Made in Turkey'den Made in World'e mi?

Yeni dönemde hangi şirketler, nasıl bir küreselleşme stratejisi izliyor?

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Made in Turkey'den Made in World'e mi?

Özellikle bazı kategorilerde, örneğin dış giyimde çok nitelikli tedarikçiler mevcut. Üretim yapılan ülkelerden müşteriye direkt sevk ile hem lojistik maliyetleri düşürülüyor hem transit süre konusunda önemli avantajlar sağlanıyor" diye konuşuyor. Aynı sektörden bir oyuncu olan Kiğılı'nın CEO'su Hilal Suerdem de Eroğlu'na katılıyor ve ekliyor: "Yurtdışında özellikle el işçiliğinin çok olduğu alanlarda, insan gücü daha ucuz olduğu için daha uygun maliyet avantajı sağlanıyor. Örneğin Batı'da kalifiye insan kaynağına ulaşmak kolay, ancak tüketim doygunluğu var ve rekabet fazla. Doğu'da ise kalifiye insan kaynağına ulaşmak zor fakat tüketim alışkanlıkları süratle gelişiyor ve rekabet olsa da pazara ilk girenler çabuk yol alabiliyor." Tema Mağazacılık Sourcing Genel Müdür Yardımcısı Edward David Southall da aynı konuya dikkat çekiyor: "Yurtdışında yapılan üretimimiz, 2011 yılında, ürün ve ülkeye bağlı olarak değişkenlik göstermekle birlikte ortalama yüzde 15 maliyet avantajı sağladı. Yurtdışı üretim, kapasite ve kumaş seçimi gibi konularda da avantajsağlıyor."

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.


DEVLER NASIL ÜRETİYOR?
PEUGEOT'DA YARI YARIYA

Peugeot ve Citroen markalarını üreten PSA Grubu, 2011 rakamlarına göre dünya genelindeki üretiminin yüzde 50,5'ini Fransa dışında gerçekleştirdi. Grubun 2011 yılı toplam üretimi 3,6 milyon adet iken, Fransa dışı üretim 1,8 milyon adet oldu. Peugeot Türkiye yetkililerinin verdiği bilgiye göre, bu üretimlerin yüzde 25,3'ü Asya'da, yüzde 8,1'i Güney Amerika'da ve yüzde 66,6'sı Avrupa'da gerçekleştirildi. PSA'nın tercih ettiği ülkeler; İspanya, Portekiz, Slovakya, Arjantin, Brezilya, İtalya, Rusya, Çek Cumhuriyeti ve Çin.
DEVLERİN KÜRESEL GÜCÜ
Benzer bir durum diğer dünya devlerinde de görülüyor. Apple, Toyota, Fiat gibi dünya markaları, toplam üretimlerinin en az yarısını ana merkezin dışında gerçekleştiriyor. Örneğin İtalyan otomobil devi Fiat Grup'un dünya genelinde 181 fabrikası bulunuyor. Bunların 121'i yani yüzde 67'si İtalya dışında. Toyota Motor Company'nin 2011 rakamları ise toplam üretimin yüzde 55,7'sinin Japonya dışında üretildiğini gösteriyor. Japon devi, geçen yıl 7 milyon 858 bin adet olan üretiminin 4 milyon 374 bin 627 adedini sınır ötesi gerçekleştirdi.

MÜŞTERİ NEREDE, ÜRETİM ORADA

Ancak üretimin bir kısmını yurtdışına kaydırmanın tek avantajı sanıldığı gibi maliyet değil. Hatta çoğu zaman aynı maliyetlere gelse de üretim için yurtdışı tercih edilebiliyor. Çünkü asıl amaç müşteriye ulaşmak...
"Hedef pazarlarınıza üretim anlamında yakın olmak zorundasınız" diyen Dyo Boya Fabrikaları Genel Müdürü Serdar Oran, "40'ın üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz. İhracatla ulaşamadığımız pazarlarda yerinde üretimi tercih ediyoruz. Hem bölgede daha etkin olma hem lojistik maliyetleri en aza düşürerek rekabet etme şansına sahibiz" şeklinde konuşuyor. Kordsa Global CEO'su Hakan Tiftik de müşteriye yakın olmanın salt maliyet avantajından çok daha önemli ve stratejik olduğunu düşünüyor. Tiftik, şunları söylüyor: "Müşterilere yakınlık, bölgedeki pazara hitap etmek için oldukça önemli. Bu durum şirketimizinrekabetçiliğini artırıyor. Büyüme politikamızı, 'müşterilerimiz neredeyse biz de oradayız' düsturuyla gerçekleştiriyoruz." Colin's İcra Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu da diğer isimlerle aynı fikirde.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz