"İlk hedef maliyet"

Şirketler, enerjiden genel giderlere, her alanda tasarruf etmeye çalışıyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
İlk hedef maliyet
KÜRESEL REKABET, ŞİRKETLERİ zaten yıllardır kabul edilebilir kaliteyi uygun maliyetle üretmeye zorluyordu. Bu gerçek bugün de geçerliliğini koruyor. Uzmanlar, üretim süreçlerini ve maliyetlerini gözden geçirenlerin ayakta kalacağını söylüyor. Ünlü yönetim gurusu Al Ries da bunlardan biri. Yıllardır bu gerçeğin altını kalın çizgilerle çizen Ries’ın şu değerlendirmesi oldukça dikkat çekici: “Şirketler, daima üretim maliyetlerini düşürmenin yollarını arıyor. Buna zorunlular, çünkü rakipleri de aynı şeyi yapıyor. Ürün fiyatları da her geçen gün aşağı düşüyor. Örneğin ilk cep telefonu Motorola tarafından 3 bin 500 dolara satıldı. Bugün 100 dolardan daha ucuza çok daha iyi cep telefonları alabilirsiniz. Aynı şey bilgisayarda da yaşandı. IBM 3 bin dolara PC satıyordu. Bugün çok daha iyi PC’leri 500 doların altında almak mümkün” diyor. Dünyanın en çok satılan en inovatif cep telefonlarının üretim maliyetinin 7-8  dolara kadar düştüğü konuşuluyor. Bu ürünlerin en ucuzunun 500 doların altında  satılmadığını düşününce ‘kazananlar’ın üretim maliyetlerini düşürmenin yollarını bulduğu açık.
15 Üründe maliyetlerin nasıl düştüğünü görmek için görsele tıklayın

Kazanan şirketlerin bir bölümü, inovasyonu tekelinde tutarak bir bölümü ölçek ekonomisi sayesinde bir bölümü ise outsourcing’le maliyetlerini düşürüyor. Genel giderlerden enerji harcamalarına kadar şirketler bütün süreçlerinde kötü maliyetin peşine düşmüş durumda. Üretim süreçleri de bundan payını alıyor. Pek çok şirket, üretimde maliyetlerini düşürerek rekabetçi olmanın yollarını arıyor. İşte bu nedenle üretim süreçleri tekrar tekrar gözden geçirilerek kötü maliyetler ayıklanıyor.  

BAĞIMSIZ MALİYETLER
Ancak üretim maliyetlerini aşağı çekmek, o kadar basit bir iş değil. Şirketlerin karşısında sabit maliyetlerin, toplam üretim maliyetindeki payının her geçen gün yükselmesi tehdidi var. Bazı sektörlerde hammadde, enerji gibi giderler maliyetlerin yüzde 80’ine tekabül ediyor. Bu giderlerin maliyeti ise üreticiden bağımsız oluşuyor. Sendikaya bağlı çalışan şirketler için işçi ücretleri de böyle. Bu nedenle şirketlere, üretim maliyetlerini düşürecekleri genel giderler kalıyor. Önlerindeki bir diğer seçenekse satışları artırarak birim başına düşen genel gideri aşağı çekmek.  İnci Deri Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Kızıltaş, ayakkabı sektöründe maliyetlerin iki ana kalemde, yani hammadde olan deri ve işgücünde toplandığını söylüyor. Son 5 yıllık süreçte üretim maliyetlerini yaptıkları verimlilik çalışmalarıyla ancak sabit tutabildiklerini ifade eden Kızıltaş, bunun nedenini şöyle aktarıyor: “Deri fiyatlarında bir iyileşme oldu diyemeyiz. Aksine ciddi yükseliş yaşadığımız zamanlar oldu. El emeğinin yoğun olduğu bir sektördeyiz, makine kullanımı minimum düzeyde. Dolayısıyla maliyetlerin yüzde 50’ye yakınını işgücü oluşturuyor. Bu durumda maliyetleri düşürmenin tek yolu, verimliliği artırmaktan geçiyor. Hammadde maliyetleri yüzde 24 yükseldi, çalışan verimliliği de aynı oranda arttı. Hammadde maliyetinin artışını verimliliği artırarak aynı düzeyde tutabildik.”
Işıklar Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Uğur Işık da tuğlada maliyetlerin 5 yıl öncesine göre yüzde 30 civarında arttığını söylüyor ve devam ediyor: “2005’e göre asgari ücret yüzde 56, elektriğin kilovat saati yüzde 54 arttı. Maliyetlerimizdeki bu temel iki unsurun payı, yüzde 50. Üretim maliyetlerini düşürmek için 2010’da dökme doğalgaz alımını bırakarak Botaş’tan direkt gaz alımına başladık. Böylelikle yüzde 50 olan artışı yüzde 30 seviyesine çekebildik.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz