Süre azalıyor kapatma artıyor

Kira gideri mağazanın cirosunun yüzde 15'ini geçerse kapatma kararı çıkıyor.

20 EKİM, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Süre azalıyor kapatma artıyor
"Mağaza açma hızımız 3 yıl öncesine göre 3'te 1'e indi." Bu sözler Boyner Holding’in patronu Cem Boyner’e ait. Boyner, eskiye göre mağaza açma hızlarının azaldığını, buna karşın daha az sayıda ancak daha büyük mağazalar açtıklarını söylüyor. 500 markanın üye olduğu Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) yurtiçi mağaza istatistikleri de Boyner’in tespitini doğruluyor. Türkiye’de 500 markaya ait 65 bin mağaza bulunuyor. 2014’te bir önceki yıla göre yüzde 12,7 oranında artan mağaza sayısı artık çift haneli büyümüyor. Mağaza açma hızı yüzde 5’lere düşmüş durumda. Perakendeciler mağaza açma hızlarını düşürürken, verimsiz mağazalarıyla da hızla yollarını ayırıyor. Artık mağaza açmak da kapamak kadar doğal karşılanıyor ve bu konudaki tabular yıkılıyor. CarrefourSA Genel Müdürü Mehmet Nane, verimsiz mağazayı önceki yıllara göre daha hızlı kapatarak kanserin yayılmasını engellediklerini söylüyor. Nane, “Geçen yıl 127 mağaza açtık, 38 mağaza da kapattık. Mağaza kapatmaktan korkmamak lazım” diyor. LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük de verimsiz mağazaları hızla kapattıklarını söylüyor. Çünkü, Küçük’e göre başarısız mağazalar, diğerlerinin kârından yiyor. O nedenle de perakendeciler belli süre tahammül ettikten sonra düzelme olmayınca kapatma yoluna gidiyor. Perakendede verimsiz mağaza sendromunu ve bunlara tahammül sınırını araştırdık. En büyük değişiklik tahammül sürelerinin azalmasında yaşanıyor. Perakendeciler eskiden verimsiz mağazaya en az 2 yıl sabrederken şimdi bu süre birçok markada 6 ila 12 ay arasına inmiş durumda.
1 YILDA 200 MAĞAZA KAPANDI
Yaptığımız araştırmaya göre geçen yıl Türkiye’de perakende dünyasında BİM’den CarrefourSA’ya, LC Waikiki’den Collezione’ye kadar 13 büyük perakendeci 207 mağazasını kapattı. Geçen yıl en fazla mağaza kapatan perakendeci ise toplamda 5 bine yakın mağazası olan BİM oldu. BİM’in mağaza kapatma kararlarının büyük çoğunluğu verimsizlikten değil kira giderindeki artıştan ya da lokasyon değişiklerinden kaynaklandı. BİM gibi geçen yıl CarrefourSA da yeniden yapılanma stratejisi kapsamında verimsiz mağazalarını kapattı. Bunların yerine yenilerini açtı. Geçen yıl 38 mağazasını kapatan CarrefourSA, bunların yerine 127 yeni mağaza açtı. Perakendede son dönemde en fazla kapanma ise teknoloji marketlerinde yaşandı. Bu yılın ilk 5 ayında 43 teknoloji mağazası kapandı. Bu da büyük ölçüde sektörde yaşanan yapısal sorunlarla satın alma ve birleşmelerden kaynaklandı. Bimeks’in Darty’yi satın alması sonrasında da önemli bir portföy temizliği gerçekleşti. 140 mağazaya ulaşan Bimeks, konsolidasyon sonrasında metrekaresi büyük mağazaları kapattı ya da yerini yer değiştirdi. Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Dr. Ahmed Akgiray, “Hedefimize gerçekleştirdiğimiz satın almalar sonrası ulaştık. İş stratejimize uygun olan lokasyonlarda mağaza açmaya devam edeceğiz” diyor. Akgiray, mağaza sayısı ve satış alanında agresif bir büyüme hedeflerinin olmadığını söylüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz