Makas açılıyor

Makas açılıyor çünkü tüketici ya en ucuzu ya da en iyiyi istiyor. Ortada kalan bir markanın da çok şansı kalmıyor”

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Makas açılıyor

‘Premiumlaşma’ ise diş macunu pazarında 2008’den beri çok net bir şekilde gözlenen bir olgu. Ayrıca, fiyat ortalamasının üzerindeki ürünlerin satışı her geçen gün hızla büyüyor. Örneğin, 2012 yılında diş macunu pazarının yarısına yakınını yüksek fiyatlı gelişmiş bakım ürünleri oluşturuyor.” Şampuan, 2012 itibarıyla kendi içinde fiyat makasının en açık olduğu ikinci ürün kategorisi. 5 yıl önce fiyat makasının 9,6 kat olduğu üründe, bugün makas 26 kata çıktı. Erim, marketlerin piyasaya sunduğu kendilerine özel üretim şampuanlardan, kuaförde bakım kalitesini sağlayan saç bakım ürünlerine kadar şampuan pazarındaki yelpazenin genişliğine dikkat çekiyor ve “Bu da saç bakım ürününün 4 TL’den 100 TL’nin üzerine çıkan çok geniş bir gamda tüketici ile buluşmasını sağlıyor” diyor. Biota ise açıklamasında fiyatı 10 TL üzerinde olan ürünlerin toplam pazardan yüzde 6, ucuz ürünlerinse yüzde 17 pay aldığına dikkat çekiyor. En fazla satılan ve fiyatı 4,5-8 TL aralığındaki ürünlerin şampuan pazarının yüzde 77’sini oluşturduğunu belirtiyor.

PREMIUM'A KAYIŞ VAR
Son 5 yılda pazarlamada gözlenen en önemli trendlerden biri de en ucuza ve lükse olan talebin artmasıydı. Yapılan ürün lansmanlarının çoğu ya en ucuz ya en pahalı ürünleri piyasayla tanıştırdı. Ambalajlı su sektöründe bile fiyat makası açıldı. Suda 2007 yılında 15,3 kat olan makas, 2012’de 21,3 kata çıktı. Suda makasın bu denli açılmasını yorumlayan Sırma Group Yönetim Kurulu Başkanı Davut Dişli, “Bundan 5 yıl öncesine kadar Türkiye’de su kategorisinde lüks veya niş tabir ettiğimiz ürünler yok denecek kadar azdı. Fakat şu an Avrupa’da, özellikle restoranlarda yaygın olan cam ve şık şişelerden su içimi ülkemizde de yayılmaya başladı” diyor. Dişli, yeni ürünlerin cam ambalaj ve alüminyum kapaktan dolayı üretim maliyetlerinin yükseldiğini dile getiriyor. Makasın bu nedenle açıldığına dikkat çeken Dişli, şöyle devam ediyor: “Cam şişe su ürünler, polikarbon ambalajlı sulara göre son dönemde trend açısından avantajlı durumda. Özellikle lüks A ve A plus restoranlarda cam şişe su ürünleri ‘masa üstü içeceği’ olması nedeniyle rağbet görüyor. Cam şişe ambalajlı su ürünleri, toplumdaki tüketim alışkanlıklarının değişmesiyle birlikte gelişiyor. Su artık keyif içeceğine dönüşüyor.” Maden suyunda da suya benzer bir süreç yaşanıyor. Tasarım, bu kategoride fiyat makasını açmış durumda. Makas 4 kattan 4, 4 kata çıktı. Dişli, “Maden suyunun farklı ambalajları özellikle şişe tasarımı ile büyük yankı uyandırdık. Niş ürünlere artan talep ambalajı değiştirdi bu da makası açtı” diye konuşuyor.

DÜŞEN FİYATA DİKKAT!
Bebek maması da oldukça hareketli bir ürün grubu... Migros raflarında 2007 yılında satılan en ucuz ürünle en pahalı ürün arasındaki fiyat farkı 2,2 katken, 2012’de 2,4 kata çıktı. Makas, Numil ürünlerinde daha da fazla açılmış durumda. Danone Baby Nutrition Genel Müdürü Gamze Çuhadaroğlu, kendi bebek mamalarında en ucuz ürünleri olan Bebelac’la en pahalı ürünleri Aptamil arasındaki fiyat farkının 3’ten 4 kata çıktığını söylüyor ve markasın neden açıldığını şöyle anlatıyor: “Mama sektöründe annelerimizi anlamak adına pek çok çalışma gerçekleştirdik. Biberon maması kategorisinde hanelerin sadece yüzde 30’una girdiğimizi gördük. Bu kategoriyi kullanmayan annelerin yüzde 80’i bu kategoriyi iyi tanımıyor ve dolayısıyla kullanmaya ihtiyaç duymuyorlar.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz