Enerji Borsası ne getirecek?

Geniş Açı’nın bu toplantısı, “Enerji Borsası Ne Getirecek?” başlığıyla düzenlendi.

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Enerji Borsası ne getirecek?


Reha Pamir Böylece ilk turumuzu bitirmiş olduk. İkinci turda bu borsaların farklı paydaşlarının enerji borsasına ilgisinin artırılmasına yönelik olarak, enerji borsasının büyütülmesine yönelik olarak neler yapılabileceğini tartışalım. İlk aşamada sözü yine Batu Bey’e vermek istiyorum. Batu Bey sonuçta hep üretim kısmında konuştuk ama bir de bunun talep kısmı var. Özellikle çok büyük miktarda elektrik tüketen sanayici firmalar var. Sizce enerji üretimi olmayan ama ciddi birer tüketici olan şirketlerin borsaya olan ilgisini artırmak için neler yapmak lazım?

Batu Aksoy Teşekkürler. Çok önemli şeyler söylendi. Türkiye’nin en büyük problemlerinden biri 60 milyar dolar cari açık ve bunun çok önemli bir miktarı - ki bu oran her yıl artıyor-primer enerji ithalatı. Dolayısıyla Türkiye’de ciddi manada doğal kaynak bulamazsak, ne yaparsak yapalım ana sorunun içerisinde çok majör bir etki yapamayacağız. O da kısa vadede çok gerçekçi gözükmüyor.

Biraz önce Ceyhan Bey çok güzel bir şey söyledi. Enerji üretim maliyeti en düşük olan santrallerin önce üretmesi, sonra arkadakilere sıra gelmesi gerekiyor. Bu bir tarafta üreticileri daha verimli, en verimli yatırımları yapmaya teşvik edecek. Dolayısıyla herkes en son teknolojileri araştırmak zorunda. Şöyle bir gerçek var ki ölçek verimlilik getiriyor. Dolayısıyla bu da ölçekli yatırımlar yapma zorunluğu getiriyor. Ama bu durumda da
inansman güçlükleri ortaya çıkıyor. Finansmandaki güçlükleri minimize edecek her türlü önlemi alıyor olmamız gerekiyor. Tüketim tarafında, ideal enerji piyasasının en önemli etkenlerinden biri taleptir. Bu, bir tarafta enerji tüccarları, bir tarafta endüstriyel tüketiciler, bir tarafta ticari tüketiciler ve bir tarafta da meskenlere kadar gidecek bir sistem. Serbest tüketicilerin limitinin belli bir noktada sıfıra inmesi ve her türlü tüketicinin tedarikçisini serbest bir şekilde seçiyor olması lazım.

Bugün ABD’de telefon şirketinizi AT&T mi, T-Mobile mı kullanacaksınız tüketici olarak siz karar veriyorsunuz. O ayki operatörünüzü tek bir telefonla değiştirebiliyorsunuz. Burada da tüketicinin kendisini en verimliye, en ucuza doğru yönlendirebiliyor olması lazım. Dolayısıyla tüketim tarafı ideal işleyen bir enerji piyasasının en önemli yönlendiricisi olacaktır. İnsanların çevreye karşı olan duyarlılıkları da bence yönlendirici olacaktır. Bu noktadaki teşvik mekanizmaları da yönlendirici olacaktır. Dolayısıyla bunun önemi yadsınamaz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz