“Liman ve lojistik İzmir’i büyütecek”

EBSO Başkanı Ender Yorgancılar, Alsancak Limanı’nın özelleştirilmesinde yeni bir aşamaya gelindiğini söyledi.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
“Liman ve lojistik İzmir’i büyütecek”
İzmir, Türkiye ekonomisinin can damarlarından biri. Türkiye’nin sanayi üretiminin yaklaşık yüzde 9’u İzmir’de gerçekleştiriliyor. 2009 yılı toplam ihracatı 6.118 milyon dolar. Türkiye’den konteynırla yapılan ihracatın yaklaşık yüzde 55’i de İzmir’den yapılıyor. Bu gibi istatistikler şehrin ekonomik gücünü ifade etse de aslında İzmir bugünkü konumundan daha güçlü bir potansiyel taşıyor. İzmir’in geleceğinde söz sahibi olan kurumlardan biri olan Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Başkanı Ender Yorgancılar, gündemlerindeki en önemli konunun sanayicilerin kriz sürecindeki sıkıntılarının giderilmesi, ihracatçıların yeni pazar arayışları, yeni yatırımcıların İzmir’e çekilmesi ve Alsancak Limanı olduğunu söylüyor. Ender Yorgancılar, bu konudaki sorularımızı şöyle yanıtlıyor;
CAPITAL: İzmir Alsancak Limanı’nın özelleştirilmesi konusunda hangi aşamaya gelindi?
- Türkiye’nin en büyük konteynır ihracatı limanı İzmir. Türkiye ihracatının yüzde 12-13 kadarı İzmir’den yapılıyor. Bizim amacımız aslında İzmir Limanı’nın, örneğin bir San Francisco, Barselona veya Singapur limanı gibi olmasını sağlamak. İzmir Türkiye’nin batı kıyısındaki, Akdeniz’e çıkış noktasındaki en önemli ulaşım merkezlerinden biri. Efektif bir şekilde kullanılması için önce buraya bir katma değer sağlanması gerkiyor. Bu da liman için çeşitli yatırımlar yapılması demek. Şu anda limandaki derinlik 9 metre civarında. Oysa büyük tonajlı gemilerin yanaşabilmesi için en az 13 metre olmalı. Dolayısıyla gemi yolu diye tabir ettiğimiz bu yolda bir kazı yapılması gerekiyor. İkincisi limandaki vinçler çok eskidi. Bunların yenilenmesi ve gemilerin yanaşacağı puntoların yeni bir dizayn içine sokulması gerekiyor. Bu da gemilerin yüklerini boşaltma süresini kısaltacak ve yerleşim planlamasını kolaylaştıracak. Şu anda bir iki tane yanaşabiliyor limana, diğerleri dışarıda bekliyor. Limanın önü park yeri haline geliyor, gemiler yük boşaltmak için sırada bekliyor. Limanda yeni yatırımların gerçekleştirilebilmesi için ihaleye çıkıldı bildiğiniz gibi. Sonuçta iki grup kaldı. İçinde yabancı yatırımcıların da yer aldığı Global konsorsiyumu ihaleyi kazandı ancak çeşitli nedenlerden dolayı ihale için taahhüt ettiği parayı yatıramayacağını ilan ederek özelleştirmeden çekildi. Niye vazgeçtiler derseniz, burada bizim de yanlışlarımız var. Özelleştirmenin iptali için Danıştay’da açılan dava 2 yıl sürdü. Özelleştirme yapıldığında, deniz taşımacılığında çok önemli olan Baltık Deniz Kuru 12-13 bin dolar civarındaydı. Bugün Baltık Deniz Kuru 2-3 bin dolar civarında. Yani deniz taşımacılığı bütün dünyada de- ğer kaybetti. Bu süreçte konsorsiyum 1 milyar 275 milyon dolar ödemeyi ve üzerine de 350 milyon dolarlık yatırım yapmayı kabul etmişti. Ama şimdi şartlar değişti. Dünya bir ekonomik kriz geçirdi. Onlarda değişen şartlarda bu parayı ödemeyi fizibıl bulmadılar, onun için çekildiler.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz