ÜRETİM DE SATIŞ DA HER YERDE
Örneğin Hong Kong'un en eski tekstil üreticilerinden Li & Fung
şirketinin sahibi Victor Fung, artık kuralın şu olduğunu söylüyor:
'Kaynak her yerde, üretim her yerde, satış her yerde. Gerçek anlamda
ihracat kavramı ciddi olarak kayboluyor.' Dell'in kurucusu Michael Dell
ise 'Her zaman potansiyel müşterilerimizin yüzde 96'sının ABD dışından
olduğunu söylüyorum. Eğer bu insanlara satmak istiyorsak üretimimizin ya
da dizaynımızın bir bölümünü onların ülkelerinde yapmalıyız' diye
konuşuyor. İşte dünyanın geri kalanı... Yaşadığımız dünya artık bu."
YARININ EVRİMİ
Applied Materials'in CEO'su Mike Splinter kendi yöntemini şöyle ortaya
koyuyor: 10 yıl önce yaptığımız outsourcing idi. O zaman hadi bazı
yazılımlarımızı ülke dışında yaptıralım diyorduk. Şimdi yaptığımıza
outsourcing denemez. Şimdi bazı şeyleri dışarıdan yapılmış alıyoruz.
Örneğin, AR-GE departmanımdaki doktoralı uzmanların yarısı Tayvan,
Singapur ya da Çin'de yaşayabilir. Ya da bir bölüm çalışanlarımız
oralara taşınabilir. Yarının evrimi böyle bir şey." Gerçekten de Mike
Splinter gibi CEO'ların çok fazla seçeneği var.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
NELER KAZANDIRIYOR?
Küresel üretimi strateji olarak belirleyen şirketlerin ortak gerekçeleri
var. İlk neden global olmak. Bunun içinse yeni pazarlara ulaşmak
gerekiyor. Türkiye'nin global şirketlerinden Anadolu Efes, bu stratejiyi
benimseyenlerden. Yurtdışına üretimin yeni pazarlara ulaşmaya etkisini
Anadolu Efes Kurumsal İlişkiler, Regülasyon ve Yönetsel İşler Grup
Direktörü Saltuk Ertop şöyle anlatıyor: "Yurtdışı üretimimizi 5 farklı
ülkede gerçekleştiriyoruz. Rusya'da 8, Kazakistan'da 2, Moldova,
Gürcistan ve Ukrayna'da birer adet olmak üzere 13 bira fabrikamız var.
Yurtdışında 40 farklı markaya sahibiz. Önümüzdeki dönemde yeni
pazarların yolu açılacak. Yurtdışı üretim payımız da artacak." Boya
sektörünün önemli oyuncularından Dyo, üretiminin yüzde 8'ini üç farklı
ülkede gerçekleştiriyor. Dyo Boya Fabrikaları Genel Müdürü Serdar Oran
yurtdışı üretimleriyle ilgili şöyle konuşuyor: "Yurtdışı
operasyonlarınızı Türkiye merkezli yönetmeye çalıştığınızda bazı
tıkanmalar yaşanabiliyor. Yerinde üretimle pazarda daha güçlü bir konum
elde etmeniz mümkün. Bu sayede hedeflediğiniz ülkelerin nabzını daha
yakından tutabiliyoruz." Şirketler, satış rakamlarını artırmak
istedikleri ülkelerdeki üretim fırsatlarını da yakından takip ediyor.
Çünkü satışın yanında üretici olmak, pazarda önemli bir rekabet
üstünlüğü sağlıyor. Kordsa Global CEO'su Hakan Tiftik, "9 ülkede 10
fabrikayla müşterilerimize hizmet sunuyoruz. 90 farklı ülkeye
ulaşıyoruz. Kordsa Global'in yurtdışında gerçekleştirdiği üretim, üretim
bölgesindeki müşterilerine hizmet ediyor. Rekabetçiliğimiz artıyor"
diyor.
ASIL AVANTAJ MALİYETTE
Sınır ötesinde üretmenin pek çok avantajı var. Akla ilk gelen ise ucuz
iş gücü ve hammaddenin yarattığı maliyet avantajı. İş dünyasının
isimleri de bunu doğruluyor. Colin's İcra Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu,
"Yurtdışında üretim yapmanın sağladığı maliyet avantajı yüzde 20-50
arasında değişiyor. Yurtdışı, işçilik maliyetleri açısından daha
avantajlı.