Sanal alemde kariyer

Hepsiburada.com, Gittigidiyor.com, Markafoni ve diğerleri...

1.09.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sanal alemde kariyer

Yıllardır online perakendecilikte gerçekleşmesi beklenen patlamayı nihayet yaratan bu siteler, gençler için yeni ve farklı kariyer fırsatları sunuyor. Önümüzdeki günlerde Markafoni ile Grupfoni 100, Limango 50, Gittigidiyor ise 30 kişiyi istihdam etmeyi planlıyor. Sanal alemde kariyer fırsatı sunan bu sitelerin hedefinde ise yazılımcılar, satış temsilcileri, grafikerler ve tasarımcılar var. Markafoni, 2008 yılında kurulduğunda 4 kişilik bir ekiple yola çıktı. 3 yıl içinde çalışan sayısını 100 katına çıkardı. Bugün 400 çalışanı olan şirket, yeni dönemde 100 kişi daha istihdam etmeyi planlıyor. "E-ticaretin ilk yıllarında bir internet sitesinde çalışmak ciddi bir kariyer hedefi gibi görünmüyordu. Ancak bu durum değişti" diyen Markafoni Yönetim Kurulu Başkanı Sina Afra, internet sektöründe yaşanan hızlı büyümenin sektördeki istihdamı hissedilir düzeyde artırdığını söylüyor. 2003'te 262 milyon TL olan e-ticaret pazarının cirosunun 8 yılda 25 milyar TL'ye ulaşması da Afra'nın sözlerini doğruluyor. Sektörde asıl büyüme 2012'de bekleniyor. Pazardaki bütün oyuncular da hazırlıklarını buna göre yapıyor. Yeni yatırımlarını artıran internet sitelerinin hedefinde ise çalışan sayılarını artırmak var. Dünyanın en büyük e-ticaret sitelerinden Groupon'un Türkiye genel müdürü Emre Ekmekçi önümüzdeki dönemde hızla büyümesini sürdürecek internet pazarının gençlere zengin kariyer fırsatları sunduğunu söylüyor. Markafoni'den Grupanya'ya, Hepsiburada.com'dan e-bebek'e online perakendecilerin istihdam planlarını araştırdık. İşte Türkiye'nin en büyük e-ticaret sitelerindeki istihdam fırsatları:

ALIŞVERİŞ KULÜPLERİ DİKKAT ÇEKİYOR
İnternet pazarında son dönemde en fazla çalışan sayısını artırmak isteyen şirketlerin başında özel alışveriş siteleri ile grup satın alma siteleri geliyor. Özellikle sektörde deneyimli elemanların olmaması deneyimsiz ama kariyerini e-ticaret üzerine konumlandırmak isteyen kişiler için ciddi fırsat oluşturuyor ve yeni işler yaratıyor. Fransa'da 2001'de venteprivee.com ile başlayan özel alışveriş kulüpleri trendinin Türkiye'deki en önemli temsilcilerinden Markafoni ile Grupfoni 2012'ye kadar 100, Limango ise 50 kişiyi istihdam etmeyi planlıyor. Önümüzdeki dönemde çalışan sayısını 2 katına çıkarmayı hedefleyen Grupfoni'de en çok iş ortakları ile ilişki kuracak kampanya danışmanlarına ihtiyaç duyuluyor. Grupfoni Kurucu Ortağı ve Genel Müdürü Burak Hatipoğlu, genelde mühendislerin istihdam edildiği sektörde farklı bir yol izlediklerini ve işe alacakları adaylarda satış ve pazarlama kökenlileri tercih ettiklerini söylüyor. "İnternet şu anda gençlere kariyer anlamında çok renkli fırsatlar sunuyor. Önümüzdeki dönemde bu fırsatlar daha da çeşitlenecek" diyen Hatipoğlu, bu alanda kariyer yapmak isteyenlere yeniliklere açık, araştırmacı ve pozitif olmalarını öneriyor. Son dönemde hızlı büyüyen bir diğer alışveriş sitesi de Limango. Sitenin insan kaynakları direktörü Ela Bilgin marka yönetimi, müşteri hizmetleri, BT, pazarlama, kreatif, muhasebe, kampanya yönetimi ekiplerinin hızla büyüdüğünü söylüyor. Bilgin, "Bu departmanlara, yeni mezunlar da dahil yeni çalışanlar almayı planlıyoruz" diye konuşuyor.

BUNLARA DİKKAT!
İnternet siteleri sektörün dinamizmine uygun yenilikçi, yaratıcı ve müşteri odaklı çalışanlarla çalışmayı hedefliyor. Bunun yanında interneti ve e-ticareti yaşam tarzı haline getirmiş gençler tercih ediliyor. Ancak uzmanlar bunun Facebook hesabının olması, MSN'de yazışmak olarak algılanmaması konusunda uyarıyor. Yemeksepeti.com insan Kaynakları Direktörü Kıvılcım Kıran, "Adayların internet sektörü nereye doğru gidiyor, önümüzdeki dönemin trendleri neler olacak, tüketici ile online tüketicinin talepleri arasındaki farklar neler gibi konulara biraz kafa yormaları gerekiyor" diyor. Sektördeki yeni işe alımlarda adaylardan gelen doğrudan başvurular önemli olduğu gibi sektörel organizasyon, üniversiteler, sosyal medya ve networkler aracılığıyla gelen özgeçmişler de dikkate alınıyor. Açık pozisyonların yaklaşık yarısı mühendislik bölümü mezunları ile dolduruluyor. En çok bilgisayar mühendislerinin istihdam edildiği sektörde daha sonra sırasıyla elektronik, matematik, endüstri mühendisleri iş bulma olanağı buluyor. Aylık 20 milyon ziyaretçisi olan, Intel'in de Türkiye'de ortak olduğu Nokta Grubu'nun kurucu ortağı Çağatay Karabulut, şirkette çalışanların büyük kısmını bilgisayar mühendisliği, güzel sanatlar fakültelerinin grafik tasarım bölümleri mezunları ile web programlama üzerine eğitim almış yazılımcıların oluşturduğunu söylüyor. Ayrıca diğer sektörlerde olduğu gibi sanal dünyada da kariyer yapmak isteyenler, işe alımın gerçekleşeceği pozisyona göre yabancı dil ve teknik bilginin ölçüldüğü testlerden geçmek zorunda. Bu sınavlarla mesleki bilgi ölçülürken excel testleri ve "role play" sınavları da uygulanıyor~


EN FAZLA ARANAN POZİSYONLAR

İnternet siteleri hızlı büyüme içinde olduklarından genelde tüm departmanlar için yeni elemana ihtiyaç duyuyor. En çok aranan pozisyonların başında ise yazılım uzmanları ve mühendisleri geliyor. Yazılımcıları satış ve müşteri temsilcileri takip ediyor. Özellikle sektörde grafik ve çoklu ortam uzmanları, analist, veri tabanı yöneticisi, sistem yöneticileri ve network uzmanlarına dönük ilanlara sıkça rastlanıyor. Jobula.com Genel Müdürü Erdal Büyük, sektörde yeni yeni iPad developer, android designer gibi yeni teknolojilerde yazılım geliştirme uzmanlarının aranmaya başlandığını söylüyor. Yenibiris.com Genel Koordinatörü Burçak Pak Yılmaz da sektörün büyüme evresinde olduğu için yazılımcılara olan talebin daha fazla olduğunu belirtiyor. Secretcv Genel Müdürü Okan Tütüncü ise internet sitelerinin en çok aradığı pozisyonların başında web developer'ların geldiğine dikkat çekiyor. Bugün Türkiye'de 351 bin 798 kişinin internete yönelik iş aradığını söyleyen Tütüncü, "Hızla büyüyen internet pazarında yazılımcıların dışında farklı uzmanlıklara sahip çok daha fazla kişiye ihtiyaç duyuluyor. Bugün 10 binlerce çalışanı istihdam eden internet dünyasının 1 yıl sonra Türkiye'de 100 bine yakın kişiyi istihdam etmesi hiç de hayal değil" diyor. 2012 başına kadar 30 kişiyi işe almayı planladıklarını söyleyen Gittigidiyor.com İK Müdürü Eda Suna Aydın da daha çok yazılım, iş analizi, grafik ve web arayüz tasarımı, veri tabanı yönetimi gibi teknik pozisyonlar için alım yaptıklarını belirtiyor.

KENDİLERİ YETİŞTİRİYORLAR
Sektörde deneyimli personel çok kolay bulunmadığından internet siteleri arasında kendi personelini yetiştirmek oldukça yaygın. Bu yüzden de daha çok gençler özellikle de yeni mezunlar istihdam ediliyor. Özellikle e-ticaret alanında eğitim veren bir kurumun olmamasından dolayı sektördeki büyük şirketler bu konuda okul görevi görüyor. Kimi adaylar, yarı zamanlı stajyer olarak işe başlayıp öğrenimleri bitince de kadroya geçiyor. Bu yüzden de sektörde daha çok yeni mezunlar tercih ediliyor. Bu şekilde hareket eden gruplardan biri de aralarında tatil.com, otel.com gibi internet sitelerini barındıran Met Global. Ayda ortalama 4 milyona yakın ziyaretçiye ulaşan grubun İK müdürü İnci Güvenç, yaptıkları işin yapısı gereği çok deneyimli aday istemediklerini söylüyor. Güvenç, "Deneyim yerine iyi bir üniversitelerden mezun, en az bir yabancı dili çok iyi derecede kullanabilen adayları tercih ediyoruz. Özellikle işletme, işletme mühendisliği ve pazarlama bölümü mezunlarını işe alıyoruz" diye konuşuyor. Sektörde kendi çalışanlarını yetiştiren şirketlerden biri de Hepsiburada.com. 3,2 milyon üye ile pazarın en büyük oyuncularından olan şirket, önümüzdeki dönemde sektörel eğitim konusunda çok önemli bir girişim başlatmayı planlıyor. "E-ticaret dışarıdan bakıldığında sadece ürün satışının yapıldığı bir pazarlama işi gibi gözüküyor. Ancak e-ticaret çok geniş kapsamlı ve entegre bir sektördür" diyen Hepsiburada.com'un genel müdürü Aytuğ İğneli, yenilikleri takip etmenin yanı sıra bunları hızla hayata geçirebilecek kapasitede elemanlar seçmeye özen gösterdiklerini söylüyor.

YAZILIMCI SIKINTISI VAR
Sektördeki en büyük sıkıntı ise yazılımcı bulmakta yaşanıyor. Pazardaki hemen hemen birçok oyuncu arama motoru optimizasyonu, kullanıcı deneyimi yönetimi, iş ortaklığı pazarlaması, portal grafik tasarımı gibi spesifik pozisyonlarda yetişmiş iş gücü bulmakta sıkıntı çekiyor. Özellikle belirli bir tecrübe yılının üzerinde yönetici seviyesinde uzmanlaşmış iş gücü bulmak diğer sektörlere göre daha zor. Yazılımcı bulmakta sıkıntı yaşadığını söyleyenler arasında Gittigidiyor'dan Enuygun.com'a kadar birçok site bulunuyor. Türkiye'de yazılım, bilgisayar mühendisliği konusunda ciddi bir açık olduğunu söyleyen Enuygun.com'un kurucusu ve genel müdürü Çağlar Erol, bu sorunun çözümü için "Mezun sayısının artması, öğrencilerin kendilerini geliştirmesi ve öğrencilik sıralarında alanları ile ilgili işleri takip etmeleri gerekiyor" diyor. ~
Sektördeki kalifiye eleman sıkıntısından dolayı farklı sektörlerde deneyim kazanmış adayları işe aldıklarını belirten Buldum-buldum.com'un kurucusu Güçlü Gökozan da müşteri ilişkileri temsilcilerini daha önce CRM, call center ya da müşteri ilişkileri departmanında çalışmış kişilerden seçtiklerine dikkat çekiyor. Bilyoner.com'da da buna benzer bir uygulama bulunuyor. İşe alımlarda deneyimli kişileri tercih ettiklerini söyleyen şirketin İK müdürü Emral Çelik, "Teknik operasyon bölümü için bilgisayar mühendisi, pazarlama-finans bölümü için işletme ve endüstri mühendisliği bölümlerinden mezun, sektör deneyimi olan kişileri tercih ediyoruz" diyor.

YENİ MESLEKLER DOĞUYOR

İnternet kullanımının artması ile beraber internet servislerinin sayısı artarken bu artış yeni meslekler ve iş fırsatları da doğuruyor. İnternet sitelerinin yeni yatırımları şirket içinde yeni pozisyonların açılmasını sağladığı gibi sektör dışındaki şirketlerin online reklam ve satış alanlarını geliştirmek istemeleri de yeni mesleklerin doğmasına yol açıyor. Son dönemde pazarlamacıların yerini web pazarlama uzmanlarının, yazılım uzmanlarının yerini web yazılımcılarının aldığını söyleyen Bilyoner.com İK Müdürü Emral Çelik, bu sektörde kariyer yapmak isteyenlere e-ticaret sitelerindeki staj ve part-time çalışma olanaklarına bakmalarını öneriyor. Avansas.com Genel Müdür Yardımcısı Hakan Gümüş ise önümüzdeki dönemde internette özellikle BT çalışanlarına yönelik iş fırsatları ile dijital pazarlamanın gelişeceğine inandığını söylüyor. Sektördeki büyüme ile birlikte çalışan sayısını artırmayı planlayanlar arasında Zizigo da var. Bu yıl kurulan online ayakkabı satışı yapan Zizigo'nun genel müdürü Onur Levent de BT, müşteri hizmetleri, online pazarlama ve satın alma departmanları başta olmak üzere pek çok departmanda alım yapacaklarını söylüyor. Levent, sektörde başarılı olmak için "Meraklı olmak, hızlı öğrenmek, yeniliklere açık olmak da gerekiyor. Ayrıca birçok şeyi aynı anda yapabilmek de önemli"
diyor.

KIVILCIM KIRAN YEMEKSEPETİ.COM İK MÜDÜRÜ
"işe alımda çok titiziz"

EN AZ 2 MÜLAKAT
İşe alım konusunda çok titiziz. Kişinin iş için gerekli bilgi ve becerisi tabii ki önemli. Ancak kişiliği, kişisel değerleri, vizyonu, hayattaki duruşu dahi bizi ilgilendiriyor. Markamızı bizimle beraber taşıyacak kişiyi tanımak için en önemli aracımız mülakat yapmak. Maksimum 2-3 haftaya yayılmış, 2-4 mülakat yapıyoruz. İşe uygun teknik bilgi ölçme araçları bölümlere ve pozisyonlara göre farklılık gösteriyor. BT pozisyonları adayları için tamamen teknik bilgi ve uygulama kapasitesini ölçen 2 aşamalı testler yapıyoruz.
DENEME SURESİ
Pazarlama pozisyonları adaylarından yemeksepeti.com için swot analizi, sunum, pazarlama sunumu ve benzeri dokümanları hazırlamalarını istiyoruz. Satış departmanı adaylarına ise yemeksepeti.com'un iş modeli üzerine sorular soruyoruz. Bu ilk aşama olumlu ise bizimle test sürüşüne çıkıyorlar. 1 hafta boyunca bizimle beraber şirket çalışanı gibi işe geliyor, satış temsilcilerimizle müşteri ziyareti yapıyor, hatta son gün müşteri ziyaretlerinde aktif kişi olup haftalık satış toplantısına katılıyorlar. İşe alım kararı adayın bu 5 günlük performansından sonra veriliyor.~


AYTUG İĞNELİ HEPSİBURADA.COM GENEL MÜDÜRÜ
"Staj fırsatlarını araştırın"
HERKESE AÇIK
E-ticaret sektöründe kariyer yapmak için herhangi bir bölümden mezun olmak gerekmiyor. Hemen hemen tüm ekonomi ile mühendislik bölümleri, uluslararası ilişkiler, kamu yönetimi ve iletişim de dahil olmak üzere matematik, fizik, istatistik gibi bölümlerden mezun olanlar bu sektörde çalışabilir.
YÜKSEK LİSANS
Bu alanda kariyer yapmak isteyen gençlere, sektörde bulunan büyük firmalarda staj imkanlarını araştırarak bir şekilde işin ucundan başlamalarını tavsiye ediyorum. Bunun dışında yapabiliyorlarsa, e-ticaretle ilgili alanlarda lisans üstü eğitim programlarına dahil olarak kendilerini geliştirmelerini öneriyorum.


ERDAL BÜYÜK JOBULA.COM GENEL MÜDÜRÜ
"Yeni ilanlar yüzde 40 arttı"

ÇEŞİTLİLİK ARTTI
İnternet sitelerinin ilan ve head hunting taleplerinde geçen yıla göre yüzde 40'lık artış var. Sektörde ilan veren firma adedi ve çeşitliliği de arttı. Artış daha çok uzman seviyedeki pozisyonlarda görülüyor. Orta ve üst düzey yönetici pozisyonları aynı seviyelerini koruyor.
YAZILIMCI TALEBİ
İnternet temel olarak bir yazılım geliştirme platformu olduğu için en çok yazılımcı aranıyor ve her zaman da böyle olmak zorunda. Arayüz tasarımlarında sosyal ağların geliştirdiği yeni görünüm ve etkileşim tarzları ve bunların standart hale gelmesi grafik tasarımcılara olan talebi artırdı.
EN ZOR BULUNAN
Bir sitenin iş hedeflerine ulaşması için de iş taleplerini teknik ekibe aktaracak analistler her zaman talep görüyor. Bu konunun uzmanı olan analistler sektörde bulunması en zor pozisyonların başında geliyor. İnternetin altyapısını yöneten network, sistem ve veri tabanı uzmanlarına da ihtiyaç azalmıyor.


EDA SUNA AYDIN GİTTİGİDİYOR.COM İK MÜDÜRÜ

"Kariyer yapmak için en doğru zaman"
İSTİHDAM ÇEŞİTLENDİ
Türkiye'de internet sektörünün alacağı uzun ve keyifli bir yol var. Şu anda bu sektörde çalışmaya başlamak için çok doğru bir zaman. Bugün sektörün sunduğu istihdam seçenekleri hem sayı olarak hem de görev çeşitliliği anlamında 3-5 yıl öncesine göre çok farklı ve ileri bir noktada. Bundan sonra da bu trend katlanarak artacak.
STAJ YAPIN
Dolayısıyla Türkiye'de yükselen bir trend olan bu sektörde kariyer yapmak isteyen gençlerin, sektörü yakından takip etmeleri, üniversite yıllarından itibaren sektörde yer alan profesyonellerle bağlantı kurup özellikle bu sektöre özel niş pozisyonlar için kendilerini yetiştirmelerini, staj olanaklarını bu sektörde değerlendirmelerini öneririm.




Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz