İhracatta tek haneli artış beklentisi

Otomotiv - Fındık - Akaryakıt - Mücevher - Isı Yalıtım - Ofis Mobilyaları

3.02.2016 12:20:310
Paylaş Tweet Paylaş
İhracatta tek haneli artış beklentisi
REKOR PEŞİNDE
AVRUPA 6’NCISI

2014 yılı üretimi olan 1 milyon 170 bin araçla Türkiye, AB’deki en büyük 6’ncı, dünyada ise 17’nci, üretici konumuna geldi. Türkiye, hafif ticari araçlar kategorisinde ise dünyadaki en büyük 7’nci üretici ülke. Otomotiv sektörü 2014’te 902 bin araç ve yan sanayi ihracatı ile birlikte toplamda 22 milyar 800 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2014 yılı Ocak- Aralık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 4 arttı.
DESTEK BEKLİYOR
Otomotiv sanayinin beklentisi Türkiye’nin daha da çekici bir yatırım merkezi haline getirilmesi. Sürdürülebilir büyümeyi devam ettirebilmek adına iç pazarın gelişmesi, Ar-Ge desteklerinin devamı, ihracat artışı için lojistik kaynaklı sorunların çözülmesi ve TTIP anlaşmasına taraf olunması sektörün önünü açacak temel konular olarak sıralanıyor.
İVME SÜRECEK
Bu yıl devam etmekte olan yeni yatırımlarla üretim kapasitesinin 1,8 milyon adedin üzerine çıkması, orta vadede ise sektörün kurulu kapasitesinin 2 milyon adedi aşması bekleniyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, “2015 yılının son çeyreğinde hedefimiz ilk dokuz ayda yakalanan ivmenin sürdürülerek yılın rekor üretim ve ihracat yılı olarak kapanmasını sağlamak” diyor.

FINDIK
HEDEFİ AŞTI 
KÜRESEL LİDER 

Türkiye, dünya fındık ihracatının ve üretiminin yüzde 70’ini tek başına karşılıyor. Fındık sektörü, 2009 yılında “Fındık Üreticilerine Alan Bazlı Gelir Desteği” kararının alınmasıyla ihracatını 2009-2014 arasında neredeyse ikiye katladı. 2013-2014 sezonunda ise 301 ton ve 2,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirerek hem değer hem miktar bazında rekora imza attı ve küresel lider pozisyonunu taçlandırdı. 
MALİYETLER YÜKSEK 
Yaşlanan ve verimi giderek azalan fındık bahçeleri, düşük üretim/teknoloji standartları ve parçalı arazi yapısı, sektörün temel sorunları arasında yer alıyor. İhracat pazarlarındaki yüksek gümrük vergileri ve enerji maliyetlerinin yüksekliği de çözüme kavuşturması gereken diğer problemleri. 
YENİ PAZAR ARAYACAK 
Fındık sektörü geriye dönük 12 aylık dönem itibarıyla ihracatta 2023 yılı hedefi olan 2,5 milyar doları aşıp 2,8 milyar dolara ulaştı. Böylece 2023 hedeflerini ihracatta miktar olarak 400 bin ton, değer olarak 4 milyar dolar olarak revize etti. İstanbul Fındık İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Haydar Gören, “İhracatta öncelikli hedefimiz alternatif pazarlara ulaşmak suretiyle pazar payımızı artırmak” diyor.

AKARYAKIT 
KARLILIK PEŞİNDE
2014 İYİ GEÇTİ 

Akaryakıt sektörünün oluşturduğu toplam parasal büyüklük 2014 yılında 2013’e göre yükselen tüketim ve vergilerin etkisiyle yüzde 6 artarak 118 milyar TL’ye ulaştı. 2014 yılında 2013 yılına göre, sektör büyüklüğü beyaz ürünlerde yüzde 5,9 artarak 103 milyar 900 milyon TL, LPG’de yüzde 6,8 artarak 13,3 milyar TL ve siyah ürünlerde yüzde 2 artarak 1,2 milyar TL olarak gerçekleşti. 
MÜDAHALE İSTEMİYOR 
Akaryakıt sektörünün 2015 yılında odaklandığı en önemli konu, hükümet müdahalelerinin veya yoğun düzenlemelerin bulunmadığı serbest ve rekabetçi bir piyasa yapısı içinde gelişimini sağlayabilmesi. Ancak bu şekilde sektörün ihtiyaç duyduğu yatırımları yapacak yerli ve yabancı yatırımcılar için uygun iş ve yatırım ortamı yaratılabileceği düşünülüyor. 
EKONOMİYLE BÜYÜYECEK 
2015 yıl sonunda cirosal büyüklüğün petrol fiyatlarındaki düşüşler nedeniyle 110 milyar TL civarında olması bekleniyor. Otomotiv yakıtlarındaki tüketimin ise ekonomik büyümeye paralel bir gelişim göstermesi öngörülüyor. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Niyazi İlter, “Büyüyen bir sektörün gerekli yatırımlara devam edebilmesi için makul kârlılık seviyelerine ulaşması gerekiyor” diyor.
~MÜCEVHER
POTANSİYELİNİN ALTINDA
BÜYÜMEDE ZORLAND
I
Türkiye, mücevherat pazarı Hindistan, Çin, ABD ve Rusya ile birlikte dünyanın en büyük beş pazarı arasında yer alıyor. Türkiye 5 milyar dolarlık ihracat potansiyeline sahip olmasına rağmen bunun ancak yüzde 55’ini kullanabiliyor. Son iki yılda ülke içi siyasi ve ekonomik sıkıntılardan etkilenen sektör reel olarak büyümekte zorlandı ve kapasite kullanım oranları düştü.
MARKALAŞMA EKSİK
Yurtdışındaki yüksek vergiler ve Türkiye’nin AB ülkesi statüsünde olmamasından kaynaklı üretim ve pazarlama zorlukları mücevherat sektörünün tüm dünyaya yayılmasına engel oluyor. Ayrıca kayıt dışılığın engellenememesi markalaşma oranını düşürerek sektörde dünya markalarının oluşmasını da zorlaştırıyor.
UZMANLAŞACAK
Sektörün önümüzdeki dönemde odaklanacağı en önemli konu uzmanlaşma olacak. Sektör temsilcileri üretim, satış, müşteri ilişkileri alanlarında daha fazla uzmanlaşma çalışmaları yapacak. Karakaş Atlantis Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Karakaş, “Devam eden belirsizlikler yakın dönemde yavaş yavaş ortadan kalkacak ve bununla birlikte sektörümüzdeki markaların yurtdışı hedeflerine daha çok odaklanacak” diyor.

ISI YALITIM
UMUDU KENTSEL DÖNÜŞÜM 
SINIRLI BÜYÜDÜ 

Isı yalıtımı pazarı, lokomotifi olan inşaat sektöründeki yüzde 7,1’lik büyümeye paralel olarak 2014 yılında yüzde 10 civarında sınırlı bir büyüme gösterdi. Türkiye’de yılda 50 milyon metrekareyi aşan miktarda mantolama uygulaması yapılıyor. Ancak 19 milyon binanın yaklaşık yüzde 85’i yalıtımsız. 
STANDART ARIYOR 
Merdiven altı kalitesiz ürünler ve uygulamalar, sektörün sağlıklı gelişebilmesinin önünde önemli bir engel. Ayrıca piyasada tüketiciyi yanıltıcı ve hiçbir standardı olmayan, sözde inovatif ısı yalıtımı ürünleri bulunuyor. Bu konudaki bilinç eksikliğinin giderilmesine odaklanan sektör denetimlerin artırılmasını bekliyor. 
HIZLI GELİŞECEK 
Bu temel problemlerin çözülmesi halinde sektörde 2015 ve sonrasında büyümenin hızlanması bekleniyor. Kentsel dönüşüm kapsamında niteliksiz yapıların yerine enerji verimliliği açısından nitelikli yapıların gelmesi de sektöre ivme kazandıracak. XPS Isı Yalıtımı Sanayicileri Derneği Başkanı Emrullah Eruslu, “Özel sektör ve kamu inşaat yatırımlarının devam edeceği yönündeki beklentiler bizi umutlandırıyor” diyor.

OFİS MOBİLYALARI
GÖZÜ DIŞARIDA 
YÜZDE 3 BÜYÜDÜ 

Ofis mobilyaları sektörü, 2014 yılında iç pazardaki kaybını ihracat ile karşılayarak bir önceki yılın rakamlarını korumayı başardı. İhracatı son 4 yılda yüzde 70’in üzerinde büyüyen sektör, 2014’te de bir önceki yıla göre dış satımını 0,7 artırdı ve böylece yüzde 3’ün altında büyüdü. 
VERGİ YÜKÜ AĞIR 
İhracatla büyümeyi planlayan ofis mobilyaları sektörünün global rekabet açısından önündeki en büyük engel tasarım ve markalaşmadaki eksiklikler. Dünyada bir “Türk Mobilyası” kimliği oluşturabilmek, sektörün öncelikli konusu… Sektör iç piyasada ise nitelikli eleman bulma sıkıntısı yaşıyor. Vergi oranlarının AB normlarına göre yeniden belirlenmesi ve özellikle istihdam üzerindeki vergilerin azaltılması, sektörü uzun vadede rahatlatacak etkenler. 
İHRACATLA BÜYÜYECEK 
Sektör, 2015 yıl sonunda kayda değer bir büyüme beklemiyor. Ancak yakın coğrafyalarda gerçekleşen Expo, Dünya Kupası gibi uluslararası büyük organizasyonların ofis mobilyası sektörünü pozitif etkilemesi bekleniyor. Mobilya Sanayi İşadamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Adnan Bostan, “Uluslararası projelere daha fazla dâhil olup büyümemizi ihracat odaklı yapmayı hedefliyoruz” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz