Pişmanlık dersleri!

İş dünyası, yeni pazarlara yatırım ve ihracattan yanlış ortakla yola çıkmaya, iş ilişkilerinde duygusallıktan yanlış organizasyona çok sayıda kararından pişmanlık duyan ve “bir daha asla!” diyenlerle dolu... İşte artık yoğurdu üfleyerek yiyen iş insanlarının sütten ağızlarının nasıl yandığını ve bunu nasıl pozitif bir öğrenmeye dönüştürdüğünü anlatan “ilk elden” hikayeler…

3.09.2015 14:34:300
Paylaş Tweet Paylaş
Pişmanlık dersleri!

YANLIŞ ORTAKLA ASLA!
Mudo CEO’su Barış Karakullukçu’nun “bir daha asla” dediği konu ise isabetsiz ortak seçimi… Karakullukçu bu kararı nasıl verdiğini şöyle anlatıyor: “Mudo’da direksiyonun başına geçtiğim ilk dönemde, franchise yoluyla Birleşik Arap Emirlikleri operasyonumuz başlamıştı. Büyük heyecan ve özveriyle başladığımız bu yolculuk, yanlış ortak seçimi sebebiyle devam edemedi. Bu süreçte kendimize birçok ders çıkardık ve finansal yetkinliğinden bağımsız olarak, esas iş kollarından bir tanesi perakende olmayan yurtdışı yatırımcılarla ilerlememe kararı aldık. Farklı coğrafyalardan birçok yatırımcı adayları kapımızı çalsa da perakendeye yabancı gruplarla ilişkimizi çay içmekten öteye götürmüyoruz.” Farplas Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahu Serter, tecrübelerinden bir daha yanlış insanlarla yola çıkmamayı öğrenmiş. Serter, “İş ne kadar iyi olursa olsun, doğru ekibi kurmadan işe girmemeyi öğrendim. Dikiş tutmayacak bir problem çözmek için ne kadar uğraşırsanız uğraşın, onun bir yerlerden yırtılacağını, en iyisinin işin başında problemi yok etmek olduğunu öğrendim” diyor.
DOĞAN BÜYÜK RESİM ARIYOR!
Doğtaş ve Kelebek Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, derinlemesine analiz yapmadan bir daha asla yeni yurtdışı pazarlara girmeyeceklerini söylüyor. Bu çıkarımın hikayesini ise şöyle anlatıyor: “ABD’nin Irak’a girdiği dönem ülkede her şeyin kısa zamanda düzeleceğine inanarak mağaza yatırımları gerçekleştirdik. Ancak kısa süre sonra savaş şiddetlenince Irak’tan çıkmak zorunda kaldık. Rusya’da da 1996-97 yıllarında mağaza ve depo yatırımı yaptık. 1998 Rusya mali krizinden hemen önce ülkede sivillere yönelik terör saldırılarının arttığı ve mafyanın etkili olduğu bir dönem yaşanıyordu. Biz de bu dönem zor günler geçirdik ve Rusya’dan ayrılmak zorunda kaldık. Bu iki yatırım deneyimimiz sonucunda, artık ülke analizlerini derinlemesine yapmadan yurtdışında yatırım yapmıyoruz.” Benzer bir pişmanlığı Karakaş Atlantis Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Karakaş da yaşamış. Şirketi 10-12 yıl önce çok büyük umutlarla kendi sektörü dışındaki temizlik ürünleriyle Kazakistan pazarına girmiş. Karakaş, “İlk pazar araştırmalarımızın sonucunda iyi miktarda para kazanabileceğimizi öngördük. Fakat evdeki hesabımız çarşıya uymadı. Çok hesaplayamadığımız dış çevre faktörleri, hedeflerimize ulaşmamızı engelledi” diyor ve şöyle devam ediyor: “Ülkenin içine kapanık ve aşırı milliyetçi yapısı, baskıcı oluşu ve huhukuk sisteminin tam oturmamış olması sebebiyle başarılı işler yapmamıza rağmen planladıklarımızı gerçekleştiremedik ve pazardan vazgeçtik. Bu ihracat deneyimimiz iyi dersler aldığımız ilginç bir deneyim oldu. Bundan sonraki adımlarımızı da ticari ve ekonomik anlamdaki boşlukları tek başına değerlendirmek yerine tüm imkanları değerlendirerek, resmi büyük görerek atmaya başladık. Artık çok daha geniş alanları içeren fizibilite araştırmalarına bağlı kalmaya çalışıyoruz.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz