Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor

Tofaş’ın CEO’su Kamil Başaran’la otomotivdeki büyük değişimi, değişimin etkilerini ve Tofaş’ın yeni dönem planlarını konuştuk.

1.08.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor
Dünya otomotiv pazarı, 2012’de yüzde 4,4’lük artışla 80 milyon adet seviyesine ulaştı. Bu dönemde Kuzey Amerika pazarı yüzde 12 büyürken Avrupa pazarı yüzde 8 daraldı ve 14 milyon seviyesine geriledi.

Capital: Avrupa pazarı ne zaman toparlanır?
- Eskiden en büyük ihracat pazarımız olan Avrupa pazarının 2016 yılına kadar artış göstermeyeceğini öngörüyoruz. Avrupa’da şu anda otomotiv pazarında ayakta kalan tek ülke İngiltere. Burada son 5 aydır pazarda sürekli bir artış yaşanıyor. Türkiye olarak bu dönemde Avrupa pazarına yönelik akıllıca aksiyonlar almamız, pazarda yeni oluşacak müşteri ihtiyaçları ve ekonomik dengelere hitap edebilecek yeni niş ürünler geliştirmemiz gerekiyor.

Capital: Avrupa’daki kriz sizi nasıl etkiledi? Buradan kaynaklanan daralmayı nasıl aştınız?
- Avrupa’da küçülmedik. Krize rağmen Avrupa’da dengeli olarak ihracat yüzdelerimizi artırdık. İngiltere, Fransa, Belçika ve Finlandiya’ya yöneldik. Bunun dışında Avrupa dışında ihracat pazarlarımızı çeşitlendirmemiz bize avantaj sağladı. Avrupa’da pazarın daralmasıyla buraya yaptığımız ihracatın yüzde 10’unu Latin Amerika’ya kaydırdık. Latin Amerika’da da en hızlı büyüdüğümüz pazar, Arjantin oldu. Tüm bunların so-nunda Avrupa’daki krizin derinleşmesine rağmen 2013’ün ilk 5 ayında ihracatımız, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11 büyüdü. Yıl sonu itibariyle bu şartlar devam ederse 2012’ye göre yüzde 10 civarında daha fazla ihracat yapmış olacağız.

Capital:  Gelecekte dünyada sektör nasıl şekillenecek? Büyüme nerelerde artacak?
- 2016’da dünyada otomotiv pazarının 100 milyon adet araç olacağını tahmin ediyoruz. Önümüzdeki dönemde pazarda büyüme, Amerika ve Asya Pasifik bölgelerinden gelecek. Özellikle Asya’da Çin pazarı çok hızlı büyüyor. Afrika da önemli pazarlar arasında olacak.

Capital:  Büyük değişim, Türkiye’yi nasıl etkiliyor? Türkiye’de oyunun yeni kuralları neler oldu?
- Eskiden Türkiye’de otomotiv sektöründe ham malzeme aşağı yukarı dış dünyayla eş değer durumdaydı. Tasarım bir şekilde başka taraftan geliyordu. Burada fırsatları kollayabilen rekabetçi olabiliyordu. Ancak şimdi şartlar böyle değil. Ürün ömrü çok kısaldı. Eskiden ürünlerimizi çok ufak değişikliklerle çok uzun yıllar ürettirdik. Ancak bugün ürünlerimizi her 4 yılda bir yenilememiz gerekiyor. Öte yandan Türkiye, dünyadaki rakiplerine göre en pahalı enerjiyi kullanıyor. Ham maddeyi ithal ediyor. Eskiden fark yarattığımız tek alan olan işçilikte de maliyetlerimiz rakiplerimize göre yükseldi. Bugün en büyük rekabet avantajımızı kalifiye iş gücümüz oluşturuyor. Türkiye’deki bütün OEM’ler (orijinal ürün üreticileri) kendi gruplarının en iyileri arasında.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz