Sosyal ağların yeni kuralları

Prof. Nicholas Christakis online yada ofline tüm sosyal ağların hala belli başlı kuralları takip ettiğini söylüyor.

26.10.2015 15:19:190
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal ağların yeni kuralları
*Sosyal medyanın şirketlere ne gibi elle tutulur faydaları olabilir?
21’inci yüzyılda iş yapmak için artık sanal ve gerçek ağların çalışma prensiplerini iyice kavramak şart. Bu prensipleri nasıl kullanacağınız ise nasıl bir şirket olduğunuza bağlı. Örneğin büyük bir sanal müşteri portföyünüz var olabilir veya birçok kişi web sitenizden birbirine hediye alıyor olabilir. Veya sosyal medyayı pazarlama için kullanıyor olabilirsiniz. Farkın altını çizeyim, ilk örnekte sanal kanallardan direkt ürün satıyorsunuz, ikincisinde ise sanal dünyada bir topluluk (cemaat, community) yaratmaya çalışıyorsunuz. Örnek vermek gerekirse sigarayı bırakmaya çalışan bir grup insan veya sanal bir oyunu oynayan binlerce kişiyi bir araya getirmeye çalışabilirsiniz. Başka bir örnek daha vereyim, diyelim bir bankasınız ve müşteri sadakatiyle ilgili sorunlarınız var. Müşteri kazanmak için çok para harcıyorsunuz ama gelen müşteriler ürününüzü kullanmıyor. Bunu nasıl engelleyebilirsiniz? Eğer bir bankanın veya telekom şirketinin bir ürününü kullanmaya başlar ve memnun kalmazsanız ne yaparsınız? Arkadaşlarınıza söylersiniz. Ürünü kullanmayı bırakmanız arkadaşlarınızın da ürünü kullanmayı bırakma ihtimalini artırır. Yani bu müşteri sadakati sorunu aslında bir ağ problemidir. Müşteri sadakatini artırmaya çalışan bir şirket için bu sosyal etkiyi anlamak olmazsa olmazdır.
* Sizce şirketler sosyal medyanın bu “bulaşıcılık” özelliğini yeterince kullanabiliyor mu?
Hayır, bence alınacak daha çok yol var. Şirketler ağ bilimini birçok biçimde daha iyi kullanabilir. Müşteri sadakati, tüketici seçimleri, davranış değişikliği gibi sorunlarda eğer ağ kurallarını anlarsanız çok yol katedebilirsiniz.
* Sanal sosyal ağları gözardı eden şirketler hayatta kalabilir mi?
Belki sadece tarım yapanlar. Herhangi bir ürün veya servis satan her şirket sanal dünyayı anlamak zorunda.
* Negatif domino etkisinin bir marka için sonuçları tersine çevirilebilir mi?
Cevabım hayır. Markaların sanal stratejileri yapılırken çoğu zaman yanlış noktalara yoğunlaşılıyor. Sadece etkili olan insanlara değil etki altında kalabilecek insanlara da ihtiyaç var. Sadece çobanlara değil koyunlara da ihtiyaç var. Sadece etkili insanlara, liderlere yoğunlaşmak çoğunlukla yanlış. Takipçilerin kimler olduğunu da iyi irdelemek gerek. Olumsuz bir durumu sadece liderlere yoğunlaşarak değil takipçilere de yoğunlaşarak çözmek gerek. İnsanlar nasıl tepkiler veriyor? Sosyal ağların matematiksel modellerini kullanarak bu duruma müdahale edilebilir. Bu biraz karantina gibi. Eğer bir şehirde salgın hastalık varsa stratejilerinizden biri şehir karantina altına almak olabilir.
Ağ metodlarını kullanarak bu “salgınları” durdurmak mümkün.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz