Özellikle bazı kategorilerde, örneğin dış giyimde çok nitelikli
tedarikçiler mevcut. Üretim yapılan ülkelerden müşteriye direkt sevk ile
hem lojistik maliyetleri düşürülüyor hem transit süre konusunda önemli
avantajlar sağlanıyor" diye konuşuyor. Aynı sektörden bir oyuncu olan
Kiğılı'nın CEO'su Hilal Suerdem de Eroğlu'na katılıyor ve ekliyor:
"Yurtdışında özellikle el işçiliğinin çok olduğu alanlarda, insan gücü
daha ucuz olduğu için daha uygun maliyet avantajı sağlanıyor. Örneğin
Batı'da kalifiye insan kaynağına ulaşmak kolay, ancak tüketim doygunluğu
var ve rekabet fazla. Doğu'da ise kalifiye insan kaynağına ulaşmak zor
fakat tüketim alışkanlıkları süratle gelişiyor ve rekabet olsa da pazara
ilk girenler çabuk yol alabiliyor." Tema Mağazacılık Sourcing Genel
Müdür Yardımcısı Edward David Southall da aynı konuya dikkat çekiyor:
"Yurtdışında yapılan üretimimiz, 2011 yılında, ürün ve ülkeye bağlı
olarak değişkenlik göstermekle birlikte ortalama yüzde 15 maliyet
avantajı sağladı. Yurtdışı üretim, kapasite ve kumaş seçimi gibi
konularda da avantajsağlıyor."
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. DEVLER NASIL ÜRETİYOR?
PEUGEOT'DA YARI YARIYA
Peugeot ve Citroen markalarını üreten PSA Grubu, 2011 rakamlarına göre
dünya genelindeki üretiminin yüzde 50,5'ini Fransa dışında
gerçekleştirdi. Grubun 2011 yılı toplam üretimi 3,6 milyon adet iken,
Fransa dışı üretim 1,8 milyon adet oldu. Peugeot Türkiye yetkililerinin
verdiği bilgiye göre, bu üretimlerin yüzde 25,3'ü Asya'da, yüzde 8,1'i
Güney Amerika'da ve yüzde 66,6'sı Avrupa'da gerçekleştirildi. PSA'nın
tercih ettiği ülkeler; İspanya, Portekiz, Slovakya, Arjantin, Brezilya,
İtalya, Rusya, Çek Cumhuriyeti ve Çin. DEVLERİN KÜRESEL GÜCÜ
Benzer bir durum diğer dünya devlerinde de görülüyor. Apple, Toyota,
Fiat gibi dünya markaları, toplam üretimlerinin en az yarısını ana
merkezin dışında gerçekleştiriyor. Örneğin İtalyan otomobil devi Fiat
Grup'un dünya genelinde 181 fabrikası bulunuyor. Bunların 121'i yani
yüzde 67'si İtalya dışında. Toyota Motor Company'nin 2011 rakamları ise
toplam üretimin yüzde 55,7'sinin Japonya dışında üretildiğini
gösteriyor. Japon devi, geçen yıl 7 milyon 858 bin adet olan üretiminin 4
milyon 374 bin 627 adedini sınır ötesi gerçekleştirdi.
MÜŞTERİ NEREDE, ÜRETİM ORADA
Ancak üretimin bir kısmını yurtdışına kaydırmanın tek avantajı sanıldığı
gibi maliyet değil. Hatta çoğu zaman aynı maliyetlere gelse de üretim
için yurtdışı tercih edilebiliyor. Çünkü asıl amaç müşteriye ulaşmak...
"Hedef pazarlarınıza üretim anlamında yakın olmak zorundasınız" diyen
Dyo Boya Fabrikaları Genel Müdürü Serdar Oran, "40'ın üzerinde ülkeye
ihracat yapıyoruz. İhracatla ulaşamadığımız pazarlarda yerinde üretimi
tercih ediyoruz. Hem bölgede daha etkin olma hem lojistik maliyetleri en
aza düşürerek rekabet etme şansına sahibiz" şeklinde konuşuyor. Kordsa
Global CEO'su Hakan Tiftik de müşteriye yakın olmanın salt maliyet
avantajından çok daha önemli ve stratejik olduğunu düşünüyor. Tiftik,
şunları söylüyor: "Müşterilere yakınlık, bölgedeki pazara hitap etmek
için oldukça önemli. Bu durum şirketimizinrekabetçiliğini artırıyor.
Büyüme politikamızı, 'müşterilerimiz neredeyse biz de oradayız'
düsturuyla gerçekleştiriyoruz." Colin's İcra Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu
da diğer isimlerle aynı fikirde.