“İşte örnek liderlerim”
EN BEĞENİLEN CEO
Benim en beğendiğim liderlerden biri Avustralya’dan Telstra’nın
yakın zamanda emekli olan CEO’su David Thodey. Şirketin müşteri
odaklı olmasını istiyordu ve çalışanların müşteri odaklı olmaktan
çok uzak olduğunu fark etti. İnsanlarla iyi bir iletişim kurmak
için çalıştı ve yöneticilerin kendilerini dinlediğine çalışanların
inanmasını sağladı. Sonra bunu şirket dışına taşıdı ve müşterilerini
soru sormaya çağırdı. Ona bunu neden yaptığını sorduğumda bana,
“Eğer ben en tepedeki yönetici olarak müşterileri önemsediğimizi
göstermezsem bunu kim yapabilir” dedi.
FORUM VE VİDEO KULLANIYOR
Aetna CEO’su Mark Bertolini’yi de çok başarılı buluyorum. Bir diğer
örnek de IBM CEO’su Ginni Rometty. Onun hakkında sevdiğim
şey, tartışma forumları ve video aracılığıyla çok daha etkili bir
şekilde iletişime geçebileceğine inanıyor. IBM müşterilerine ve
çalışanlarına CEO’nun iletişiminin nasıl olduğunu sorduğumda,
bana “Onu adeta kişisel olarak tanıyor gibiyiz” diyorlar.
İLETİŞİMDE ÇOK BAŞARILI
UPS’ten Rosemary Turner’ın Twitter kullanımını çok başarılı
buluyorum. İnsanlarla iletişime geçmeye her zaman hazır. 17 bin
kişiyle çalışıyor ama onlarla 10 kişiyle çalışıyormuş gibi iletişime
giremeyeceğinin farkında. Teknolojiyi doğuştan bilen biri değil ama
çalışanlarıyla olabildiğince kişisel bir iletişim kurmak için elinden
geleni yapıyor. İletişim onun amaçlarından biri ve gerekli araçları
kullanmak içinden elinden geleni yapıyor. Yani önce nasıl daha
verimli iletişime geçerim bakış açısı gelir, daha sonra da bunun için
gereken araçlar…
Dijitalleşmenin evreleri
İNKAR Liderlerin dijitalleşme sürecinde evreler var. Bunların ilki inkar… İnsanlar sık sık “Böyle liderlik yapmaya alışık değilim” der. “Bunu yapmak istemiyorum, yaparken rahat değilim” der ve bundan kurtulmaya çalışır ve bunun onları etkilemeyeceğini umar. Liderler gittikçe daha çok bu değişimi gerçekleştirmek zorunda olduğunu fark ediyor, ancak bunu nasıl yapacaklarını bilmiyorlar. ALIŞMA, KABULLENME Bu noktada bir sonraki evreye geçiyorlar; “Bunun ne kadarını yapmak zorundayım, bir kısmını yaparak kurtulabilir miyim?”. Yani hala değişimi gerçekleştirmek için hazır değiller. Sonra bir sonraki evreye geçiyorlar, bu da kabullenme. “Haydi, ufaktan yapmaya başlayayım” diyorlar ama hala hazır değiller. Sonra gerekenleri yapmaya ve sonuçlarını görmeye başlıyorlar, değişim işte o zaman gerçekleşiyor. İÇSELLEŞTİRME Bu noktada bunu yapmak zorunda hissetmiyorlar, sadece yapmak istiyorlar. Birçok lider bu son noktaya ulaşmakta zorlanıyor, bu normal. Bu değişim bir gecede olacak bir şey değil, rahatsız olunması normal, kendinize bu değişimi içselleştirmek için zaman vermelisiniz. Bu değişimin neden önemli olduğunu anlamaya çalışır ve rahatsız olsanız bile üzerinde çalışır ve faydalarını görürseniz sonunda bu size doğal gelecektir. DOĞAL İLETİŞİMCİLER Araştırmamızın sonuçlarına göre bu değişimi yapmakta başarılı olan liderler zaten önceden de iletişime önem verenler. Sadece bunu daha önce dijital değil analog yollarla gerçekleştiriyorlardı ama önceden de dinlemeye, paylaşmaya ve iletişime önem veriyorlardı. Artık bunları farklı bir yolla yapma fırsatı onlara doğal geliyor. Teknolojiyi kullanmayı bilmedikleri için kendilerini yaparken rahatsız hissettiler, ancak bunun bir fırsat olduğunu hemen fark ettiler.