Çok soru sordum alışkanlıkları değiştirdim

Pegasus, Türkiye'de son yılların en iyi başarı öykülerinden.

1 EYLÜL, 20110
Paylaş Tweet Paylaş
Çok soru sordum alışkanlıkları değiştirdim


Amaç operasyonda verim
Bugün 90 gramda ısrar eden arkadaşların hemen hiçbiri yok artık çünkü artık Pegasus'ta su bile paralı. Bir gün bir yerde okudum. Bir havayolu iş başvurularından para alıyor. Bugün bizde de iş başvuruları paralı. Çünkü şöyle: Diyelim, "Lise mezunu, ikinci derecede İngilizce bilen, yaşı da 25-35 arasında olan şu iş için eleman arıyorum" diyorsun. Şimdi artık internet ortamında cv göndermek çok kolay. Sen 45 yaşındasın, annen bir defa İngiltere'ye gitmiş ve bu işe başvuruyorsun. Bunu tasnif etmek için benim fiilen şirkette 3-4 tane eleman bulundurmam lazım. İş başvurusundan para alınca ne oluyor, işe başvurmadan evvel gireceğin garanti olmayan bir işe başvurmak için 15 TL veriyorsun. O zaman o kriterlere uyan sen misin değil misin bakıyorsun ve tasnifi benim için yapıyorsun. Eskiden yılda 75-76 bin kişi işe başvuruyordu, şimdi ayda 50-90 kişi arası geliyor. Ben bu fikri insan kaynakları direktörlüğüne götürdüm. O zamanki İK direktörümüz "Bunu yapamayız" dedi. Önce "Türkiye'nin içinde bulunduğu sosyo ekonomik durum şu, bu" diye anlattı. Sonra "Ya bu duyulursa" dedi. Zaten ben duyulsun istiyorum. Buradan bugün yılda 200 milyar para kazanıyoruz. Ama amaç bu değil, amaç operasyonu verimli hale getirmek. Bugün Pegasus'da uçağı sen temizliyorsun. Buna bozuluyor musun? Hayır. En katı check-in kuralları bizde, en katı bagaj kuralları bizde, en katı iptal kuralları bizde, su bile paralı. Yani biz bir havayolu şirketi olarak misafirlerimiz bizimle uçmasın diye elimizden gelen her şeyi yapıyoruz. Ama yılda yüzde 42 büyüyoruz. Demek ki misafir başka şeyleri önemsiyor. Misafir ucuza zamanında gitmek istediği yere gitmek istiyor. Biz havacılık yapmıyoruz. İnsanların tüketim kültürünü değiştiriyoruz. Bundan 4 yıl önce suyu ilk paralı yaptığımızda, İstanbul-İzmir seferinde bir misafir parayı verdi, suyu aldı ve hostesin ayağına döktü. Ama şimdi herkes memnun. Misafir memnun çünkü uçak içinde istediği şeye para ödüyor. Satan memnun çünkü sattığından yüzde 10 komisyon alıyor. Böyle ıvır zıvırdan bugün 65 milyon Euro ciro yapıyoruz.

Şu anda 2023'e kadar filo tesis planımız belli. Bundan 3 yıl önce bu planı 2015'e kadar anlatabiliyordum. 40 uçak aldık diyordum. Şimdi 2015 yerine 2023 dediğime göre ilave uçak konuşmam gerekiyor. Ancak şu anda konuşamam, çünkü pazarlık aşamasındayız. Bugün becermemiz gereken en önemli şey bugünkü modelimizden taviz vermemek. Hakikaten bugünkü disiplinleri her gün uygulamak çok büyük efor istiyor. Bunlardan dışarı adım atmak ise bir o kadar kolay.

BABAMIN HAYALİYDİ
Herkes beni vizyoner bir Ali olarak görebiliyor ama işin gerçeği bu pederin projesiydi. Pederin 90'lı yılların başından bu yana bir dosyası vardı. Bugün ben icra ediyorum. Bundan 2-3 yıl önce "Böyle bir havayolu şirketi sahibi olacağını düşünüyor müydün" diye sordum. "Hayır düşünmüyordum" dedi. Pegasus'u aldığımız parayla ben oturduğum evi alamadım. Pegasus bugün takriben 1 milyar dolar ciro yapıyor. Bin 700 kişilik bir aileyiz. Rakiplerimiz zarar açıklarken biz önemli bir marjla kâr ediyoruz. 5 yılda iç hatlar yılda yüzde 15 büyümüş. Pegasus ise her yıl yüzde 42 büyüdü. Bugün kâr ediyoruz çünkü masraflarımız düşük. Biz insanlarda düşünme refleksini oluşturduk. Ailemizde herkes her yıl ne kadar kâr ettiğimizi bilir. Geçtiğimiz yıl aile fertlerimize tasdikli bilançodan 7,1 milyon TL kâr dağıttık. Bizde yolcu yok, çalışan yok. Bizde misafir var, aile ferdi var. Söyleye söyleye buna herkesi ikna ettik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.