Yaratıcı maliyet kısma taktikleri

Yaşanan kriz,şirket yöneticilerini sadece "sıkıştıklarında" maliyete odaklanma stratejisini bırakmaya itti.

1.08.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yaratıcı maliyet kısma taktikleri

Efes, aslında maliyette sürdürülebilir verimlilik konusunda 5 yıl önce çalışmaya başlamış. Aksoy, bu dönemde yürüttükleri satın alma dönüşüm programıyla organizasyonu yeniden yapılandırdıklarına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Projenin amacı, satın alma süreç ve araçlarının iyileştirilmesi ve farklı iş üniteleriyle ülke operasyonları arasındaki sinerjinin artırılmasıydı. Proje kapsamında grup satın alma direktörlüğü kurduk. Satın alma kalemlerimizin bedel olarak yüzde 70’ini oluşturan stratejik öneme sahip malzemelerin satın almasını merkezi olarak yönetmeye başladık. Operasyonlarımızda kategori uzmanları oluşturarak şirket içindeki satınalma know-how’ının grup bünyesinde yaygınlaştırılmasını sağladık.  Tedarikçilerimizle stratejik işbirlikleri kurarak kazan-kazan yaklaşımını benimsedik. Her ülkede mevcut tedarikçilerimizi daha verimli kılma ve üretimimizde standartları oluşturma amaçlı tedarikçi geliştirme programları uyguluyoruz. Yerel tedarikçi sayısını ve niteliklerini artırmayı önemsiyor ve bu doğrultuda alternatif tedarikçiler yaratmak için sürekli çalışmalar yapıyoruz.”   

VESTEL ÖNCÜ KONUMDA

Vestel, iş süreçlerinde maliyet kısma yöntemini uzun yıllardır uygulayan şirketlerden biri. Özellikle üretim süreçlerinde yaratıcı çözümler geliştirerek kalıcı verimlilik sağlamasıyla dikkat çekiyor.
Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül, son dönemde yine verimliliği artırmak amacıyla saha ve dağıtım yapılanmasında çeşitli öncü uygulamalar yaptıklarını söylüyor. Ürün sevkiyatında etkinliği gözeten Manugistics sistemini ilk kez Vestel’in uygulamaya koyduğuna dikkat çekiyor. “Etkin depo yönetimi sağlayan bu sistem sayesinde, taşıma maliyetlerini önemli oranda düşürdük ve kamyon kullanım oranlarını maksimize ederek verimliliğimizi artırdık” diye konuşuyor. Yüngül, şirket içinde sürdürülebilir verimlilik elde etmek adına yaptıkları diğer çalışmaları ise şöyle özetliyor:  “Etkin bayi ve servis yönetimi sağlayan bir süreç olan GIS sistemini (Geographical Information System) de ilk kez Vestel uygulamaya sundu. Ayrıca şirketlerin verimliliklerini ölçen, daha verimli çalışılmasına yönelik analizleri içeren SAP programının da ilk kullanıcılarındanız. Bunlara ek olarak, A sınıfı enerjiyi tercih ederek verimli enerji kullanıyor, buradan da tasarruf sağlıyoruz Şirket olarak karşımıza çıkacak riskleri önceden analiz ederek kısa, orta ve uzun vadede karşılaşabileceğimiz zorluklara karşı hazırlıklı oluyoruz. Enerji tasarrufuna ya da yakıt tasarrufuna yönelik aldığımız her tür önleme yönelik temel bakış açımız, bunların kalıcı olması ve bilinçli bir şekilde yapılması.”

YKM’NİN KOMİTE STRATEJİSİ

Kimi şirket krizin etkilerinin en fazla hissedildiği 2008 yılını sürdürülebilir maliyet çalışmaları için milat seçmiş durumda. YKM de bu dönem içinde radikal ve inovatif önlemler alan şirketlerden. YKM İK ve İş Geliştirme Koordinatörü Murat Akgün, krizden bu yana YKM olarak giderlerin etkin yönetimi konusuna ağırlık verdiklerini belirtiyor.
“Özetlemek gerekirse öncelikle şirketin tüm yöneticilerinin bu konuya dikkatini çekmek amacıyla üst yönetim ve konuyla ilgili yöneticilerimizden oluşan bir gider komitesi oluşturduk” diye konuşuyor.  Gider komitesi liderliğinde yaptıkları çalışmaları ise şöyle özetliyor: “Müşteri hizmet kalitesini etkilemeden giderlerin etkili yönetimi konusunda alınabilecek aksiyonları belirledik ve bunları 4 ana grupta topladık: İdari ürün ve hizmet satın almaları, kira ve enerji giderleri, lojistik giderleri, insan kaynakları. Diğer bir yapısal karar ise gider kalemlerinin genel müdürlük tarafında merkezi olarak yönetilmesini sağlamak oldu. Bu kapsamda yaklaşık 85 kalemden oluşan giderleri analiz ettik, grupladık.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz