyada nerede yanlış yaptığını ve bu konudaki iyi ve kötü örnekleri konuştuk

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Farkındalık ve güven yaratın
Lon Safko, dünyanın önde gelen sosyal medya stratejistlerinden... Bu alanda önemli kitaplardan biri sayılan Sosyal Medya İncili'nin (Social Media Bible) yazarı. Aynı zamanda sosyal medya yönetimi konusunda dünyanın en büyük şirketlerine danışmanlık yapıyor. Safko, sosyal medyayı kullanarak gelirlerini ve kârlılıklarını artırmak isteyen şirketlere,"Farkındalık yaratın"diyor ve ekliyor:"Hedeflerinizi ve stratejinizi iyi belirleyin. Milyarlarca üyesi olan sosyal medyada her yerde olun. En önemlisi ise güven yaratın." Lon Safko, dünyanın önde gelen sosyal medya stratejistlerinden biri. Aynı zamanda Steve Jobs tarafından üretilen insan hayatını koruyan ilk bilgisayarın fikir babası... Bilişim sektöründe yazılımdan donanıma birçok patenti var. 14 şirketin de kurucusu olan Safko, internet ve sosyal medya konularında büyük şirketlere danışmanlık yapıyor. Bu konuda yayınlanmış 7 kitabı da var. Dünyaca üne kavuşmasını sağlayan kitabı Sosyal Medya İncili (Social Media Bible) ise sosyal medyayı etkin olarak kullanmak isteyen şirketlerin başucu kitabı haline gelmiş durumda. Son kitabı, “The Fusi-on Marketing Bible” ise sosyal medyadan dijital ve geleneksel medyaya kadar gelecekte bütün mecralarının birbiriyle birleşeceğini anlatıyor. Bunu “fusion marketing” olarak adlandıran Safko, sosyal medyada başarılı olmak isteyenlere ise rastgele tweet atıp Facebook sayfası açmaktansa iyi bir strateji belirlemelerini öneriyor. Safko’ya göre iyi bir strateji kadar sosyal medyada önemli olan diğer konu ise farkındalık yaratmak. Safko, şirketlere “Sosyal medyada her yerde olun. Farkındalık ve güven yaratın” diye sesleniyor. Safko ile şirketlerin sosyal medyada nerede yanlış yaptığını ve bu konudaki iyi ve kötü örnekleri konuştuk:

Capital: Sosyal medyada şirketler için kazandıran bir formül var mı?
- Sosyal medyada başarı için ilk önce dinlemek, daha sonra da iyi içerik paylaşmak gerekiyor. Ancak bundan daha da önemlisi, kuvvetli bir sosyal medya stratejiniz olmalı... Ne Facebook ne de Twitter bir strateji değil. Bunlar sadece sosyal medya araçları. Dolayısıyla şirketinizin sosyal medyaya ait bir stratejisinin olması önemli. Çoğu şirket önce bir Facebook ve Twitter hesabım olsun sonra nasıl kullanacağıma bakarım mantığıyla olaya yaklaşıyor. Halbuki burada şirketler için en önemli nokta, hedef kitle ile doğru iletişime geçecek stratejiyi belirlemek.~

Capital: Şirketler sosyal medyada hedef kitlesi ve müşterileriyle nasıl doğru iletişim kurabilir?
- Sosyal medya, şirketler için müşterilerinin olduğu yerde yani dış dünyada olmak demek. Dış dünyada olunca müşterilerin ilgisini çekmek, karşılıklı iletişim içinde ve cevap veren konumunda olmak gerekiyor. Sosyal medyada zaten şirketlerin ürün veya hizmetleri hakkında konuşuluyor. İşte şirketler bu iletişimi izlemeli ve bu iletişime kendileri de katılmalı.

Capital: Peki kendilerini nasıl farklılaştırabilirler?
- Sosyal medyada farklılaşmak isteyen şirketler bunu aynı geleneksel medya kanallarında izledikleri stratejiyi takip ederek yapabilirler. Sonuçta sosyal medya da medyanın bir parçası. Bu yüzden şirketlerin sosyal medyadaki kurumsal imajı, sunduğu mesaj mevcut kurumsal stratejisinin bir uzantısı olmalı. Unutmayın her zaman içerik çok önemlim Güçlü bir içerikle sosyal medyada müşterilerinizle iletişimde olmazsanız kimse dinlemez. Sosyal medyada herhangi bir kanaldan müşterilerinizin ürünlerinizi konuşmasını ve önermesini sağlayabiliyorsanız kazanırsınız.

Capital: Hangi şirketleri sosyal medyada daha başarılı buluyorsunuz?
- Bazı şirketler bu işi çok iyi biliyor ve çok başarılı oluyor. Örneğin Ford Motor’un sosyal medya yöneticisi Scott Monty, bu konuda çok başarılı bir isim. Müşterilerini dinlemeyi biliyor. Bütün iletişim kanallarını kullanıyor ve her kanal üzerinden müşterileriyle bağlantı kuruyor. Onları dinliyor ve cevaplıyor. Aynı zamanda çok iyi içerik sunuyor. Kraft Foods da son derece başarılı... 180 farklı markası için Facebook’u kullanarak harika bir iş çıkarıyor. 24 milyon kişi marka için zaman ayırıyor, ne düşündüğünü paylaşıyor, şirketle direkt iletişime geçiyor.

Capital: Sosyal medyada kriz ve itibar yönetimi nasıl yapılmalı? Bu konuda kimler daha iyi?
- Kriz ve itibar yönetiminde Google Alerts, Tweetdeck, SocialMention ve Radian6 gibi araçlar son derece hayati önem taşıyor. Bu konularda etkili olmak isteyen şirketlerin mutlaka bu araçları kullanmaları lazım.

Capital: Çalışanlar konusunda nasıl bir strateji izlenmeli? Yasaklamak doğru mu?
- Bana göre yasaklayan şirketler gerçekten zavallı. Müşterilerine ve hedef kitlelerine verdikleri kurumsal mesajın kontrolünü kaybetmekten korktukları için yasaklama getiriyorlar. Konfüçyüs’ün söylediği gibi yasaklama sadece bir yanılsamadan ibaret. Buna en güzel örnek Intel. Çalışanlarına ne tweet edilir? Facebook’a ne yazılır öğretmek yerine sosyal medya kullanımını yasaklamaya gitti. Bana da bunu nasıl yapacaklarını sordular. Ben de sosyal medya kullanımı yasaklasa-lar dahi 20 bin çalışanın 6 bininin sosyal medyada haberleşmeye devam edeceğini söyledim. Sonuçta 6 bin sinirli Intelli yerine sosyal medyayı iyi kullanan 20 bin Intel satıcısı yaratabilirlerdi.~

Capital: Beğendiğiniz kriz yönetimi örneği var mı?
- Bu konuda Continental Airlines’dan örnek vermek istiyorum. Phoenix’ten New York’a seyahat ediyordum ve iş arkadaşım da başka uçakla uçacaktı. Ancak kalkmadan önce uçağının 15 dakika geç kalkacağı açıklanınca hemen “Continental Airlines yine rötar yaptı” diye bir tweet attı. Birkaç dakika sonra uçağa bindiğinde hostes kendisini durdurdu ve ismini sordu. Daha sonra da şampanya kadehini uzatıp özür diledi. İşte bu bana göre gerçekten müşteriyi dinlemek ve kaliteli müşteri hizmetleri sunmaktır.

Capital: Nasıl bir sosyal medya aktivitesi şirketin kârlılığını ve gelirlerini artırır?
- Burada en önemli konu farkındalık yaratmak. İncele, araştır ve sat. Facebook’un tüm dünyada 1 milyar, Twitter’ın ise 200 milyon üyesi var. Sosyal medyada ürünlerinizi satmak için her kanalda her yerde olmanız gerekiyor. Bunun içinde en önemli konu farkındalık ve güven yaratmak. Ancak bu şekilde insanlar ilk önce sizi düşünür ve ürünlerinizi satın alır.

"Füzyon pazarlama geliyor'
TEK BİR MEDYA

Bana göre önümüzdeki dönemde uzun bir süre Facebook ve Twitter en önemli sosyal medya araçları olmaya devam edecek. Ancak önümüzdeki dönemde en önemli değişiklik füzyon pazarlama konusu olacak.
5  YILDA DEĞİŞECEK
Füzyon pazarlama aynı zamanda benim yeni kitabımın da konusu. Gelecek 5 yılda ne sosyal medya ne dijital medya ne de geleneksel medya olacak. Bütün bunların hepsi tek medya olarak adlandırılacak. Ben de bunlara füzyon yani birleşme diyorum. Önümüzdeki dönemde en önemli trend füzyon pazarlama olacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz