Son dönemde araştırmalarda öne çıkan yeni trend ise göz takibi, nöro
bilim ve dijital mecralardan gelen verilerin dahil edilmesi oluyor. Yeni
tekniklerle pazarlama materyallerine verilen duygusal tepkiler ve yüz
ifadeleri ölçülebiliyor.
Turkcell, Yaşar Holding gibi markalar da bu yeni araştırma metotlarını
kullanılıyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Burak Sevilengül, “Eye
tracking (göz takibi) gibi yenilikçi araştırma yöntemlerini yaptığımız
araştırmalarda tercih ediyoruz” diyor. Yaşar Holding Gıda ve İçecek
Grubu Pazarlama Direktörü Cüneyt Şahin de “Göz takibi, nöro bilim gibi
yeni teknolojileri araştırma tekniklerimize entegre ediyoruz” diye
konuşuyor, Birçok şirket, son dönemde sosyal medya ve web sitelerinden
gelen müşteri görüşlerini de araştırmalarına dahil ediyor. Uzmanlara
göre yakın gelecekte sosyal ağlar, web, mobil cihazlar şirketlere “büyük
veri” sağlamada, öne çıkacak kaynakların başında gelecek.
YÜZ YÜZE GÖRÜŞME
Şirketler tarafından yıl içinde yapılan araştırmaların sayısı 15-20
arasında değişiyor. Büyük-küçük birçok şirket, yılda en az 3 büyük
araştırma yapıyor. Milyonlarca müşterisi ve birden fazlası markası olan
gruplarda ise yıllık araştırma sayısı 100’ü geçiyor. Yapılan
araştırmalarda şirketlerin hedefi ise markanın toplam müşteri sayısının
en az yüzde 25’ine ulaşıp geri bildirim almak oluyor.
Araştırma konusunda en iddialı olan gruplardan biri olan Yıldız
Holding’de de her yıl 200’ün üzerinde araştırma yapılıyor. Geçtiğimiz
yıl, 260 araştırmaya imza atan Yıldız Holding, bu sayede bir yılda 85
bin tüketicisinden geri bildirim aldı. 5 bin tüketicisiyle de birebir
görüştü. Satış şirketindeki 650’nin üzerindeki çalışanın 130 bin müşteri
görüşmesi yaptığını söyleyen Yıldız Holding Başkan Yardımcısı Ali
Ülker, tüm bu araştırmaların sonucunda elde ettikleri sonucun
kendilerine yeni ürün ve müşteri beklentileri konusunda önemli geri
bildirimler verdiğini belirtiyor. Ülker, “Yaptığımız araştırmalar
sayesinde tüketicimizin beklentilerini daha iyi anladık. Elde ettiğimiz
verileri inovasyonda kullanarak kârlılığımızı artırdık” diyor. Yapılan
araştırmalarla yıl içinde Neva Kozmetik 50 bin, Pınar 20 bin, Nef 15 bin
müşterisiyle birebir görüşüp geri bildirim alıyor.