Yenilere hız veren 5 strateji

Krizi başarıyla geçtiler, doğru yatırım ve global vizyonla öne çıktılar.

1 AĞUSTOS, 20110
Paylaş Tweet Paylaş
Yenilere hız veren 5 strateji

3- AGRESİF VE ÖZGÜN STRATEJİLER
Özgün iş modeli geliştirebilmek için liderin ilk işi pazarın ihtiyaçlarını iyi anlamak ve buna göre doğru stratejileri hayata geçirmek oluyor. Bu şekilde yönettikleri şirketleri büyütmeyi başaran liderler arasında BİM ve Bizim Toptan'm genel müdürleri var. Her iki lider de Türkiye şartlarına özgü geliştirdikleri iş modelleri ve agresif büyüme stratejileri sayesinde, sektörlerinin çok üzerinde büyüme rakamlarına ulaştıklarını söylüyor. BİM'i geçen yıl ilk kez perakende sektörünün en yüksek cirolu şirketi yapan yönetim kurulu üyesi ve CFO'su Haluk Dörtlüoğlu, başarılarında kaliteden ödün vermeden maliyetleri düşük tutmayı mümkün kılan özgün iş modellerinin etkili olduğunu söylüyor. Dörtlüoğlu, "Büyüme stratejimizin temelinde, bizi rakiplerimizden farklı kılan ve Türkiye'nin koşullarına son derece uygun, özgün bir iş modeli yer alıyor" diyor ve ekliyor: "Bu model, kaliteden ödün vermeden maliyetleri düşük tutmamızı sağlıyor." Bizim Toptan kurulduktan 3 yıl sonra 2005'te genel müdürlük koltuğuna oturan Recep Özalp'ın bu görevde aldığı ilk karar "franchise" sistemini terk edip, Türkiye şartlarına daha uygun bir model geliştirmek oldu. Yaptığı bu değişim sayesinde yılda ortalama yüzde 13 büyüyerek pazarın üzerinde bir büyüme yakalayan Özalp, toptan organize perakende pazarında o dönem başlattığı değişimi şöyle anlatıyor: "Franchise sisteminden elde edilen kâr, büyümeye ivme kazandıracak yeterlilikte değildi. Eski sistemi terk edip yerine agresif büyümeyi hedefleyen, büyürken nakit üreten, maliyet odaklı bir iş modeli geliştirdik."

4- HEP GLOBAL DÜŞÜNMEK
Global düşünüp yurtdışına yatırım yapan liderler, hem cirolarını hem de pazar paylarını artırıyor. Gübretaş da bu şirketlerden biri. Gübretaş'ın genel müdürü Mehmet Koca, şirketin başına 2005 yılında atandı. Aradan geçen süre sonunda cirosunu 400 milyon TL'den 1,4 milyar TL'ye, pazar payını ise yüzde 13'ten 29'a çıkardı. Büyüme stratejilerinin temelinde global düşünmek olduğunu belirten Koca, göreve geldikten sonra kendilerini sıkıntıya sokan hammadde sorununa çözüm bulmak için yurtdışına yöneldiğini söylüyor ve ekliyor: "Bu hedef doğrultusunda 4 yıl önce İran'daki Razi Petrokimya tesislerini özelleştirmeden 675 milyon dolara satın aldık." Yurtdışında yapılan Cumhuriyet tarihinin en büyük satın alması sonrasında Gübretaş'ın 2007'de 610 milyon lira olan cirosu, geçen yıl sonunda 1,4 milyar TL'ye yükseldi. Bu yıl cirolarını 2 milyar TL'ye çıkarmayı hedeflediklerini söyleyen Koca, "Büyüme stratejimizin temelinde global düşünmek var. Hedefimiz uluslararası bir marka olmak" diyor. Global düşünüp zararı kâra dönüştüren yöneticilerden biri de THY'nin genel müdürü Temel Kotil. 2005 yılında göreve gelen Kotil, 2010'a kadar geçen 5 yıllık süre zarfında THY'nin cirosunu yüzde 200 artırmayı başardı. Bunu yaparken global düşünmenin ve 3 yıl önce Star Alliance ittifakına katılmalarının etkili olduğunu söyleyen Kotil, "2003'te dış hat sayımız 76 iken bugün 144'e çıktı. Buna bağlı olarak hem filo hem de yolcu sayımız arttı" diyor. THY, dünyaya açılma stratejisi sayesinde uçak sayısını yüzde 169, yolcu sayısını ise yüzde 438 artırdı. Son dönemde yurtdışına odaklanan oyunculardan biri de savunma sanayinde faaliyet gösteren Aselsan. Şirketin genel müdürü Cengiz Ergenema, bu doğrultuda yurtdışında 2 ortak girişim şirketi kurduklarını, hedeflerinin ihracatı cirolarının yüzde 25'i seviyesine yükseltmek olduğunu söylüyor. Ergenema, "Yurtdışında benzer ortaklıklar kurup ürünlerimizin bir kısmının üretimini buralarda gerçekleştireceğiz" diye konuşuyor.

5- TÜKETİCİ ODAKLI OLMAK
Satış grafiklerini artıran liderlerin özellikle kriz döneminde satış sonrası hizmetler bölümlerini yeniden revize ettikleri görülüyor. Sabancı Holding'in en genç şirketi olmasına karşın elektronik perakendede pazar lideri olan Teknosa'nın stratejisinin merkezinde de müşteri odaklı büyüme bulunuyor. Teknosa'nın genel müdürlüğünü yapan Mehmet Nane, "Tüketici memnuniyetine odaklı bir büyüme stratejisi izliyoruz. Müşteri merkezli bilimsel perakendecilik anlayışını uyguluyor, stratejilerimizi de mutlaka tüketicilerimizin bugüne ve geleceğe yönelik beklenti ve ihtiyaçlarına göre belirliyoruz" diyor. Yeni mağaza açmadan önce pazarın dinamiklerini ve tüketicilerin ihtiyaçlarını doğru analiz etmenin çok önemli olduğunu söyleyen Nane, genel pazar koşullarının ötesinde bölgesel analizlerle şehirlerin ihtiyaçlarını tespit edip buna göre yatırım yaptıklarını söylüyor. Şirketlerini en hızlı büyüten liderlerin bundan sonraki en önemli hedefi ciroyu, kârlılığı, verimliliği ve kaliteyi artırmaya devam etmek. Bunun için gelecek döneme ilişkin hedefleri arasında daha çok yeni ürün, ihracat, kapasite artırımı, AR-GE gibi konularda büyümeyi sağlayacak yatırımlar bulunuyor. Yurtdışında büyümeyi sürdürmek de bu liderlerin en önemli öncelikleri arasında.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.