Öldürücü hıza dikkat

Yeni ürün sunumunda son dönemde bir “durağanlık” ve “azalış” trendi hakim...

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Öldürücü hıza dikkat

Yeni ürün yaratma maliyetinden ziyade rafta bulunurluk maliyeti çok daha anlamlı bir kalem. Başarısız lansmanların neden olduğu düşük dönüş hızına sahip ürünler, listeleme, aktivite bedelleri gibi harcama kalemlerini karşılayamazsa üretici şirket kârlı olmaktan çıkar. Sakız ve şeker markası yaratmak ise tüm sektörlerde olduğu gibi çok zor.” Meyve suyu sektöründe ise bu durumun nedeni Dimes Genel Müdürü Ozan Diren’e göre yeterli derecede araştırma yapılamaması veya deneme yanılma ile sektöre yeni ürün lanse edilmesi... Bu durumun sektörde delist oranını da artırdığını belirten Diren, “Bir diğer önemli konu da meyve suyu pazarında çıkan yeni ürünlerin yeteri kadar arkasında durmama konusu. Ürün çıktıktan hemen sonra başarı gösteremezse üreticiler o ürünü pazardan çekiyor” diyor.

YENİ ÜRÜN SUNMA GERÇEKLERİ
1- Yeni ürün lansmanlarının yüzde 70’i başarısız oluyor. Rakam yüksek ama 10 yıl önceki yüzde 95’lik orandan daha düşük.
2- Hızlı tüketimde ürün sayısında yavaşlama dikkati çekiyor. 50 kategoriden yüzde 66’sının ürün sayısını yüzde 10’un altında artırmış olması da bunu gösteriyor.
3- Son 5 yılda 50 hızlı tüketim kategorisi arasından 20’sinde ürün sayısında ciddi küçülme yaşanıyor.
4- Et ürünleri, traş kremi, baharat, gazlı meşrubat, bakliyat, hijyenik ped, tereyağı, ev temizlik araçları, salça, sıvı yağ, hazır kahve ve çayda ürün sayısında küçülmeler gözleniyor.
5- Ürün sayısı artışı ise 50 kategoriden sadece 17’sinde dikkati çekiyor. Bunların 3 orta özelliği var: “Daha dinamikler, nispeten küçükler ve gelişme aşamasındalar.”
6- Ortaya çıkan bu tabloda tüketicinin artan “ürün sadakati” etkili oluyor. Artık tüketici bildiği ve denediği ürünlere yöneliyor.
7- Tutundurma maliyetinin yüksekliği ve kategorilerdeki doygunluk, yeni ürün lansmanlarının azalmasına neden oluyor.
8- Son yıllarda pazar çok kalabalıklaştı ve büyük patlama etkisi yaratacak ürünler sunulamıyor.
9- Bazı sektörlerde ise ürün hızındaki durgunluk, market raflarına girme maliyetinin yükselmesinden kaynaklanıyor.
10- Şirketler, marka sadakati üst düzeyde ve yatırım maliyeti yüksek ürün gruplarında yeni sunuma gitmekten kaçınıyor.

DÜŞÜŞÜN GERÇEK NEDENİ

Son 5 yıla baktığımızda 50 hızlı tüketim kategorisi arasından 20’si ürün sayısında ciddi küçülme gösteriyor.Gazlı meşrubat, bakliyat, hijyenik ped, mayonez, çikolata kaplamalar, tereyağı, ev temizlik araçları, salça, sıvı yağ, hazır kahve, çay, çamaşır deterjanı ve bira son ürün sayısında küçülme gösteren kategorilerden sadece birkaçı... Aslında bu kategorilerde ürünler yenileniyor ancak yeni ürün hızı delist olan ürün hızına çok da ulaşamıyor. Bunun nedeni ise sektör ve kategorilerin yapısı ve burada yaşanan çetin rekabet.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz