Güç birliği yaptı

İhracatta azalış trendi...

9.02.2017 11:55:230
Paylaş Tweet Paylaş
Güç birliği yaptı
FERMUAR
DURAĞAN

Fermuar sektörü 2015 yılına dek 10 yılda sürekli büyüme gösterdi. Özellikle anti-damping uygulamaları sonucunda fermuar üretimi çeşitlendi. Üretici sayısı nicelik yönünden arttı. Ancak fermuarın nihai bir ürün olmaması dolayısıyla küresel ekonomide, özellikle hazır giyim sektöründe yaşanan olumsuzluklar lokal pazarı etkiledi. Sektör 2015 yılını iç pazarda durağan geçirdi.
TEDBİRLER
Sektörün önde gelen şirketleri ulusal ve global risklerle mücadele kapsamında maliyetlerini azaltmak ve rekabet gücünü artırabilmek için belirli üretim departmanlarını birleştirerek güç birliğine gitti. Bu girişimler sonucunda bölgenin en etkin, en güçlü ve en büyük yatırımları ortaya çıktı. Maliyetler daha optimum seviyelere ulaştı.
DARALMA
Sektörün 2015 yılında ihracatta yaşadığı yaklaşık yüzde 17’lik daralmanın 2016 yılında da sürmesi öngörülüyor. Sektör ihracatını iyileştirmek için önümüzdeki dönemde know-how altyapısını dış ülkelerde ticari avantaja dönüştürmeye uğraşacak. EMR Fermuar Genel Müdürü Ömer Özpehlivan, “İnovasyondan uzak bir altyapının sektörün geleceğinde yeri yok. Önümüzdeki 5 yılda ancak kreatif, yenilikçi, çevreci ve verimli çalışabilen şirketler varlıklarını koruyabilecek” diyor.

KİMYA
YENİ PAZAR PEŞİNDE
ZORLU YIL

Küresel ekonomideki yavaşlamanın olumsuz etkisiyle 2015 yılı kimya sektöründe gerek ihracatçılar gerek sanayiciler açısından kolay geçmedi. Sektörün ihracatı bir önceki yıla göre miktarda yüzde 12,59 artarak 17,3 milyon tona ulaşırken, Euro-Dolar paritesinin etkisiyle değerde yüzde 13,4 azalışla 15,5 milyar dolar oldu.
BAĞIMLI
Hammaddede yüzde 80’lere varan oranda dışa bağımlılık ve yatırım teşviklerindeki yetersizlik sektörün en önemli eksileri arasında. İhracatçıların önündeki vize engelini ortadan kaldıracak yeşil pasaport kararı ve DFİF (Destekleme Fiyat İstikrar Fonu) desteğinin 3 kattan fazla artırılarak 850 milyon TL’den 3 milyar TL’ye yükseltilmesi ise sektörün ihracatına pozitif etki edecek olumlu gelişmeler.
İHRACAT
2016 yılı kimya ihracatının 2015 rakamlarıyla benzer seviyede gerçekleşmesi bekleniyor. Sektör mevcut ihracat pazarlarındaki kayıplarını AB ülkelerine olan ihracat artışıyla dengelemeye çalışsa da ihracattaki sürekliliği pazar çeşitlenmesine giderek sağlaması gerekiyor. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı (İKMİB) Murat Akyüz, “Özellikle Afrika Sahra altı kilit noktalardan bir tanesi. Uzakdoğu’da Vietnam, Kamboçya gibi potansiyeli yüksek pazarlara yoğunlaşmamız gerekiyor” diyor.

MOBİL AKSESUAR
"AKILLI" BÜYÜYECEK
KATEGORİ

Türkiye’de toplam mobil aksesuar pazarının son kullanıcı fiyatlarıyla yaklaşık 2 milyar TL büyüklüğünde olduğu, 2015 yılında ise pazarın yüzde 15 büyüdüğü tahmin ediliyor. Sektör 4 grupta değerlendirebilir; Bunlardan ilki mobil cihaz üreticilerinin kendi orijinal ürünleri, ikincisi kalite standartlarına uygun üretilen, yasal ve teknik değerlendirmelerden geçmiş markaların ürünleri, üçüncü ve dördüncü grup ise daha çok kayıtsız, markasız ya da kopya ürünler.
TEHDİT
Sektörü olumsuz etkileyen en önemli konu genellikle yasal olmayan yollarla Türkiye’ye getirilen mobil aksesuarlar. Bu ürünler hem kullanıcı sağlığını hem de ekonomiyi tehdit ediyor. Ancak yine de mobil ürünlerde daha çok üst segmenti tercih eden tüketicilerin aksesuarlarda da tercihinin ucuz ve kalitesiz ürünlerden lüks ürünlere doğru kaydığı görüşü hâkim.
HEDEF
Akıllı cihaz satışlarındaki artışla beraber mobil aksesuar pazarının da büyümesi öngörülüyor. Ancak pazarın garantisiz, gayri resmi yollarla ithalatı yapılan ürünlerden temizlenmesi gerekiyor. Tesan Genel Müdürü Rüştü Arseven, “2016 sonu ve 2017 yılında da iç pazardaki satışları artırmaya ve ihracata ağırlık vereceğiz. Ülkemizden güçlü bir Türk markası çıkmasını arzuluyoruz” diyor.~AĞAÇ İŞLEME MAKİNELERİ
İHRACAT TOPARLANACAK
ÜRETİM

Ağaç işleme makineleri sektörü 2015 yılına dek dikkat çekici bir gelişim gerçekleştirdi. Sektörün üretimi 2000 yılında 59 milyon dolar seviyesinde iken, 2014 yıl sonunda yüzde 222 büyüyerek 190 milyon dolar oldu. 2015 yılında ise üretim yüzde 13 civarında bir azalma kaydetti ve 164 milyon dolar olarak gerçekleşti.
KRİZ
2000 yılında toplam 9 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren sektör, 2014 yılı sonunda yüzde 800 oranında artışla ihracatını 81 milyon dolara ulaştırdı. Ancak 2015 Kasım ayında Rusya ile yaşanan uçak krizinin etkileri sektörü derinden etkiledi. İhracat 2015 sonunda bir önceki yıla göre yüzde 20 azalarak 65 milyon dolara geriledi. Sektörün ithalatı da 2000-2013 arası yüzde 250 artarak 138 milyon dolara ulaştı. 2015 yılında ise yüzde 30 azalma ile ithalat 96 milyon dolar oldu.
İYİLEŞME
Ağaç işleme makineleri sektörü 2016 yıl sonunda yüzde 15’in üzerinde bir artışla ihracatta toparlanma bekliyor. Üreticilerin yeni pazarlara açılması ve yurtdışındaki şirketlerle çözüm ortaklıkları kurması sektörün önümüzdeki dönemdeki gündemini oluşturuyor. Ağaç İşleme Makine ve Yan Sanayisi İş Adamları Derneği (AİMSAD) Başkanı Mustafa Sabri Erol, “Böylece, maliyetlerin bir kısmı karşı tarafla paylaşılarak, kârlılığı artırıp, modern üretime yöneleceğiz” diyor.

ÖZEL MARKALI ÜRÜNLER
HIZLI GELİŞİYOR
BÜYÜME

Hızlı tüketim ürünleri kategorileri içindeki private label ürünler, 2015 yılında bir önceki yıla göre ciroda yüzde 33,3’lük bir büyüme kaydetti. Bu büyümenin alt kırılımlarına bakılacak olursa, özel markalı ürünler (private label) ürünler gıdada yüzde 8,2, kişisel bakımda yüzde 11,8, temizlik ve diğer kategorisinde ise yüzde 10,8’lik bir büyüme gerçekleştirdi.
ARTI EKSİ
Zincir mağazaların hatta özellikle indirim mağazalarının hızla büyümesi sektörün en önemli artısı. Ulusal markaların özel markalı ürünleri kendileri için bir tehdit olarak görmeye başlaması ve bunun sonucu olarak fiyat düşürme politikasıyla makas aralığını daraltmaya çalışmaları ise sektörü olumsuz etkileyen unsurların başında geliyor.
ODAK
Sektör önümüzdeki dönemde maliyetlerin optimize edilmesi adına inovatif projelere imza atmaya odaklanacak. Sektörün önümüzdeki 5 yılda yüzdesel olarak büyümesinin çift haneli rakamlarla devam edeceği tahmin ediliyor. Özel Markalı Ürünler Tedarikçileri Derneği (PLAT) Başkanı İmer Özer, “Bugün zincir mağazalarda yüzde 70 seviyelerindeki özel markalı ürünlerin hızla artacağını ve bu rakamın 5 yıl sonunda yüzde 90 seviyelerine taşınacağını öngörüyoruz” diyor.

TELEKOM
PAZARI BÜYÜTECEK
KÜÇÜLDÜ

2014 yılı büyüklüğü yaklaşık 15,39 milyar dolar olan elektronik haberleşme hizmetleri sektörü 2015 yılında yüzde 6’nın üzerinde küçüldü. Son beş yılda dolar bazında dikkat çekici bir büyüme yaşamayan sektör kârlılıklarda da benzer bir durum ile karşı karşıya. Hatta KDV, ÖİV, Hazine Payı gibi mali yük unsurları nedeniyle 2010’dan itibaren kârlılık oranlarının ciddi seviyede azaldığı görülüyor.
REKABET
Sektörün en büyük eksiği yeni nesil işletmecilerin pazardan aldığı payın büyümemesi ve dolayısıyla rekabetin gelişememesi. İşletmecilerin toplam gelirden aldığı pay dikkate alındığında, serbestleşme sürecinin başlangıcından itibaren geçen 13 yılda alternatif işletmecilerin pazar payının yüzde 8 seviyesinde kalmış olması sektörde yeterli rekabetin sağlanamadığı anlamına geliyor.
ALTYAPI
2015 yılı içinde Turkcell Superonline, Vodafone, Türksat ve alternatif operatörlerin birlikte bir ortak altyapı şirketi kurmaları için ilk önemli adım atıldı. Sektör önümüzdeki dönemde fiber konusunda yaşanan sıkıntıları gidereceği düşünülen bu şirkete odaklanacak. Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER) Başkanı Yusuf Ata Arıak, “Önümüzdeki 5 yılda her yıl artan büyüme için yaygın fiber altyapısının yanı sıra yeni nesil işletmecilerin pazar paylarının AB seviyesine çıkartılması gerekiyor” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz