Müşteri neler yarattı?

Müşterim ne ister? İşte tüm şirketlerin yanıtını aradığı, yanıtı da sürekli değişen büyük soru bu... Aslında müşterinin yeni talepleri sonsuza kadar bitmeyeceği için yenilik de inovasyon da hiç bitmeyecek.

18.05.2014 20:47:530
Paylaş Tweet Paylaş
Müşteri neler yarattı?
Günümüzde pek çok şirket müşterilerin farklı istek ve beklentilerine hitap eden yeni ürünler yaratarak rakiplerinin önüne geçiyor ve pazardan daha büyük pay almaya çalışıyor. Tüketicilerini AR-GE ve tasarım çalışmalarının merkezine alan bu şirketler, onları daha iyi anlamak, ihtiyaç ve beklentilerini tespit etmek için pazar araştırmaları, fokus grup çalışmaları ve ev ziyaretleri yapıyorlar.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İşte müşteriden ilham alarak yaşama değer katan inovasyonlar yaratan 36 şirket ve müşteri desteğiyle yarattıkları yeni ürün ve hizmetler. Arçelik, Çinli tüketicilerin /\ pirinci buzdolabında J. Arakladıklarını görünce Çin pazarına özel pirinci ideal koşullarda saklama bölmesi olan no-frost buzdolabını geliştirdi.

Ürün bu özelliği sayesinde, Çin Elektrikli Ev Aletleri Araştırma Enstitüsü tarafından ‘yenilikçi ürün’ ödülüne layık görüldü. Çoğu zaman en başarılı yeni ürünler, karşılanmamış ve hatta kimi zaman dile getirilmeyen tüketici gereksinimlerinden doğuyor.

Sadece Arçelik, 3M ya da Vitra değil inovasyon yeteneği güçlü pek çok şirket müşterilerini dinleyerek hatta bunun bir adım ötesine geçip müşterinin fark etmediği ihtiyaçlarını anlayarak kazanıyor. Bunlar kimi zaman yeni bir ürüne, kimi zaman bir üründe yeniliğe ya da yeni bir iş sürecine dönüşebiliyor.

Şirketler bu süreçte birebir görüşmelerin yanı sıra fokus grup, atölye çalışması, ev ziyaretleri gibi farklı metodolojiler de kullanıyor. İşte müşterilerinden ilham alarak yenilik yapan 36 şirket.~
KOLAY TEMİZLENEN KLOZET
Günümüzde pek çok şirket “Müşterim ne istiyor” sorusunun yanıtı doğrultusunda yeni ürün ve hizmetler yaratarak rakiplerinin önüne geçmeye çalışıyor. Banyo sektörüne çeşitli gereçler üreten Grohe ve Vitra da müşterinin iç sesini en iyi duyanlar arasında.

Eczacıbaşı Yapı Grubu Başkanı Atalay Gümrah, “Müşterinizi dinlemeden, anlamadan geliştirilecek bir ürünün uzun ömürlü olması mümkün değil. Bu yüzden banyo ve karo ile ilgili kullanım alışkanlıklarını öğrenmek üzere düzenli araştırmalar yaptırıyoruz” diyor ve müşterilerden ilham alarak geliştirdikleri Rim-Ex adlı klozetin hikayesini şöyle anlatıyor:

“Yaptırdığımız araştırmalarda, kadınların banyo temizliğinde en önem verdiği ürünün klozet olduğunu gördük. Klozetlerin iç haznesinde yer alan kanal ise temizlik sırasındaki en zorlayıcı unsur olarak dillendirildi. Rim-Ex adını verdiğimiz kanalsız bir iç hazneye sahip klozetleri geliştirmemize yol açtı” diye konuşuyor.

RUH HALİNE GÖRE DUŞ!
Kullanıcı odaklı tasarım süreci izleyen bir başka şirket ise Grohe AG.Şirketin tasarımdan sorumlu başkan yardımcısı Paul Flowers, Rainshower sistemleri içindeki
Power&Soul koleksiyonunun tüketici odaklı inovasyon yaklaşımlarına verecekleri en iyi örnek olduğunu söylüyor Flowers, bu ürünün öyküsünü şöyle anlatıyor: “Araştırmalarda, tüketicilerin aynı üründen günün farklı zamanlarında farklı beklentileri olduğunu gördük.

Sabahları, (Power) duşla uyandırılmak ve sizi bekleyen yoğun gün için canlılık kazanmak isteyebilirsiniz. Buna karşılık, akşamları da işte geçen uzun bir günün ardından rahatlayıp gevşemeyi arzulayabilir, haliyle daha yumuşak, daha sakinleştirici bir su akışı (Soul) ile tamamen farklı bir deneyimi tercih edebilirsiniz.

Bu basit iç görü bizi müşterilerimizin ihtiyaçlarını karşılayacak mükemmel su akışı kombinasyonları yaratabilecek seçenekler sağlayan bir duş tasarlamaya itti. Müşterilerimizin tek bir düğmeye basarak, güçlü yağmur akışından, patentli masaj akışımıza kadar çok sayıda su akışı arasından seçim yapmasını sağlamak amacıyla, basit bir ergonomik kontrol yaratıldı.”~
GÜVENLİ ÇAYDANLIK NASIL DOĞDU?
ABD’de yapılan bir araştırmaya göre yanık vakalarının yüzde 68’i 6 yaş altındaki çocuklarda yaşanıyor. Türkiye’de ise Gülhane Askeri Tıp Akademisi’ne son 10 yılda gelen 5 bin 264 yanık olayının yüzde 95’inin evde meydana geldiği vurgulanıyor.

Bu kazaların genellikle banyo ve oturma odasında özellikle kahvaltı sırasında sıcak sıvıların dökülmesi sonucu oluştuğu belirtiliyor. İşte mutfak ürünleri markası Korkmaz, buradan yola çıkarak Esta Çaydanlık Takımı’nı geliştirdi.

Korkmaz Yönetim Kurulu Üyesi Kerim Korkmaz, bu ürünün “Safe-Tea System” sayesinde taşıma esnasında ya da çay dökerken devrilse bile kilitli kapak sistemiyle oluşabilecek ev kazalarını önlediğini söylüyor.

Modern emziğe sahip ürün, akıtma ve damlatma derdini bitiriyor. Ayrıca otomatik buhar kesme özelliği sayesinde kullanıcıların elini yakmıyor. Korkmaz, bu ürünle Design Turkey Endüstriyel Tasarım 2010’da “İyi Tasarım” ve ardından dünyanın en saygın ve köklü tasarım yarışmalarından biri olan Reddot Design/Honourable Mention 2011 ödüllerini kazandıklarını belirtiyor.

BORA PAZARI SİLDİ SÜPÜRDÜ...
Ev aletleri, şüphesiz müşterisinin sesine en çok kulak veren sektör. Bu sektörde sulu elektrik süpürgesi kategorisinde yarattığı ürünle çıktığı yıldan itibaren pazar liderliğini elden bırakmayan Arnica’nın yönetim kurulu başkanı Serhan Akın, Arnica Bora’nın öyküsünü şöyle dile getiriyor:~
“Su filtreli süpürge modellerinde müşterinin en büyük şikayeti, ürününün iyi iş görmesine rağmen her temizlik sonrası yapmak zorunda kalınan hazne temizlik işleminin zahmetli oluşuydu.

Tozu suya çektiğiniz hazneyi temizlemek için kilitleme mekanizmalarını açmak, bir ev hanımı için gayet ağır olan üst gövdeyi kaldırmak, yine ağır olan hazneyi banyoya götürüp temizlemek gerekiyordu.

Bu bilgi doğrultusunda bu zahmeti minimuma indirmek için Bora serisi üzerinde çalışmaya başladık. 3 yıllık bir çalışma sonucunda Bora’yı tasarladık ve ürettik. Bu ürün de 3 yıldır tüm kategorilerde Türkiye'nin en çok satan süpürgesi olma başarısını gösterdi.

Tabii Bora başarılı oldu diye boş durmadık ve müşteriyi dinlemeye devam ettik. Bu serinin de yeni modellerini bu yıl içinde piyasaya süreceğiz.”

PERAKENDEDE SIRADIŞI İNOVASYONLAR
Perakende sektörünün yenilikçi şirketlerinden Metro Toptancı Market de yeni ürünler yaratırken müşterilerinden, tedarikçilerinden ve gözlemlerinden yararlanıyor. Şirketin genel müdürü Kubilay Erkan, müşterilerini dinlemeye özen gösterdiklerini, çünkü ürünü kullananların görüşlerinin çok değerli olduğunu düşünüyor.

Bu şekilde, her yıl en az 5-7 inovasyon gerçekleştirdiklerine dikkat çeken Erkan, müşteriden esinlenerek ortaya çıkardıkları inovasyonları şöyle anlatıyor: “Kebapçılar ve sandviç firmaları için suyunu bırakmayan domates, son tüketiciler ve lüks restoranlar için lezzet garantili kavun, orijinal lezzet ve aroma arayan müşterilerimiz için coğrafi işaretli ürünleri sunuyoruz.

En taze yeşillik ve baharat çeşitleri için son ana kadar yaşayan ‘saksıda baharatlar’ ve ‘yaşayan marul çeşitleri’ geliştirdik.”~
ZİYARETÇİLER APART İSTEDİ
Türkiye’de bir tema parkı, AVM ve gösteri merkeziyle birleştiren ilk alışveriş, eğlence ve yaşam kompleksi olan Vialand, 1 milyar 150 milyon TL değerindeki yatırım bedeliyle geçen yıl açıldı.

Vialand Genel Müdürü Tolga Alişoğlu, 360 derece entegre perakendecilik stratejisiyle dünyada bir ilke imza attıklarını, bunu da müşterilerini dinleyerek gerçekleştirdiklerini söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Bu yıl haziran ayında yurtiçi ve yurtdışından gelen ziyaretçilerimizi de Vialand Palace otelinde ağırlamaya başlayacağız.

Özellikle Ortadoğu'dan gelen ziyaretçilerin isteği üzerine yatırımına başladığımız Vialand Palace'ı, yaptığımız araştırmadan sonra apart otel olarak planladık. Çünkü Ortadoğu ve Balkanlar'dan gelen ziyaretçiler kendilerini evlerinde hissetmek istedi. 101 odalı olacak apart otel Haziran ayında hizmete açılacak.”

GIDADA MÜŞTERİ NE İSTERSE...
Gıda, müşteriden ilham almayan hiçbir ürünün başarılı olamayacağı bir sektör. Pınar da bu sektörün en yenilikçi şirketlerinden biri. Şirketin pazarlama koordinatörü Cüneyt Şahin, müşterilerinden edindikleri iç görüler ve onlardan gelen geri bildirimler doğrultusunda Pınar’ın hayata geçirdiği inovatif ürünleri şöyle anlatıyor:

“Yetişkin süt grubundaki değişimleri takip ederek, 2011 yılında küçük gramajlı ürünlerin önem kazandığını belirledik ve portföyümüzdeki mevcut ürünlerimizi küçük paketlerde sunmaya başladık. 2012 yılında çocukların lezzet olarak sürülebilir çikolata ürünlerini çok sevdiklerini, özellikle kahvaltıda bu ürünleri tercih ettiklerini belirledik.

Ancak bununla beraber anneler de çocukların kahvaltıda iyi beslenmelerini istiyor, çok fazla da çikolata tüketmelerini istemiyorlar. Bu noktadan çıkarak Pınar Beyaz Çikolatalı ürünümüzü sahaya sunduk.~
Şarküteri kategorisinde de salam tüketiminde karşılaşılan sorunları araştırdık ve gördük ki salamın hepsinin bitirilememesi nedeniyle açık kalan kısmın kuruyup bozulması sorun yaratıyor.

Salam pazarında en küçük gramaj 225-250 gr aralığındaydı ve bu tek seferde tüketim için yüksek bir gramajdı. Bu nedenle tek seferde tüketilip bitecek Pınar Aç-Bitir’i geliştirdik.” Pepsico Pazarlama Müdürü Didem Şinik, tüketici araştırmalarından Türkiye’de cipsin evde hazırlanan baharatlı yoğurtlarla tüketildiğini öğrendiklerini ve bu cips, yoğurt birlikteliğinden ilham alarak yoğurdun kolay yenilebilmesi için Lay’s Kaşık Cips’i yarattıklarını söylüyor.

SENSÖR VE MOBİL TEKNOLOJİSİ LASTİKTE
Otomotiv ve otomotiv sektörüne hizmet eden lastik sektöründe de müşteriler inovasyonlara her geçen gün daha çok yön veriyor. Türk Pirelli Ticaret Direktörü Aşkın Bedük, Cyberfleet isimli yeni bir teknolojinin çıkış hikayesini şöyle anlatıyor:

“Filoların ve lojistik şirketlerinin en büyük maliyet kalemini yakıt tüketimi ve lastikler oluşturuyor. Ayrıca, lastikler trafik kazalarının sebeplerinde ikinci sırada yer alıyor. Türkiye’de araçlarda mekanik kusurdan meydana gelen kazaların yüzde 60’ı lastikten kaynaklanıyor.

Bu verilerden yola çıkarak, ‘Yenilikçi Sürüş Teknolojisi’ adını verdiğimiz Cyberfleet isimli çok yeni bir teknolojiyi pazara sunduk. Cyberfleet, ağır vasıta lastiklerine yerleştirilen sensörler sayesinde hava basıncı, lastik ısısı gibi verileri internet üzerinden ve SMS ile sürücü ve filo yöneticisine aktaran akıllı bir teknoloji.

Dünyada ve Türkiye’de bir ilk olan CyberFleet teknolojisi, yakıt tasarrufunun yanı sıra lastiklerde oluşabilecek problemleri de minimuma indirerek dayanıklılık süresini uzatıyor ve kazaların azalmasını sağlıyor.~

Bir filonun araç başına yılda 1.000 Euro yakıt tasarrufu elde edebileceği bu yeni teknolojiyle 2014 sonunda 1.000 araca ulaşmayı hedefliyoruz. Bu sayede 1 milyon Euro yakıt tasarrufu, 2 bin ton daha az karbon salımı ile çevreye katkı, yol ve yük güvenliği sağlamış olacağız.”

Brisa Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Levent Akpulat ise ticari araçlara yönelik tüm filo yönetim çözümlerini aynı çatı altında buluşturdukları ‘Profleet’i müşterilerinin görüş ve önerileriyle ortaya çıkardıklarını söylüyor.

Akpulat, “Profleet bünyesinde yer alan dünyanın ilk ve tek mobil tır bakım servisi olan Mobilfix, filoların ve kooperatiflerin ağır ticari araç parklarına giderek araçların periyodik bakım ihtiyaçlarını mobil ünitesinde yer alan ekipmanlar sayesinde karşılıyor. Mobilfix, ağır ticari araç sahiplerinin zaman ve maliyetten tasarruf etmelerini ve iş sürekliliklerini korumalarını sağlıyor” diyor.

DENNIS LU 3M TÜRKİYE AR-GE DİREKTÖRÜ
"İNOVASYONUN KAYNAĞI MÜŞTERİLERİMİZ55 BİNDEN FAZLA YENİLİKÇİ ÜRÜN

3M, 100 yılı aşkın süredir dünyanın en yenilikçi şirketleri arasında yer alıyor. İleri seviyedeki teknolojilerini, yeni ve daha önce denenmemiş şekillerde kullanarak, inovasyon yeteneğini 55 binden fazla ürünüyle sergiliyor. 3M'de müşterilerden alınan ilhamla geliştirilen fikirlerin önemli bir bölümü, inovasyona dönüşüyor.

SORUNU YERİNDE TESPİT
Scotch maskeleme bandımızın geliştirilme hikayesi, müşterilerimizden nasıl ilham aldığımızı gösteren çok güzel bir örnek. Bir 3M çalışanı olan Dick Drew, yeni üretilen zımpara kağıtlarını test etmek için yerel bir otomobil bakım istasyonuna gittiğinde, bir başka sorun dikkatini çekiyor.~
Dönemin modası olan iki renkli otomobiller boyanırken yaşanan sorunlara şahit oluyor.

SCOTCH MASKELEME BANDI
O dönem ustalar, istedikleri efekti elde etmek için yoğun yapıştırıcılı bant ve kasap kağıdı kullanarak arabanın boyanmaması gereken kısmını maskeliyorlardı. Ancak boya kuruduktan sonra, bant kaldırılırken boyanın bir kısmı da istemeden soyuluyordu.

Bundan yaklaşık 2 yıl sonra 1925 yılında, Drew'ün geliştirdiği Scotch maskeleme bandı piyasaya sürüldü. Bu da bizim müşterilerimizin çeşitli ihtiyaçlarına yönelik nasıl inovatif çözümler ürettiğimizin güzel bir örneğidir.

GELİRİN YÜZDE 6'SI AR-GE'YE
3M'de yeni fikir ve ürünlerin dolayısıyla inovasyonun kaynağı müşterilerimizdir. Karşılanmayan hatta kimi zaman dile getirilmeyen müşteri ve tüketici gereksinimlerini tespit ederek inovatif ürünler geliştiriyoruz.

3M, müşterilerin en çok sıkıntı çektiği noktaları anlayıp bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte kurduğu güçlü ilişkilerle rakiplerinin önüne geçiyor. AR-GE'nin ne kadar değerli olduğunu bilen 3M, her yıl gelirinin yüzde 6'sını AR-GE faaliyetlerine ayırıyor.

TÜLİN KARABÜK ARÇELİK PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"YAŞAM TARZLARINA VE ALIŞKANLIKLARA ÖZEL TAKİP"
PAZAR ANALİZİ

Arçelik 'in inovasyon süreçlerinde pazar analizleri önemli bir yer tutuyor. Farklı coğrafyalarda, tüketicilerin alışkanlıklarını ve yaşam tarzlarını yerinde inceliyor, beklentileri ve ihtiyaçları karşılayacak, hatta ötesine geçecek ürün ve hizmeti geliştirmek üzere yenilikçi fikirleri değerlendiriyoruz. Teknolojiden veya pazardan kaynaklanan yeni fikirler, tüketicilere fayda sağlayacak ürünlere dönüştüğünde inovasyon değeri kazanıyor.~
BENZERSİZ ÜRÜNLER
18 özgün patentle korunan dünyanın ilk ve tek Türk kahve makinesi Telve ve bu yıl pazara sunduğumuz yine 18 patentli, demlenen çayı uzun süre taze tutabilen, Türkiye'nin ilk ve tek otomatik çay makinesi Gurme daha yakından bilinen örnekler. Dünyada ilk ve tek dondurma yapma makinesi bölmesine sahip buzdolabını da bu örnekler arasında sayabiliriz.

MUSTAFA BİRHAN NIVEA BEIERSDORF PAZARLAMA DİREKTÖRÜ

"BAŞROLDE MÜŞTERİLERİMİZ VAR"
GİYSİDEKİ LEKE İZİ

Müşterilerimizi tüm inovasyon hikayelerimizin baş kahramanı yapıyoruz. 2011'de büyük bir heyecanla pazara sunduğumuz Black&VVhite serisi, Türkiye'de, tüketicilerin pudralı deodorantlarla ilgili en çok şikayet ettiği, giysilerdeki leke izlerine çözüm getirdi.

Özel geliştirilen formülüyle koyu renkli kıyafetlerde beyaz, açık renkli kıyafetlerde sarı leke bırakmayan Black&VVhite deodorant, 48 saati aşkın süreyle terlemeye karşı güçlü koruma sağlıyor. Aynı zamanda, kıyafetlerin koltuk altı lekesi olmadan, uzun süre giyilebilmesine olanak tanıyor.

PAZAR LİDERLİĞİ GETİRDİ

Tüketiciler bu inovasyonu o kadar sevdi ki Black&VVhite, Türkiye'nin en çok satılan deodorant serisi oldu. Geçen yıl haziran ayında ise yine çok inandığımız bir başka ürünü, yeni ve yenilikçi Nivea Duşta Vücut Kremi'ni tüketicilerimizle buluşturduk.

Zamanın gitgide değer kazandığı, yaşam temposunun hızlandığı günümüzde, özellikle kadınların cilt bakımıyla ilgili en büyük sorunlarından birinin, ekstra vakit ayırmakta zorlanmaları olduğunu gördük. Biz de ciltlerine hem etkili hem pratik bakım yapabilecekleri Duşta Vücut Kremi'ni geliştirdik. O da lanse edildiği dönemden itibaren en çok tercih edilen vücut kremi oldu.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz