Yaşam Eğrisi

Yaklaşan demografik fırtınadan nasıl kar edersiniz?

1.06.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yaşam Eğrisi
ANA FİKİR İş hayatında bir şey kesindir: 15 yıl önce işe yarayan bugün işe yaramaz ve bugün işe yarayan da gelecekte rağbet görmeyecektir. Her 20 yılda bir yeni bir kuşak doğar ve bu kuşağın da ortak istekleri, ihtiyaçları, güdüleri ve eylemleri olur. Her kuşak yaşlandıkça, üyeleri belirli bir ürün ve hizmet grubunu tüketmekten yorgun düşer. Ancak birçok kuruluşun dikkate almadığı nokta, bugünün talebinin dünün başarılarından öngörülemeyeceğidir. Çünkü tüketici talebinin değiştirilemez ve en baskın belirleyicisi, verili bir ürün ya da hizmet için olgunlaşmış kuşağın boyutlarıdır. Elinizdeki çığır açıcı kitap, size değişen nüfus yapısı karşısında şirketinizi en iyi yollardan nasıl konumlandırabileceğinizin yollarını göstermektedir; görece küçük boyutlu X Kuşağı’nın işaret ettiği meydan okumalara rağmen nasıl başarılı olunabileceği ve kitlesel Y Kuşağı’nın sunduğu patlayıcı fırsatlar da dahil. Basit ama kanıtlanmış iç görüleriyle Yaş Eğrisi, işinize bakış tarzınızı ve kuşaksal değişimi ve kuşaksal etkinin tüm ticari faaliyete etkisini algılama tarzınızı kökten değiştirecektir. Geleceği emsalsiz bir açıklık ve doğrulukla öngörmenize ve şirketinizi tamamen tahmin edilebilir uzun vadeli başarıya yönlendirmenize yardım edecektir.

BU KİTABA NEDEN İHTİYACINIZ VAR?
Bu kitap, tek başına toplumu ve iş dünyasını etkileyen en büyük güç olan demografik değişim gözlüğünden tüm kuruluşunuzu (ürün geliştirmeden pazarlamaya, eleman alımına ve elde tutmaya kadar) yeniden değerlendirmenizi sağlayacaktır. ~

ESKİ KUŞAKLAR
Bugün ABD’de hayatta olan başlıca 5 kuşak vardır. Bu kitabın önemli bir bölümü bu kuşakların son 3’üyle ilgilenmektedir: Baby Boomers (bebek yapanlar kuşağı: İkinci Dünya Savaşı ile Soğuk Savaş arası dönemde doğanlar), X kuşağı ve Eko Boomers Kuşağı ya da Y Kuşağı. Bu kuşaklardan sadece ikisi(Boomers ve Y Kuşağı) bir pazarlamacının yatırımına getiri sağlayabilir. Çünkü küçük boyutlu kuşakları takip etmekte ve bu nedenle de pazarların büyümesini sağlamaktadır. Kendilerini cüce kılan büyük kuşakları izleyen küçük kuşaklar. Sessiz Kuşak, sonraki X Kuşağı’nda olduğu gibi devasa bir kuşağın; GI (Ata) Kuşağı’nın uyanışı sürecinde yaşamaktadır.

GI KUŞAĞI HAKKINDA TABLET BİLGİLER
-
1905-1924 arasında Birleşik Devletler’de 56,6 milyon canlı doğum gerçekleşti. GI Kuşağı, Avrupa’dan gelen göçle birlikte 70 milyona yaklaştı. Bu kitap kaleme alındığında, o kuşaktan sadece 5 milyon sağlıklı üye hayattaydı.
- GI Kuşağı, Büyük Bunalım’ı yaşadı ve II. Dünya Savaşı’nda zorlu bir mücadele verdi.
- Son derece ataerkildi ve Amerikan tarzının güçlü destekleyicisiydi.
- Aileyi bir arada tuttular, kendilerini adadılar ve sözlerini tuttular.
- Mavi-yakalı işlerde çalıştılar.
- İçki içmeyi sevdiler.
- Her şeyin üzerinde GI Kuşağı fedakarlığa istekli, asil bir kuşaktı.

GI KUŞAĞINA PAZARLAMA YAPMAK
Biz bunun olabileceğini düşünmüyoruz. Eğer bu kadar uzun yaşadılarsa zaten birileri ihtiyaçlarını görüyordur. Yine de politik bir güç ya da etkileyici olarak bu kuşak, Cumhuriyetçi Parti tarafından gözden çıkarılmaktadır. Bu kuşak olmasaydı biz (Birleşik Devletler) Almanca ya da Japonca konuşuyor olacaktık.

SESSİZ KUŞAK HAKKINDA TABLET BİLGİLER
-
Sessiz Kuşak, toplam 52,5 milyon canlı doğumla 1925-1944 arasında dünyaya geldi.
- Bu, son 100 yılın en küçük kuşağıydı.
- GI Kuşağı’nın sanatını, müziğini, giyimini ve toplam kültürünü benimsediler.
- Sade yaşadılar ve paralarını tasarruf ettiler.
- Yurttaşlık bilincine sahiptiler.
- Büyük bir işsizlik döneminde yaşadılar.
- Boyutlarına göre bu kuşak, sağlıklı olmakla birlikte görece küçük bir X Kuşağı çocuklarına sahip oldu. ~

SESSİZ KUŞAĞA PAZARLAMA YAPMAK
Eğer kişisel özgürlüklerini biraz daha uzun kılmalarını sağlayacak bir ürüne sahipseniz, geleneksel araçlarla Sessiz Kuşak’a başarıyla pazarlama yapabilirsiniz. Genç kalmakla ilgili takıntıları yoktur, ama elbette ihtiyar, sakat ve çocuklarına muhtaç kalmak istemezler. Eğer hayat desteği işindeyseniz, bu gruba ve çocuklarına pazarlama yapabilirsiniz. Bununla birlikte kapasitenizi asla Sessiz’lerle dolduramazsınız. Çünkü GI Kuşağı’ndan kalanların ayak izinden çıkma konusunda hala yeterli değillerdir.

BABY BOOMER’LARLA İLGİLİ GERÇEKLER
-
1945-1964 arasında doğan bu kuşak, 78 milyon sağlıklı üyeye sahip ve 1957-1961 arasında yaptığı zirvede çan biçimli güzel bir eğri çizdi. Bu zirve pazarları tanımlamaktadır(neyi satacağımız ve neyi satmayacağımız). Boomer’ların zirvesi, şu anda 50 yaş insanları ortaya çıkarıyor ki bu yaşlar tüketimin geleneksel olarak dikeylemesine düştüğü dönemdir.
- Sisteme karşı savaştılar; otoriteye başkaldırmayı ve başkaları tarafından konulmuş kurallara uymaya karşı çıkmayı öğrenerek.
- Boomer’ların çoğu, cinsel devrime ve uyuşturucu kültürüne katıldı (en azından marihuana içtiler).
- Genellikle kendi hayat tarzlarını ifade etmek için sloganlar kullanırlar. Otuzun üstündeki kimseye güvenmeyin, altmış yeni kırktır. Çok şeye sahip olanları, kazançları küçümser.
- Her sekiz saniyede bir, birisi emekli olur.

BABY BOOMER’LARA PAZARLAMA YAPMAK
Eğer Boomer’la iş yapmak istiyorsanız, şunları yapmak zorundasınız:
- Hayatlarını kolaylaştırın
- Onlara vakit kazandırın
- Kazık atmaya çalışmayın
- Boomer’lara pazarlama yapmaya çalışmak uzay bilimi gerektirmez. Geleneksel araçlarla onlara etkin ve verimli bir şekilde ulaşabilirsiniz. Radyo, televizyon, gazeteler, reklam panoları, dergiler ve doğrudan posta, bunların hepsi Boomer’a ulaşmak istediğinizde işe yarayacaktır. (Sadece mesajınızı basit tutun ve eski bir kuşaktan olmadığınızı hissettirin.)
- İnternet muhtemelen Boomer’a erişmek için en etkin yol değildir. Boomer’ların sanal dünyanın göçmenleri olduğunu unutmayın, X ve Y kuşakları oranın yerlileridir. ~

BOOMER’LAR NE SATIN ALACAK?
 Baby Boomer’ların grafiği kazançlarının ve tüketimlerinin zirvesindedir. Peki ama bu bir şeyler almayı bırakacakları anlamına mı geliyor? Evet, kısmen. Ama şu işlevleri yerine getiren herhangi bir şeyi satın alacaklar:
- Daha iyi ve genç görünmelerini sağlayan şeyleri. Unutmayın, Boomer’ların kabaca yüzde 40’ı obezdir ve her gün şişmanlamaya devam ediyorlar. Bu, kiloyla ilgili hastalıklar yüzünden milyonlarca dolar harcayan sağlık sigortası şirketlerinin de dikkatini çeken, ciddi bir sağlık sorunudur.
- Onları hasta eden şeylere karşı doğal tedavi işlevi gören şeyler. Boomer’ların çoğu, gerçek doğal, kutsal ilaçların ve tedavi yöntemlerinin en iyisi olduğuna inanmaktadır. Bu yaklaşım, her ne kadar bilimsel bir temele dayandırılamasa da görünen başarısı ve cazibesi inkar edilemez. Yaşlanmaya karşı kutsal bir tedavi yolu bulun ve gelecek talebi karşılamakta zorlanın.
- Ellerindeki ıvır zıvırla uğraşmalarına yardım edecek şeyler. Boomer’ın tüketimi ellilere doğru düşecektir, ama bu ellerindeki malzemeyle uğraşmayı bırakacakları anlamına gelmez. X KUŞAĞI Devasa Baby Boomer Kuşağı’nı izleyen X Kuşağı, her şeye karşı “kalıpları kıralım ve yeni bir dünya yaratalım” tutumuyla gerçekten tuhaf bir öyküye sahiptir. Yanlış anlaşılmışlardır, takdir edilmemişlerdir ve kendi kontrolleri dışındaki şeyler yüzünden suçlanmışlardır, sayılarının azlığı yüzünden. Elbette X Kuşağı, iki canavar kuşak arasına düşen ufacık bir kuşak olmayı kendisi seçmemiştir. Basitçe olan böyle olmuştur. Yani bu grubu pazarlama için hedeflemiyorsanız bile biraz tutkulu olun.

X KUŞAĞI HAKKINDA TABLET BİLGİLER
-
Kuşak üyeleri, 1965-1984 arasında doğan 69 milyon canlı doğumdan oluşur.
- Boomer’ların bıraktığı altyapıya girdikçe, rekabetin avantajlarından faydalanmaksızın, zaman içinde ilerliyorlar.
- (Yanlış da olsa) Beceriksizliklerin öykülerini dinleyerek yaşıyorlar.
- Birçok durumda Boomer’ların kültürünü, müziğini, sanatını, modasını ve dinlenme tarzını benimsemiş durumdalar.
- Vergi yükünü paylaşmaları gerektiğinde yerel, eyalet ve federal hükümet vergilerini ödemeyecekler.
- X Kuşağı yönetimde mükemmel bir fırtınaya yol açmaktadır. Çünkü onlar, bu alana girdiklerinde Boomer’lardan boşalan yerleri dolduracak kitlesel çokluğa sahip değil. ~

X KUŞAĞI’NA PAZARLAMA YAPMAK
Eğer spesifik olarak onların yaş demografisini hedefleyen yeni ya da teknolojik bir ürününüz varsa X Kuşağı’na başarıyla pazarlama yapabilirsiniz. Tüm geleneksel ürünler ve hizmetler bunlarda hayal kırıklığı yaratır. Çünkü X üyeleri basitçe kendilerinden önceki Boomer Kuşağı kadar üyeye sahip değildir. Bu zorlu gruba internet üzerinden pazarlama yapmanız gerekir. Çünkü televizyon ve radyo kanallarından uzak dururlar ve gazete ya da dergi okumazlar. İyi şanslar!
X Kuşağı, kıyamet kuşağı değildir. Daha büyük bir kuşağın hemen arkasından gelen daha küçük bir kuşaktır. Boomer Kuşağı ile X Kuşağı arasındaki niceliksel ilişkiyi kavradığınızda, başkalarının fersah fersah ötesine geçmiş olursunuz. Büyük ve küçük ile ilgili bu temel kavram anlaşılmaksızın, pazarlamacılar X Kuşağı’na pazarlama yapmaya çalışmakla hayal kırıklığı yaratan girişimlerde bulunmaktan başka bir şey yapmış olmaz.

Y KUŞAĞI
Y Kuşağı’nı yetişkinliğe henüz giren üst yaş grubu olarak biliyoruz. Açık biçimde kendilerine ait fikirleri ve ilgi alanları, tutku duydukları şeyler ve hiç ilgilenmedikleri şeylere sahipler. Teknolojinin şaha kalktığı bir dönemde büyüdüler; her türlü yeni ıvır zıvıra çok yatkın ve uyumlular. En önemlisi de kendilerinden çok daha küçük X Kuşağı’nı gölgede bırakıyor ve Baby Boomer Kuşağı’nın nüfus rakamlarını da hızla geçiyorlar. Y Kuşağı sayı olarak Boomer’lardan büyük olsa da onların gelir dilimine ulaşana kadar bu kuşağın sahip olduğu öneme sahip olamayacaktır.

Y KUŞAĞI HAKKINDA TABLET BİLGİLER
-
2010 itibarıyla 100 milyonluk bir güce sahip olacaklar, yüzyıllık bir süreden bu yana ilk 25 yıllık kuşak.
- Y Kuşağı, özellikle genç kesimlerinde devasa bir ikinci kuşak Latin kökenliler grubuna sahip.
- Dolar değeri günümüze ayarlanmış olarak, Boomer ebeveynlerinden 5 kat daha fazla harcıyorlar.
- Y Kuşağı, çok sayıda işsize sahip olacak ve bu nedenle de suç oranı patlayacak.
- Y Kuşağı, katlanan işsizlik nedeniyle inanılmaz bir girişimci potansiyele sahip olacak.
- Y Kuşağı, büyük talep ve yüksek maaşlar nedeniyle orantısız derecede yüksek miktarda yetenekli teknisyene sahip olacak.
- Yüksek ücret ödeyen teknolojik işleri, başarılı şirketleri ve Boomer ebeveynlerinin yardımı nedeniyle erken yaşta ev sahibi olacaklar.
- Y Kuşağı, yeşil olan her şeyi bağrına basacak. Yeşil Y Kuşağı’nın kartviziti ve mirası olacak. ~

Y KUŞAĞI NE SATIN ALACAK?
Eğer Y Kuşağı mevcut seviyesinde tüketmeye devam ederse perakende satış rekorlarını kıracaktır. Biz onların eşyaya düşkünlüğünün yaşları ilerledikçe artacağını tahmin ediyoruz. Ulusumuzun tarihindeki herhangi bir kuşaktan daha fazla pahalı oyuncaklar tükettiler. Şimdi daha büyük eşyalara doğru yöneliyorlar.
- Elektronik olan her şeyi solumaya devam edecekler: Telefonlar, bilgisayarlar, kameralar ve i-Pod’lar. Bu cihazların giderek birbirine yakınlaştığının ve belki bir gün hepsinin tek bir cihaz haline gelebileceğinin farkında olun.
- Bir tarz bulmaya çalıştıkları süreçte bu grubun giyim ihtiyacı büyük olacak.
- Asya arabaları Y Kuşağı’nda büyük bir üstünlüğe sahip olacak.
- Japon motosiklet pazarı, henüz 16 yaşlarında olan Y Kuşağı üyeleri, 24 yaş civarına geldiğinde patlayacak.

Y KUŞAĞI’NA PAZARLAMA YAPMAK
- Eğer Y Kuşağı’yla iş yapmak istiyorsanız ürününüz, hizmetiniz ya da şirket kültürünüzde mutlaka yeşil ya da insani bir yan olmalıdır. Bu konuda sahtecilik yapmaya ya da numaradan yeşil görünmeye kalkışmayın. Çünkü onların siber dünyasında bilgi yüksek hızda dolaşır. Bu durum Wal-Mart’ı ve Çin’i ve köle emeğiyle üretilen ucuz ürünleri yıkacaktır.
- Y Kuşağı’na pazarlama yapmak zor olacaktır. Çünkü TV, radyo, gazeteler ve dergilerden ziyade, bilgilenmek ve eğlenmek için interneti kullanıyorlar. Bu da bu kuşağın üyelerinin markaları zorlayacağı anlamına geliyor. Çünkü herhangi bir medyaya bağlı değiller. Büyük bir kısmı internet kullanmaktaysa da bu kullanım parçalıdır.
- Doğrudan posta reklamını ve normal postayı unutmayın. Y Kuşağı, normal posta gönderisi ve kuponlar almaya bayılır. Resmi buna göre çizin. 

 

 

YAZAR HAKKINDA

Kenneth W.
Gronbach, demeografi ve kuşaksal pazarlama alanında ulusal ölçekte tanınan bir uzman ve yazar. ABD genelinde büyük ve küçük ölçekli şirketlere düzenli olarak danışmanlık veren bir pazarlama gurusu. Gronbach, ülke genelinde özel ve kamu sektöründen birçok katılımcıya hitap eden başarılı bir konuşmacı. Yayınlanmış birçok makalesi bulunan Gronbach, aynı zamanda ulusal basında sğık sık röportaj yapılan bir isim. Sosyal, politik ve ticari alanda kuşaksam fikirleri ile ilgili fikirleri nedeniyle aranan bir düşünce lideri. Pazara araştırmaları halen sürüyor ve bu araştırmalardan sıklıkla alıntı ya da kopyalanıyor.

 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz