"Makas açılıyor"

Makas açılıyor çünkü tüketici ya en ucuzu ya da en iyiyi istiyor. Ortada kalan bir markanın da çok şansı kalmıyor”

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Makas açılıyor
Son 5 yılda pazarlamada gözlenen en önemli trendlerden biri, en ucuz ve en lükse olan talebin artmasıydı. Piyasa tarafından “kaliteli” ürünlere olan ilgi fiyatlarda tepeyi zorlarken tüketiciden gelen “hesaplı” ürün talebi de göz ardı edilmedi. Bu durum da özellikle hızlı tüketim ürünlerinde, aynı tip ürün için fiyat makasının iyice açılmasına yol açtı. Türk kahvesi, kağıt ürünleri, diş macunu, şampuan, hatta suda bile son 5 yılda fiyat makası iyice açıldı. Hızlı tüketim ürünleri dışındaki mobilya, ev tekstili, mutfak eşyaları gibi kategorilerde de aynı durum gözlendi. Kimi kategorilerde farkın 30 kata kadar çıkması ise dikkat çekiciydi... TÜKETİCİ CEPHESİNDEN YENİ SİNYALLER GELİYOR. Artık ya en ucuz ya da en iyi ürün talep ediliyor. Bu durum da aynı kategoride yer alan ürünlerin fiyat makasının açılmasına neden oluyor. Dünyanın önde gelen pazarlama gurularından Al Ries da aynı görüşte. Ona göre fiyat makasının açılması markaların tehlikeli bir döneme girdiğine işaret ediyor. “Makas açılıyor çünkü tüketici ya en ucuzu ya da en iyiyi istiyor. Ortada kalan bir markanın da çok şansı kalmıyor” diye konuşuyor. Türkiye’de de pek çok kategoride fiyat makası iyice açılmış durumda. Unilever Türkiye CEO’su İzzet Karaca, “Bugün Algida portföyümüzde 25 kuruşluk Yaz Buz ürünü de bulunuyor, Yaz Buz’un tam 12 katı fiyata 3 TL’ye satılan Magnum Double da... Bu iki ürün arasındaki fiyat farkı bundan 7 yıl önce 6 kat, 4 yıl önce ise 10 kattı” diye konuşuyor. Sadece dondurmada değil, diş macunu, şampuan, zeytinyağı hatta suda bile son 5 yılda fiyat makası iyice açıldı. Hızlı tüketim ürünleri dışındaki mobilya, ev tekstili, mutfak eşyaları gibi kategorilerde de son 5 yılda makasta açılma gözleniyor. Makasın açılmadığı kategoriler de mevcut. Ancak, bunlar her geçen gün sayıca azılıyor. Bu alanlarda da farklılaşma ve rekabet arttıkça makasın açılacağı öngörülüyor.

Tabloları görmek için görsele tıklayın.
BAKIMDA FARK 37 KAT
Son 5 yılda fiyat makasının en fazla açıldığı ilk 3 kategori Türk kahvesi, kağıt ürünleri ve diş macunu olarak sıralanıyor. Bunları çamaşır deterjanı ve şampuan takip ediyor. Diş macunu, 2012 itibarıyla kendi içinde fiyat makasının en açık olduğu kategori. 5 yıl önce en ucuz diş macunuyla en pahalı diş macunu arasındaki fiyat farkı 9,6 katken 2012’de bu fark 37,6 kata ulaştı. Unilever Türkiye Dış İlişkiler Direktörü Ebru Şenel Erim, fiyat farkının bu denli açılmasını şöyle açıklıyor: “Tüketici, temel bakım segmentinden bir diş macununu 1 TL’ye alabilirken, gelişmiş bakımda benzer gramajdaki ürünlere 15 TL verebiliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz