Şirketim benim önümde gidebilmeli

Ali Sabancı büyük bir ailenin parçasıydı,ancak ablasıyla ayrılıp girişimci olmayı tercih etti.

1 OCAK, 20110
Paylaş Tweet Paylaş
Şirketim benim önümde gidebilmeli

_ Girişimcilik genlerle alakalı bir durum değil. Bunu yolda giderken öğreniyorsun. Öğrenme ailenin içinde başlıyor, ama orda bitmiyor. Mesela benim yurtdışında yaşamam bana çok faydalı oldu. Çünkü orada hiç kimseydim, burada hiç kimse olamıyorsunuz.

Capital: Riske bakış açınız nedir?

- En kötü ihtimalle ne kaybederiz diyerek yola çıkıyorum. Kaybedersek hazmedebilir miyiz, hazmedemez miyiz? şirket olarak finansal ve moral açısından hazmedebilir miyiz? 3 yıl evvel Sabiha Gökçen’e uçak indiğinde gürültü kopmuştu. Şimdi bu bir risk mi? Şimdi baktığımız zaman bu bir girişimcilik örneği. Oysa o zaman büyük bir riskti, iyi olduğu zaman adı girişimcilik oluyor. Dolayısıyla neyi risk aldığın da önemli.

Capital: Pegasus’la geldiğiniz noktayı önceden tahmin edebilmiş miydiniz?

- Bugünü göreceğimizi düşünmüyorduk. Biz Pegasus’u 5 yıl önce 12 milyon Euro’ya aldık. Şimdi 3,2 milyar dolarlık liste fiyatlı uçak siparişimiz var. Sabiha Gökçen’e yakın bir merkez binası yapıyoruz. Muhtemelen bize maliyeti 12 milyon Euro’dan fazla olur.

Capital: Havayolu taşımacılığındaki gücünüz nedir?

- Esas Holding ailesinin etki ettiği havayollarının uçak sayısı 201. Pegasus’un 32 uçağı var. En büyük hissedarı olduğumuz Air Berlin’in 150 tane uçağı bulunuyor. 2009 yılında 35 milyon misafir taşıdık. Türk Hava Yolları, bizden bir 10 milyon daha eksik taşımış. Boeing’in en önemli 5 müşterisinden biriyiz. Bizim Avusturya’da bile havayolu şirketimiz var. Bu bir ekosistem. Boeing’le pazarlık yapılacağı zaman Air Berlin ve Pegasus aynı anda gidiyor. Air Berlin’in şu anda 100 uçak siparişi var. Los Angeles’da bir leasing şirketine ortağız. Vietnem’a, Güney Afrika’ya uçak leasingi yapıyor. Dolayısıyla bizim için Güney Afrika’nın kuru da önemli. Uçak kiralamak istediğim zaman pazarın ne olduğunu biliyorum, çünkü masanın öbür tarafında da hissedarım. Credit Suisse’e göre Avrupa’nın 7’nci, dünyanın 17’nci büyük havacılık yatırımcısıyız. Pegasus, ilk 15 yılda 15 milyon misafir taşırken son 5 yılda 26 milyon misafir taşıdı. Bizim model yanlış deniliyor. Peki nasıl şirketimiz, sektörün 3 katı hızla büyüyor? İnsanlar, alışkanlıklarını kırmakta zorluk çekiyor, ama kırıp bizimle uçuyor. Biz sektörde pahalılık kavramını ve algıyı değiştirdik.

Capital: İş fırsatlarını değerlendirirken sıradan insanlardan farklı olarak nasıl bir bakış açınız var? Para getirecek işi nasıl kokluyorsunuz?

- İki ay önce AFM’yi 8 liraya aldık, şimdi 16 lira oldu. Bu başarı mı? Hayır değil. Bizim amacımız, 2-3 ay sonra bunu halka arz edip çıkmak değil. Kriterlerimizi kısa vadeli ölçmüyoruz. Yatırım komitesine AFM’yi sunarken sağ olsun babam, “Bu sinemaların mülkleri kimin, kötü gelirse buraya bina yapılır mı” dedi. Adamı kınayamazsın, çünkü adamcağız, belki 70’lerin ortasında gittiği Adana’daki sinemadan başka hiç sinemaya gitmedi. Sabancı’dayken bir çağrı merkezi işine girmeye çalıştık. “Restoranın telefonunu bulmak için kim arar 118’i” dediler. Çünkü, böyle bir durumda onların sekreterleri arıyordu. Onun için ilgili tecrübe de çok önemli.

Capital: Son dönemde Esas Holding olarak çıktğınız işler oldu mu?

- Organik işine girdik ve anladık ki bunun Türkiye’deki pazarı 50 milyon dolar. Buna ihracat da dahil. Onun için o işten çıktık. Böyle meziyetlerimiz de var. Kan fazla akmadan, “Biz bu işle uğraşmayalım” deriz. Olmuyorsa zorlamayacaksın.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.