"CEO'ları vuracak 10 hastalık"

Önemli olan ise bu “hastalıkların” bilincinde olup önceden önlem almak...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
CEO'ları vuracak 10 hastalık
Biz, işimizin değişen dünyaya rağmen hiç yara almadan ve aynı şekilde devam edeceğini düşündük. Tabii ki yanılmıştık. Yerimizde sayarak ya da çok ufak adımlar atarak sonunda müşterilerimizle karşı karşıya geldik. Bu tavrımızla onları reddetmiş olduk. Onlar da istediklerini bulmak için başka şirketlere yöneldi.”
Bu sözler, dünyanın en büyük 4 müzik şirketinden biri olan Warner Music’in CEO’su Edgar Bronfman Jr.’a ait. Bronfman, dev bir şirketin CEO’su olarak ulaştıkları büyüklüğün ve sektördeki prestijin şirketi nasıl kör ettiğini bu sözleriyle açıklıyor. Kendisinin de hata yaptığını ve yönetim körlüğüne tutulduğunu açık yüreklilikle itiraf ediyor.
Bugün yaşanan kriz ortamında da pek çok uzman, CEO’ları çöküşün sorumlusu olarak görüyor. Kimilerine göre CEO’ların hazırlıksız olması, sorunların daha da büyümesine neden oldu. Hatta CEO hastalıkları olarak adlandırılan belirli konuların, onların yönetim körlüğüne sürüklenmesine neden olduğu görüşü de hakim.  
Peki CEO’lar, ne tür hastalıklara yakalanıyor ve bunları belirlemenin yolu var mı? Uzmanlara göre şu anda CEO’ların yakalandıkları hastalıkları, en azından belirli başlıklar altında toplamak mümkün. Bu sayede şirket liderlerinin kendilerini bu hastalıklara yakalanmadan ya da onların etkilerini minimize ederek kurtulması da olasılıklar arasında.

1. PRESTİJ KÖR EDEBİLİYOR
CEO’ların çoğu, özellikle uzun zamandır bu pozisyonda bulunanlar, elde ettikleri prestij nedeniyle kimi zaman yönetim körlüğü yaşayabiliyor.
HRM Kurucu Ortağı Aylin Coşkunoğlu, bu tür CEO’ların, sadece kazanmaya odaklı olduğunu söylüyor. Kendilerini herkesten daha üstün gördüklerini belirtiyor. “Bu kişiler, şirketi bir ekip olarak yönetmeleri gerektiğini unutup, çok bireysel hareket etme eğilimindedir” diyen Coşkunoğlu’na göre bu CEO’lar, aldıkları kararlara ekibin diğer üyelerinin sahip çıkması konusunda da çok fazla efor sarf etmiyor.
Kimi CEO’nun çok fazla rakamlara odaklanarak çalışan kişileri geri planda bırakabildiğine de dikkat çeken Coşkunoğlu, sözlerini şöyle sürdürüyor:
“Temel hedefi, şirketin kârlılığını, devamlılığını ve prestijini korumak olan CEO’lar, çok fazla rakamlara odaklanıyor. Çalışan ilişkileri, motivasyon, ödüllendirme gibi unsurlar üzerinde gereğinden az durulabiliyorlar. Bu da şirketin iç dengelerini olumsuz yönde etkileyebiliyor. Çalışanların, şirkete ve CEO’ya olan sadakati zedeleniyor. Örneğin ücretinden memnun olmayan yöneticisine şu cevabı veren bir CEO tanıyorum: ‘Ücretinden memnun olmamakta çok haklısın. Ben de bunca yıldır çalışıyorum. Ancak bir yalı dairesi alabildim!”

2. DELEGE ETMİYORLAR
Geçmişten bugüne CEO’ların yaşadığı en büyük sorunlar arasında delegasyon ilk sıralarda yer alır. One World Consulting Ortağı Tim Bright da delegasyonun çağın en büyük CEO hastalıklarından biri olduğunu düşünenlerden. Ona göre Türkiye’de üst düzey yöneticiler, çok fazla ve uzun saatler çalışmaya alışkın. Bu nedenle de her şeyi kendileri yapmak istiyorlar. Bu durumda da çok az işi delege ediyorlar.
“Başarılı CEO’lara bakıldığında yüzde 30 oranında insanlarla ilgili konulara odaklı olduklarını görüyoruz. Bu kişiler, operasyonel işleri takım oyuncularına delege ediyor” diyen Bright, şu anda CEO’ların tümünün fazla iş odaklı olduğunu söylüyor. CEO’ların lider olduktan sonra artık iş yapmaya değil, takımı yönetmeye odaklanmaları gerektiğine dikkat çekiyor ve ekliyor:
“CEO’lar, orkestra şefi gibi olmak zorunda.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz