"Nabucco çelik boruya ivme verecek"

Doğalgaz, petrol ve su taşımak için üretilen borular içerisinde 4 milyon tonluk üretim ile çelik boru lider.

1.08.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
"Nabucco çelik boruya ivme verecek"
Avrupa sanayisi gelişmiş ülkeleri içerisinde barındırdığı için enerji tüketiminin en yüksek olduğu kıta olarak öne çıkıyor. Türkiye coğrafi konumu itibarıyla enerji üreten ülkelerle tüketici ülkeler arasında köprü görevi görüyor. Enerji nakli için dünyanın her yerinde yüksek kaliteli çelik borular kullanılıyor. Çelik Boru İmalatçıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Demircioğlu, Türkiye’de çelik boru sektörünün yeni sıçrama noktasının Nabucco projesi olacağını söylüyor. Proje Avrupa’ya Azerbaycan ve Ortadoğu doğalgazının taşınması esasına dayanıyor. Projenin toplam maliyetinin içerisinde boru yüzde 45 yer tutuyor. Projede kullanılacak çelik borunun piyasa değerinin yaklaşık 3 milyar 800 milyon dolar olduğunu ifade eden Bülent Demircioğlu, “Nabucco’nun büyük kısmı Türkiye’den geçiyor. Bu nedenle Türkiye çelik boru üreticileri bu çalışmada en büyük payı almalılar. Projede yer alan 6 ülke arasından sadece 2’si istenen kalitede enerji borusu boru üretebiliyor. Bu iki ülkeden biri Almanya diğeri ise Türkiye ve projenin büyük kısmı Türkiye topraklarından geçiyor” diyor. Bülent Demircioğlu çelik boru sektörü ile ilgili sorularımızı şöyle yanıtladı:
Nabucco projesinde şu anki durum nedir? Sektörü nasıl etkiler?
Nabucco projesi Avrupa’nın Rusya’ya olan enerji bağımlılığını azaltmak için ortaya atıldı. Şu anda Avrupa’nın kullandığı doğalgazın önemli bölümü Rusya’dan geliyor. Nabucco ekonomik bir karar olmasının yanından stratejik bir karar. Çünkü Avrupa’da doğalgaz kullanımı hızla artacak. Türkiye’nin bu yol üzeride yer alması ve projeye yön verici bir konumda olması elbette sektörümüzü ve ülke ekonomimizi olumlu yönde etkileyecek. Nabucco, 2 etapta toplam 3 bin 300 kilometre uzunluğa sahip. Birinci etap Ankara-Viyana arası, ikinci etap ise Azerbaycan- Ankara arasında döşenecek borulardan oluşuyor. Fakat sadece Azerbaycan gazı bu hattı doldurmaya yetmiyor. Hattı doldurmak için biraz daha doğalgaza ihtiyaç duyulacak. İlk aday Irak olacak. Fakat Irak’ta doğalgaz sahalarının işletime alınması gerekiyor. Irak da projeye dahil olunca 4 bin kilometrenin üzerinde boru döşenecek.
Nükleer enerji, doğalgaza olan ihtiyacı düşürmeyecek mi? Bu yatırım ölü doğmuş olabilir mi?
Kesinlikle değil. Çünkü Almanya 4 tane nükleer santralini kapatmayı planlıyor. Önümüzdeki 2 yıl içerisinde bu santrallerin kapanması planlanıyor. Diğer AB ülkeleri de bu yola gidebilir. Yeni nükleer santral yapılmayacak. Ayrıca Avrupa ülkeleri hidroelektrik kaynaklarını sonuna kadar kullanmış durumda. Zamanla otomobillerde doğalgaz kullanımı artacak. Bugün Avrupa’nın doğalgaz tüketimi 450 milyar metreküp seviyelerinde. 2025 yılında 700 milyar metreküp ihtiyaç ortaya çıkacağı tahmin ediliyor. Fakat bunları değerlendirirken hepsinin birer tahmin olduğunu belirtmekte fayda var.
Ortadoğu’daki karmaşa projeyi aksatır mı?
Birinci fasılda yani Viyana-Türkiye ayağında bir sorun yaşanacağını zannetmiyorum. İkinci bölüm olan Azerbaycan-Türkiye etabından da sorun çıkmaz. Ancak 2020’den sonra ne olacağını kimse kestiremez. Fakat o güne kadar Ortadoğu’da problem kalmayacağını ümit ediyorum.
Rakamsal verilerle Türkiye’de çelik boru imalatında ne kadar artış olur?
Türkiye’de büyük boru kapasitesi 2 milyon ton seviyelerinde. Nabucco’da Türkiye bölümünde 2. etapta kullanılacak boru toplam 1.500 milyon tondur. Dolayısıyla Türkiye’deki boru sanayi Nabucco’ya yüzde yüz servis verebilecek durumda. Proje için her ne kadar 3 yıl süremiz olsa da şimdiden önlemlerimizi ve hazırlıklarımızı tamamlamamız lazım. Genelde doğalgaz hatlarında toplam maliyetin içerisinde boru yüzde 40-45, türbin ve vana istasyonları vs yüzde 15, döşeme, istimlak ve irtifa hakları yüzde 40 yer tutuyor. Projenin tam bütçesi elimize ulaşmadı. Ancak 2 bin 800 ton boru, çeliğin bugünkü fiyatları ile hesapladığımızda 3 milyar 800 milyon dolar seviyelerinde.
Projenin önünü kesmesinden korktuğunuz bir konu var mı?
Ermenistan açılımı nedeniyle proje 6 ay durdu. Azerbaycan bu süreçte gaz anlaşmasını bekleye aldı. Ancak Türkiye Karabağ sorununu çözmeden anlaşmanın yürürlüğe girmeyeceğini söyleyince sorun çözüldü ve Azerbaycan 2. şahdeniz projesini imzaladı. Henüz hattın içine konulacak yeterli gaz yok. Avrupa tarafındaki kriz nedeniyle de iş biraz yavaşladı. Çünkü Avrupa’da tüketim azaldı. Hattın Avrupa ucundaki gaz şirketleri tüketimin tekrar ne zaman artacağını bilmediği için biraz yavaştan almaya başladı. Bu projenin önündeki aşılması gereken sorun şu an için finansman. Eximbank’ın ve Hazine Müsteşarlığının TürkÇelik ve Boru üreticilerinin önünü açacak bir finansman modeli geliştirmesi lazım.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz