Öldürücü hıza dikkat

Yeni ürün sunumunda son dönemde bir “durağanlık” ve “azalış” trendi hakim...

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Öldürücü hıza dikkat

Örneğin sıvı yağlarda yeni ürün çıkarma hızının düşüklüğü sektör oyuncularından Ana Gıda Pazarlama Müdürü Simin Onat Özkar’a göre hane penetrasyon seviyesinin henüz istenen düzeylere ulaşmamış olmasıyla ilgili. Özkar, “Öte yandan bir başka sebebi de zeytinyağının doğal özelliğini korumak üzere gıda tebliği dolayısıyla gelen şartlar olarak özetleyebiliriz. Kategorideki yeni ürünler daha çok ambalaj değişimi bazında oluyor” diyor. Salça kategorisinde ise yerleşmiş damak tadı yeni üründe yavaşlığın nedeni olarak gösteriliyor. Sektörün önde gelen oyuncularından Tat yetkilileri, salçada ürün çeşitliliğinin temelde domates ve biber salçası bazında olduğunu belirtiyor. Tüketicinin salçada ana önceliğinin ise ürünün kıvamı ve lezzeti olduğunun altını çiziyorlar.

DOYMA ETKİSİNE DİKKAT!

Ürün sayısında yüzde 8,2 küçülme yaşayan çamaşır deterjanı ve yüzde 4,9 küçülme yaşayan şampuan kategorilerinde ise şirketlerin ürün portföyü sürekli yenilerle değişiyor. Ancak sektörde rekabet çok yoğun olduğu için ürün sayısı çok fazla artmıyor. Burada ise sektörün doymuş yapısı etkili. Pazara yeni oyuncu girişi olmazken var olan markalar da sağlam pozisyonlarıyla rekabeti sürekli canlı tutuyor. Bu durumda da pazarda ürün hızı yavaşlıyor. Küçülme yaşayan salça, çay gibi kategorilerde de tüketicinin damak zevki ürün sayısına etki ediyor. Temizlik malzemeleri alanında ise ancak büyük teknolojik yeniliklerle yeni ürün sunumu gerçekleşiyor.
Hızlı tüketim ürünleri sektörünün öncü oyuncusu Unilever’in çamaşır bakım kategori direktörü Çiğdem Yıldız, kategorinin çok dinamik olduğunu söylüyor. Her yıl piyasaya 500’ün üzerinde yeni ürün çıktığına ve pek çoğunun da aynı hızla raftan düştüğüne dikkat çeken Yıldız, “Biz Unilever olarak, yeni ürünlerimize karar verme sürecinde temel faktör olarak tüketici ihtiyaçlarını, günün koşullarını ve gerekliliklerini değerlendirerek tüketicinin beklentilerini ve kullanım alışkanlıklarını ön planda tutan bir strateji izliyoruz. Bu sayede tüketicilerimizin ihtiyaçlarına yenilikçi ürünlerimizle cevap veriyoruz. Bunu da özellikle pazarın dinamizmine ayak uyduracak şekilde, çok hızlı yapıyoruz” diyor. Hijyenik ped sektöründe de benzer nedenlerle ürün sayısı artmıyor. Kimberly Clark Pazarlama Direktörü Esra Selçuk Dedeköylü, burada perakende noktasındaki kısıtlı raf payları ve sürekli artan medya maliyetlerinin rol oynadığını söylüyor.

HIZLILARIN SIRRI NEREDE?

Mevcut tabloya rağmen ürün sayısında büyüme kaydeden kategoriler de var. Ipsos KMG’nin araştırmasında 50 kategori arasında 17 adedinin son 5 yılda ürün sayısını yüzde 10’un üzerinde artırdığı görülüyor. Bu 17 kategorinin ortak özelliği ise diğer kategorilere göre daha dinamik, küçük ve henüz gelişme seviyesinde olmaları... Ipsos KMG Yönetim Kurulu Üyesi Kıvanç Bilgeman da Türk halkının yeni kullanmaya başladığı kategorilerde ürün sayısının katlandığını söylüyor. Bebek mamaları, cilt bakım ürünleri ve atıştırmalık ürünleri bu kategoride sıralayan Bilgeman, “Bu tip kategorilerde daha çok gidecek yer olması yeni ürün hızını da körüklüyor” diyor. Ipsos KMG’nin araştırmasında hızlı tüketim sektöründe yeni ürün sayıları açısından en hızlı büyüyen kategorilerden biri de çerez. Her yıl en az 3 yeni ürünü piyasaya sunmayı hedeflediklerini belirten Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi: “Bu hedefi tutturduğumuzu hatta zaman zaman üzerine çıktığımızı söyleyebiliriz” diyor. Son 5 yılda en çok ürün sayısına sahip sektörlerden biri de kozmetik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz