İhracatta tek haneli artış beklentisi

Otomotiv - Fındık - Akaryakıt - Mücevher - Isı Yalıtım - Ofis Mobilyaları

3 ŞUBAT, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
İhracatta tek haneli artış beklentisi
REKOR PEŞİNDE
AVRUPA 6’NCISI

2014 yılı üretimi olan 1 milyon 170 bin araçla Türkiye, AB’deki en büyük 6’ncı, dünyada ise 17’nci, üretici konumuna geldi. Türkiye, hafif ticari araçlar kategorisinde ise dünyadaki en büyük 7’nci üretici ülke. Otomotiv sektörü 2014’te 902 bin araç ve yan sanayi ihracatı ile birlikte toplamda 22 milyar 800 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2014 yılı Ocak- Aralık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 4 arttı.
DESTEK BEKLİYOR
Otomotiv sanayinin beklentisi Türkiye’nin daha da çekici bir yatırım merkezi haline getirilmesi. Sürdürülebilir büyümeyi devam ettirebilmek adına iç pazarın gelişmesi, Ar-Ge desteklerinin devamı, ihracat artışı için lojistik kaynaklı sorunların çözülmesi ve TTIP anlaşmasına taraf olunması sektörün önünü açacak temel konular olarak sıralanıyor.
İVME SÜRECEK
Bu yıl devam etmekte olan yeni yatırımlarla üretim kapasitesinin 1,8 milyon adedin üzerine çıkması, orta vadede ise sektörün kurulu kapasitesinin 2 milyon adedi aşması bekleniyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, “2015 yılının son çeyreğinde hedefimiz ilk dokuz ayda yakalanan ivmenin sürdürülerek yılın rekor üretim ve ihracat yılı olarak kapanmasını sağlamak” diyor.

FINDIK
HEDEFİ AŞTI 
KÜRESEL LİDER 

Türkiye, dünya fındık ihracatının ve üretiminin yüzde 70’ini tek başına karşılıyor. Fındık sektörü, 2009 yılında “Fındık Üreticilerine Alan Bazlı Gelir Desteği” kararının alınmasıyla ihracatını 2009-2014 arasında neredeyse ikiye katladı. 2013-2014 sezonunda ise 301 ton ve 2,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirerek hem değer hem miktar bazında rekora imza attı ve küresel lider pozisyonunu taçlandırdı. 
MALİYETLER YÜKSEK 
Yaşlanan ve verimi giderek azalan fındık bahçeleri, düşük üretim/teknoloji standartları ve parçalı arazi yapısı, sektörün temel sorunları arasında yer alıyor. İhracat pazarlarındaki yüksek gümrük vergileri ve enerji maliyetlerinin yüksekliği de çözüme kavuşturması gereken diğer problemleri. 
YENİ PAZAR ARAYACAK 
Fındık sektörü geriye dönük 12 aylık dönem itibarıyla ihracatta 2023 yılı hedefi olan 2,5 milyar doları aşıp 2,8 milyar dolara ulaştı. Böylece 2023 hedeflerini ihracatta miktar olarak 400 bin ton, değer olarak 4 milyar dolar olarak revize etti. İstanbul Fındık İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Haydar Gören, “İhracatta öncelikli hedefimiz alternatif pazarlara ulaşmak suretiyle pazar payımızı artırmak” diyor.

AKARYAKIT 
KARLILIK PEŞİNDE
2014 İYİ GEÇTİ 

Akaryakıt sektörünün oluşturduğu toplam parasal büyüklük 2014 yılında 2013’e göre yükselen tüketim ve vergilerin etkisiyle yüzde 6 artarak 118 milyar TL’ye ulaştı. 2014 yılında 2013 yılına göre, sektör büyüklüğü beyaz ürünlerde yüzde 5,9 artarak 103 milyar 900 milyon TL, LPG’de yüzde 6,8 artarak 13,3 milyar TL ve siyah ürünlerde yüzde 2 artarak 1,2 milyar TL olarak gerçekleşti. 
MÜDAHALE İSTEMİYOR 
Akaryakıt sektörünün 2015 yılında odaklandığı en önemli konu, hükümet müdahalelerinin veya yoğun düzenlemelerin bulunmadığı serbest ve rekabetçi bir piyasa yapısı içinde gelişimini sağlayabilmesi. Ancak bu şekilde sektörün ihtiyaç duyduğu yatırımları yapacak yerli ve yabancı yatırımcılar için uygun iş ve yatırım ortamı yaratılabileceği düşünülüyor. 
EKONOMİYLE BÜYÜYECEK 
2015 yıl sonunda cirosal büyüklüğün petrol fiyatlarındaki düşüşler nedeniyle 110 milyar TL civarında olması bekleniyor. Otomotiv yakıtlarındaki tüketimin ise ekonomik büyümeye paralel bir gelişim göstermesi öngörülüyor. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Niyazi İlter, “Büyüyen bir sektörün gerekli yatırımlara devam edebilmesi için makul kârlılık seviyelerine ulaşması gerekiyor” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz